Teller

donderdag 15 september 2011

15092011

Het nieuws van gisteren was dat Henk Tepper met onmiddelijke ingang de raad verlaat. De reden is dat hij alle tijd wil besteden aan zijn neef die gevangen zit in Libanon. Uiteraard is dat zeer legitiem, maar er is ook de mogelikheid om je tijdelijk te laten vervangen. Kritisch Menterwolde deed dat ook al eens deze raadsperiode. Henk had dat ook kunnen doen tot het moment dat neef weer vrij man is, en ik hoop dat het niet lang meer duurt, want de man zit onder erbarmelijke omstandigheden in de cel. Henk is met voorkeurstemmen in de raad gekozen, vind ook dat familie, zeker onder deze omstandigheden voorgaat, maar kan mij voorstellen dat een aantal kiezers teleurgesteld is. Een tijdelijk afscheid als raadslid zou daarom een optie geweest zijn. Wens Henk succes met zijn activiteiten voor zijn neef, dat het snel tot een goed einde mag komen. Zijn vervanger in de raad, Chris Ubels, wens ik ook een goede tijd toe in de raad van Menterwolde. Op Twitter las ik gisteren dat hij de sociale media blijft gebruiken om in discussie te gaan, waaronder ook het Golden Peerd.

25 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, Appie dat heb je weer mooi onder woorden gebracht.De gevleugelde woorden van een directielid van een taxibedrijf uit de stad was altijd: Het is hier geen duivenkooi waar je maar in en uit kan vliegen!
    Deze woorden zijn ook van toepassing voor een gemeenteraadslid. Je bent niet voor niets gekozen door de inwoners van de gemeente.
    Je hebt verwachtingen gewekt,die alleen maar door ernstige omstandigheden verbroken mogen worden.
    Trouw zijn dwingt respect af,daar kun je opbouwen. Daarbij val ik hier mede niet Henk T. aan, maar het is mijn mening over het ambt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. heb ik wat gemist? vd Valk zwembad weer open?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen.
    Tja, wat zou je aan de intro van Appie en de reactie van Wim nog moeten toevoegen.
    Het terugtreden van Henk als raadslid is -zeker voor hem- nogal een stap. Ergens heb ik wel begrip voor zijn beslissing, maar aan de andere kant schept het gekozen worden door middel van "handenvol" voorkeurstemmen wél verplichtingen naar de kiezer.
    Nu vond ik het toch al wat vreemd dat Henk zich plotsklaps zo sterk in de locale politiek stortte, maar daar zal hij destijds ongetwijfeld zijn redenen voor hebben gehad. Het is voor hem te hopen dat zijn inzet wordt beloond, maar ik vraag mij wel af wat je als burger in dit soort situaties nog meer zou kunnen doen dan datgene wat ik hier aan de bar en daarbuiten heb vernomen.

    Chris wens ik in zijn nieuwe "job" veel succes; dat wij van hem in deze functie nog wel het een en ander kunnen verwachten staat voor mij zo vast als een rots. De ingangen heeft ie wel en hoe de lokale politiek verloopt is voor hem min of meer een gelopen koers. Ik vermoed dat vele barbezoekers vol vertrouwen zullen luisteren naar zijn ideeën en de wellicht hieruit voortvloeiende acties, de barbezoekers kunnen -lees ik- in ieder geval mee discussiëren. Of het verantwoording afleggen van zijn politieke daden wordt ? Ik vermoed van niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moggu hlui!

    ik geef Henk groot gelijk en wel hier om: http://www.youtube.com/watch?v=jwonxZQwtnA
    Sterkte met je neef; ik hoop dat je binnenkort naar Canada moet om als "true king of the family" te worden geëerd!

    Chris, veel succes!

