Teller

zaterdag 17 september 2011

17092011

Heb vanmorgen eerst eens rustig de krant gelezen, waarin stond dat dertig van de vijfenveertig werknemers van De Jonge Konstruktie in Zuidbroek weer aan de slag kunnen. Het bedrijf maakt een doorstart. PMF Mechanical neemt het bedrijf over.

De gemeente vreest het Diftar systeem bij het huisvuil. Burgemeester Van Zuijlen zegt dat er nu al twee tot drie keer in de week uitgerukt wordt om zwerfvuil op te ruimen, dat varieert van vuilniszakken tot oude koelkasten.

Voorzitter Huisman van de DAR Noordbroek wil een "kleintje Wimbledon" bij het nieuw te bouwen MFC. De beheerder van het dorpshuis zou toezicht kunnen houden op de tennisvelden van gras.

22 opmerkingen:

  1. Goedemorgen.
    Invoering van diftar vrees ik niet. Helaas kan het afval in de buitengebieden ook afkomstig zijn van inwoners van ons omliggende gemeenten. Maar er zit ook vaak afval tussen waar je niet op een "legale" manier vanaf kunt. Denk aan afval van hennep teelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ab,
    je ken de olle stee in...
    tenminste mij lukt het in de mijne,
    't is wel een flink rommeltje, alles staat in verhuisdozen en en bij oplevreing hebben ze overal een uniform behangtje achtergelaten...,
    maar je kin d'r in.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry,
    ik kon d'r in...
    nu werkt het beheerders wachtwoord opeens niet meer...,
    vreemd.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goedemorgen, ik hoorde dat het diftar systeem ook niet feilloos werkt. Als het net zo gaat als hier in Menterwolde met een bar code, dan is het niet best! Door de UV straling is het een wit plakkaatje geworden, onleesbaar. Gelukkig zijn de kenmerken van je zelf niet door deze straling aangetast.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Siko, klopt allemaal. zowel mijn beide blogs als ook Peerd behoren niet bij de 5% . Het gaat al een paar dagen zo, soms kun je er in en soms niet meer. Men is er nog druk mee bezig en maandag zou er een nieuwe update komen, we moeten nog geduld hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mogguh lui!

    Vandaag maar eens even mijn kantoor tot een vorm van orde brengen. En de schuur.. Donders, lekker druk dagje dus. Maar misschien is het wel minder werk dan Appie voor zijn of haar kiezen krijgt ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemorgen, het was gezellig op de Oudelaan, (oprit-rommelmarkt) af en toe een paar spatjes regen, maar er waren genoeg aangename schuilplekjes. Bij Nanno en Janneke Hamminga zelfs met een kopje koffie erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat is dit een visieloos k-kabinet; volgens mij is het de bedoeling om NO Groningen te ontvolken zodat er in 2016 een kerncentrale kan komen. Worden we het afval en energie pu(n)tje van West Europa.
    -----
    VEENDAM - Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu is niet van plan om geld vrij te maken voor de verdubbeling van de N33 tussen Zuidbroek en de Eemshaven. Dat zei ze vrijdag tijdens het havendiner van Groningen Seaports in Veendam.

    Ook voor de verbetering van de spoorverbinding naar Bremen en de aanleg van een nieuwe zeesluis in Delfzijl is geen geld. Een aantal Groninger gemeenten had de minister per brief om financiële steun gevraagd voor deze projecten.

    De minister wil wel haast maken met de verdieping van de vaargeul in de Eemshaven, zodat grote kolenschepen de kolencentrales daar kunnen bevoorraden. Het vorige besluit hierover is vernietigd door de Raad van State.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Jip,
    hemelsbreed ligt de Eemshaven binnen een 30km hartje Stad, Emden, Aurich, heel Noord Groningen, Grotendeels Ost-Friesland, Het Oldambt to aan het WD/Reiderland tot aan het WD...,
    bij een flinke storing in een Kerncentrale in de Eemshaven blijken er dan toch al gauw een klein miljoen mensen binnen de eerste evacatiezone te wonen...,
    is het verdubbel van wegen als als een N33/A33 en betere spooverbindingen/vluchtwegen misschien toch niet zo'n gek idee...
    met kampem voor eerste opvang op het TT-terrein bij Assen en bij OldenBurg en Wilhelmshaven (en dan per boor verder.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Al het geld gaat naar de Rijnmond, want Rotterdam moet bloeien, de rest is onbelangrijk. Vanaf 1970 gaan er 2 karrensporen naar de Eemshaven, het plan was vanaf het begin gedoemd om te mislukken.
    Alleen Harm Jan Koeneman had dat niet door, met zijn bananenterminal.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het zal wel een tick van mij zijn, maar ik kan me verschrikkelijk ergeren aan onnauwkeurigheden in berichtgeving. En als "feiten" op Internet nu nog met flinke scheppen zout genomen werden. In tegendeel, ze worden klakkeloos gecopiëerd.