    Overigens, ik keek vanmorgen hoopvol naar de oude stee maar ik kreeg niets: geen "o jee wat zijn we druk bezig pagina, helemaal niets" Spannond!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ab,
    je kunt je niet tijdelijk laten vervangen als Raadslid/Volksvertegenwoordiger...:
    Wie plaats maakt, maakt plaats voor degene die op dezelfde lijst bij de de meeste stemmen wist te vergaren en nog geen zitting heeft genomen maar wel bereid is dat (alsnog) te doen.
    Vervolgens kan ook deze 'nieuwzitter' besluiten op termijn door ook op te stappen weer plaats te maken voor een ander...:
    De procedure zal zich herhalen met als uitkomst dat mogelijk iemand die reeds ieder een zetel had opgegeven deze opnieuw inneemt.

    Dat lijkt op een tijdelijke vervanging, maar dat is het strikt genomen niet.

    Dus mocht Chris zijn zetel na verloop van tijd weer ter beschikking stelt is Henk automatisch de eerste persoon die in aanmerking komt hem (opnieuw) tevullen/bezetten/bezitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen Menterwolde. Gelijk of ongelijk, of het anders hadden moeten doen. Kiezersbedrog voel ik zeker niet, wat ik aanvankelijk heb beloofd is reeds allemaal rond of in volle gang. Dan heb ik constant nauw samengewerkt met het team van de VVD en daarbij zeker extra met mijn opvolger Chris Ubels. Wat ik toch ook wil vermelden, dat Chris vanaf het moment dat mijn neef is aangehouden, wij samen constant overleg hebben gehad, betreft raadsstukken. Tevens heb ik dankbaar gebruik gemaakt van zijn buitenlandse juridische kennis. Chris heeft heel veel dossierkennis opgedaan. Tevens hebben we afgesproken dat mijn deur voor hem altijd open zal staan en we zullen tot de verkiezingen samen overleg blijven voeren.
    Maar mijn neef en Canadese familie hebben mij echt nodig. "Mijn Canadese nicht is de kapitein en ik ben haar matroos"
    Dank jullie voor begripvolle woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. goedenmorgen....

    volgens mij was chris altijd vanaf verkiezingsstrijd al betrokken bij het raads- en commisiewerk.

    ben het wel eens met ap, je bent met voorkeurstemmen gekozen door een groep menterwolmers (ook best hard geschreewd destijds om op je te stemmen...)en nu het item waar je je sterk voor hebt gemaakt (en heel veel anderen ook...)komt er , er dan uitstappen....tja, het mag.....schoonheidsprijs? nee.....

    wens henk succes en sterkte met zijn neef, dat het goed mag komen !

    chris welkom :-)

    bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bloem, mijn familie gaat voor alles, ook als ik een driedubbele voorkeurstemmen zou hebben behaald.

    Chris had ook voorkeurstemmen, maar net niet genoeg en ik zat net met de hakken over de sloot, een stem minder en ik was nooit in de raad van Menterwolde gekomen, maar Chris Ubels. Zelfs uit collegialiteit zou je het stokje over kunnen dragen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Henk, was het niet zo dat Marc Hesp op dat moment in de raad zou zijn gekomen en later, na de wisseling in het college, Chris Ubels als je niet met voorkeurstemmen was gekozen? Maar je bent het wel, dus niet de schoonheidsprijs zoals ons Bloempje het zo mooi verwoordde.

    Men kiest raadsleden in principe voor vier jaar, daar gaat de kiezer ook vanuit. Iemand die een voorkeurstem uitbrengt kiest bewuster als menig ander die simpelweg voor de bovenste kiest. De beweegredenen die Henk schetst, de familie, kan ik begrijpen, maar heb altijd met argwaan gekeken naar verkiezingslijsten. Landelijk komen soms bekende Nederlanders op lijsten, die met voorkeur worden gekozen en dan niet de de plek gaan bezetten. Dat kun je met recht kiezersbedrog noemen.

    SiKo, je zult gelijk hebben dat vervangen niet kan, dacht dat ook altijd, maar in de tweede kamer gebeurt het ook, zo ook in de raad van Menterwolde bij KM, maar wellicht toch op de wijze zoals jij het schetst.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dear Bloempie, over "schoonheidsprijs" gesproken.

    Uitdrukkingen "laat de boeren maar verongelukken op de Buitenweg" door jullie SP voorzitter.

    Dan je partij dienen als wethouder en later als raadslid en dan over stappen naar de SP, zoals Ploeger heeft gedaan.

    Dan mag/kun je spreken over....tja, het mag.....schoonheidsprijs? nee.....

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemiddag.
    Het tweede hondje is geknipt. Eerst weer zes weken klaar mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Henk, Markus verdient ook de schoonheidsprijs niet, maar lid van de SP? Apart, heel apart! Had het als een gerucht tot mij genomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Markus is helaas Peerdibeet dus wellicht kan Bloem ons meer vertellen? En wat schoonheidsprijzen betreft: wie onder ons zonder steen is werpe het eerst ;) Dat scheelt een hoop scherven en brokken. Een van mijn "verweisheden" was en is: Het is makkelijker kwaad te spreken dan goed te doen"
    De koffie is weer klaar, mazzelen maar!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. t Gras is er af, maar wat ging het moeizaam.
    Kreeg een kopje koffie van Jan en dat vergoed veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ja, Jan weet wat een mens na zoveel inspanningen toe komt. Henkie, niet met modder gooien, iedereen heeft zijn goede en slechte zijde.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De druiven zijn zoet. Toch fijn als je uit eigen tuin een trosje blauwe druiven kunt knippen.

    Morgen weer volle bezetting in de salon.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Chris een echte rooie15 september 2011 om 20:26

    Goedenavond peerders, hou op met modder gooien als iedereen op deze manier doorgaat zoals ik het denk is het in now time bonje en niemand wil ruzie toch? Henk je hebt groot gelijk voor jou neef en als je ruzie hebt met een partij waar je gekozen wordt en bijna iedereen heeft het gehad met je dan zoek je toch gewoonweg een andere partij wat wel bij je past toch(M.P.)? Als ze je aan kijken durven toch? Nee volgens mij wordt het tijd voor iedereen op te gaan komen zowel rijk als arm, want kijk in het verleden om je heen iedereen wil bezuinigen jawel vanaf begin jaren 70 heel veel ontslagen als je in de ww zat kon het zijn dat in aanmerking kwam voor de wao, als ik zo door ga waren het de volgende verkiezingen weer teveel wao’ers en alle ontslagen wat er nog aan zit te komen eind 2011, want overal hoor je het woord failliet dat is sowieso niet leuk om het te horen, kijk eens naar reisbureaus, staal handel uit Ijmuiden, de leegstaande kantoren, en dan wil mij ik niet eens mij laten uitspreken over de bouw wat er aan zit te komen. Kijk beste mensen je moet niet vergeten de afgelopen 10 jaar 2% per jaar? Is in 10 jaar wel 20 % wat iedereen ontvangt zonder ontslag te hebben gekregen…
    En waar is dit kabinet nu mee bezig?de wsw’ers er uit te knikkeren iedereen moet betaald worden naar wat men verdiend v.b. 50% afgekeurd dan mag je aan kloppen bij de soos verdiend je vrouw of partner iets dan moet je het bedrag er vanaf trekken en als je een beetje geluk hebt val je er onder of net niet…… Nee ik zeg op mijn beurt iedereen zijn of haar schouders er onder doen samen deze probleem oplossen.
    Maar goed ik heb geloof in de http://www.nesara.nl volgens mij zou dit iets kunnen betekenen voor ieder mens op deze aarde, want zoals ik het zie eindigt dit op een soort van revolutie en daar moet ik niet aan denken.
    En zo zal’t wel goan docht ik or.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Chris een echte rooie15 september 2011 om 21:30