    Ter zake: De fruitterminal in de Eemshaven is in 1988 opgericht door Albert Jan Koeneman. Ik weet niet of Harm en Jan, de zoons van groente- en fruithandelaar A.J. Koeneman uit Sappemeer familie waren. De belangrijkste verbindingswegen met de Eemshaven, de N46 en de goederenspoorlijn waren er toen al tien jaar. Als achterland van de terminal had Koeneman Oost Europa in gedachte, niet Zuidbroek. Maar misschien hadden de Oost Europeanen na 1989 andere prioriteiten of andere transportmogelijkheden.

    Ik ben afgelopen donderdag met een delegatie van de raadscommissie, ambtenaren, wethouder, burgemeester en externe deskundigen mee geweest op een excursie naar Leek. Daar hebben we kunnen zien en horen hoe ze daar door andere inzameling de hoeveelheid restafval hebben weten terug te dringen van 270 tot 125kg per inwoner per jaar en de gemiddelde kosten van € 100 tot € 75 per inwoner per jaar. Donderdagavond was een commissievergadering met inleidingen door de adviseur van de gemeente, Wilma Middel en Harry ten Hof van Wedeka Kringloop. Dit was nog maar een eerste informatieve bijeenkomst. Het college komt waarschijnlijk in oktober met een voorstel aan de raad om een concreet afvalreductieplan op te gaan stellen dat breed gedragen wordt door raad en inwoners. Ik had helemaal niet de indruk dat "de gemeente ... vreest" voor het diftar systeem. Er werden voornamelijk vragen gesteld; nog weinig meningen gegeven. Marc Hesp vroeg naar de ervaringen van andere gemeenten met diftar en illegale dump. Het blijkt dat de meeste gemeenten geen verschil zien tussen voor en na invoering van diftar. Volgens Wilma Middel moeten we het wel goed in de gaten houden en nu al een soort nulmeting doen zodat áls we eventueel diftar invoeren we later kunnen zien of er effect is. Inderdaad wordt er volgens de burgemeester nu zo'n drie keer in de week uitgerukt om illegale stort op te ruimen. Dat is dus 150 keer per jaar. Niet gek dus dat de kosten daarvan in het ambtelijke rapport wordt geraamd op € 20000,00. De meeste vrees bespeurde ik bij de PvdA. Maar niet voor sluikstort maar voor verlies aan solidariteit tussen inwoners die wel en zij die niet met hun bak uitkomen.

    Opmerkelijk trouwens: in Leek hebben ze wel, in Grootegast geen diftar en in beide gemeenten haalt dezelfde kringloopwagen evenveel recyclebare materialen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Correctie, in Grootegast hebben ze inmiddels ook diftar. Toen Leek al wel en Grootegast nog geen diftar had, haalde de Milieuboer er evenveel recyclebare materialen op.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Even voor het volledige beeld: In Leek en Grootegast halen ze ook plastic, papier, schillen, metalen etc apart op(door HRM).

    Als het Menterwolder afval beleid met het afval beleid in Grootegast vergeleken gaat worden ontstaat een scheef beeld. Dan moeten ze hier ook een milieuboer instellen. Dit is wel iets voor de fracties om om te denken.
    Ik hoor dan ook graag van Frans of dit ter sprake is gekomen en of hier rekening mee wort gehouden.

    Dure adviseur trouwens, helemaal uit Zeist. Was er bij een gerenomeerd adviesbureau uit bijv. Groningen niemand te vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Frans de bananenterminal was er eerder dan de N46.
    Initiatiefnemer was het bedrijf Lommers Delfzijl, met als directeur dhr. Koeneman, nazaat van A.J. Koeneman uit Sappemeer. Na de bouw van de terminal waren er eerst problemen met de software,later bleek dat de terminal niet levensvatbaar was. De kaarten van importen export waren al geschud. In de val van deze terminal viel ook het prachtige bedrijf van Lommers Delfzijl. Daarmede ook diverse charters en onderaannemers.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Frans,
    en wat te denken van alle berichten dat er inmiddels bedrijven staan te trappelen om tegen betaling aan 'de-vervuiler' huisvuil/afval in te zamelen omdat er aan te verdienen valt?
    Vuil leveren en aards slijk terug vangen, datmoet voor veel burgers toch een stuk aantrekkelijker klinken dan heffingen en diftar.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In DLD gebeurt dat al. Het zijn geen reststoffen meer maar stoffen van waarde

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Arnold, ik vermoed dat het college hier aan Wedeka Kringloop heeft gedacht en dat daarom Harry ten Hof was uitgenodigd. Bij de commissievergadering waren trouwens ook iemand van Hummel Recycling uit Leek, die 's middags een verhaal had gehouden over het landelijk beleid (Nedvang, verwijderingsbijdragen, scheidingsnormen, export van afval) en iemand van Virol aanwezig. Harry ten Hof wees er ook op dat Wedeka Kringloop al een rol speelt in de afvalverwerking met het gratis ophalen van meubilair en apparatuur, werkend of defect. Is het na eventuele reparatie verkoopbaar, prima. Maar het kan ook gedemonteerd worden en tegen schrootprijzen doorverkocht. Een koelkast hoeft dus helemaal niet in de sloot. Behalve bij het grof vuil (tegen betaling) kan hij ook gratis naar de stort of opgehaald door Wedeka. Dat is nog te weinig bekend. Wedeka zou dat graag combineren met het ophalen van metalen, klein electrisch gereedschap, glas, GFT enz.

    Wilma Middel is ook in 2008 betrokken geweest bij advisering van de gemeente. Zij en haar collega's van bureau de Jonge werken landelijk. Ze vertelt een goed verhaal en als zij bij het proces betrokken blijft, weten we volgend jaar als de raad een besluit neemt vast precies wat waarom besloten is en hebben we een redelijk idee wat er hier gaat gebeuren en wat het oplevert. Volgens mij woont ze in Utrecht. In Groningen hebben we toch al het COELO dat voor alle lagere overheden in het hele land uitzoekt of ze het voor de inwoners wel goed doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Goh, zou er niemand in Menterwolde wonen die een beetje verstand van afval en energie heeft?

    Tip: hij woont minder dan een kilometer van F&S!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. SiKo, het staat iedereen vrij om zijn afval daar te verkopen waar hij er de hoogste prijs voor krijgt maar daarnaast blijft er natuurlijk de wettelijke plicht van de gemeenten om huisvuil af te voeren. Dan heb je natuurlijk ook nog de verwijderingsbijdragen die je als erkend recycler in de wacht sleept en voor verpakkingsplastic de Stichting Nedvang die vindt dat alles via hen moet lopen. Eigenlijk nog de vraag van wie een gebruikte plastic fles nu is, van degene die hem in de winkel gekocht heeft, van de verpakkingsindustrie die de verwijderingsbijdrage heeft afgedragen, van de gemeente die de fles ophaalt of van het bedrijf dat hem verwerkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Frans, alle plastic uit huisvuil (inclusief wat vrijkomt uit nascheiding!) wordt eigendom van Nedvang; ze betalen daarvoor een paar honderd euro per ton aan de gemeente. Vervolgens wordt het wat uitgesoorteerd om verbrand te worden aan de andere kant van de oostgrens. Niet helemaal toevalling wordt er een over gebouwd in Moerdijk waar Sita 60.000 ton gaat omzetten in energie. Doodzonde, er kan betere brandstof van worden gemaakt.

    Consequentie daarvan is dat de, deels laaggeschoolde, werkgelegenheid die wij hier in de omgeving hadden willen realiseren er niet komt en onze plannen inmiddels buiten Nederland steeds dichter bij financiering en realisatie komen.

    Overigens, als Frans voor z'n huis staat kan hij de straat zien waar die kenner van de afvalmarkt woont.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. JP, niet een paar honderd maar € 475 per ton. Om de bureaucratie ter wille te zijn moet het bij Venlo de grens over om één en ander te controleren en in Duitsland wordt het niet verbrand, maar omgewisseld voor een certificaat dat het voor 70% hergebruikt wordt, waarmee de gemeente tegenover het rijk kan aantonen dat het aan de plannen heeft voldaan en wij ons op de borst kunnen kloppen dat we het beter doen dan in Napels.

    BeantwoordenVerwijderen