    Effe tot m'n bezinigheden gekomen lees dit eerst maar en kom dan met een conclusie:
    http://redactie.dvhn.nl/redactie/miljoenennota/miljoenennota.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ab,
    ook in de Tweede Kamer worden kamerleden ook niet tijdelijk vervangen.
    Het ene lid gaat en het volgende op de lijst komt.
    Die kan in principe blijven zitten tot de volgende verkiezingen, of op zijn beurt gaan en plaatsmaken voor een opvolger (zelfs als dat z'n voorganger is).
    Dat lijkt op vervangen (is het in de praktijk in feite soms ook) maar is het niet.
    M.a.w. als je als volksvertegenwoordiger op vakantie gaat of een paar dagen ziek bentkun je niet zomaar even een vervanger aanwijzen...,je moet eerst je zetel opgeven, dan wordt een nieuwe volksvertegenwoordiger geïnstalleerd en dan kan die in principe blijven zitten tot de volgende verkiezingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. SiKo, http://www.europa-nu.nl/id/vhnnmt7levz2/vervanging_volksvertegenwoordigers

    BeantwoordenVerwijderen
  21. goedenavond....

    oei henk, wat fel....

    ik ga hier niet katten, niet nodig....

    maar wat je zegt over mijn voorzitter en de boeren en buitenweg? ik leef al 27 jaar met hem, lig zelfs in 1 bed, maar deze uitspraak ken ik niet.....

    en marcus lid vd sp, hij heeft het licht gezien? dat is ook iets van marcus en niet van mij/ons, ik zie niet in wat dat te maken heeft hiermee....

    volgens mij wist ik al vanaf de installatie (uit jouw eigen mond) dat je niet 4 jaar zou blijven zitten.....sorry, nou dan ben ik toch een beetje aan het katten, was niet de bedoeling....

    bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  22. iedereen kan lid worden vd SP, wanneer je denkt dat dit de partij is die het beste bij de gedachtengang past ('t is nog betaalbaar ook voor een ieder;-) dus ook marcus...

    bloem

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ab,
    het artikel is bekend, maar slaat op een ander situatie.
    Hij is destijds min of meer afgedwongen op grond van rechtsgelijkheid, waarbij met name het wettelijk recht (voor werknemers) op zwangerschapsverlof in de knel leek te komen met de praktijk voor gekozen volksvertegenwoordigers.

    Argumenten tegen waren voordien dat dat het volksvertegenwoordigers geen werknemers waren.
    Dat werd voor het EU-hof in Luxemburg met succes ontkracht met de contatereing dat volsvertegenwoordigers in o.a. ons land geen (betaalde) nevenfuncties in de vorm van een reguliere baan konden ogf mochten uitoefenen en dat daarmee hun bezigheden als volsvertegenwoordiger gelijk gesteld dienden te worden aan werken in loondienst met (vrijwel) alle rechten en plichten vandien.
    Daarmee kwam ok een ziekteverlof inbeeld (al was het maar omdat zwangerschapsverlof als een bijzonder ziekteverlof werd/wordt beschouwd).

    Maar zelfs met dit artikel in het achterhoofd blijft het zo dat een volksvertegenwoordiger zich niet zomaar kan laten vervangen. Het moet worden aangvraagd op basis van een dokters attest en het mag mximaal drie maal gedurende één zittingperiode. Zoals gezegd betekent dat dus dat je je bij een dagje/weekje ziek niet zomaar even kan laten vervangen zoals voor een 'normale' werknemer wel zou kunnen bij een dagje ziekteverlof.
    En voor Henk's situatie gaat de vlieger al helemaal niet op, tenzij hij zich ziek zou melden en een (onafhanklijk) arts (of ingeval van zwangerschap een verloskundige) dat zou bevestigen.
    Vervolgens kan de Voorzitter besluiten een dergelijk verzoek te negeren danwel verwerpen op basis van het gegevn advies, bovendien is etegen een dergelijke beslissing geen beroep mogelijk.

    Maar in die gevallen dat het wel kan een vervanging niet langer dan 16 weken aanduren..., en wrdt je binnen 16 weken voor de verkeizingen ziek, dan heb je zowiezo pech, dan gaat de vervanging bij/wegens ziekte zowiezo niet door.
    Een dagje ziek is
    Voor Henk

    BeantwoordenVerwijderen