Teller

maandag 7 november 2011

07112011

Ik las in het DvhN deze morgen dat het CDA in Menterwolde een gemeentelijke herindeling vooralsnog niet zitten. Menterwolde is vanwege de geweldige ligging een gemeente met potentie. Zolang ze de financiën op orde heeft en een goed presterend ambtelijk apparaat heeft vindt CDA raadslid Harry Wind dat een fusie op voorhand niet veel te bieden heeft. Coalitiegenoot VVD pleitte begin vorige maand voor een grote herindeling in de provincie. Fractievoorzitter Marc Hesp is ervan overtuigd dat de bevolking beter af is als Menterwolde opgaat in grotere omliggende gemeenten. Noordbroek en Zuidbroek kunnen naar Hoogezand-Sappemeer, Muntendam naar Veendam en Meeden naar Oldambt. Hesp wil dit onderwerp tijdens de begrotingsbehandeling bespreken. Sikko van Bruggen van de Christen Unie weet dat gemeenten steeds meer taken krijgen. "Als kleine gemeente lijkt het misschien dat je zwakker staat. Schaalvergroting is zeker niet bij voorbaat de oplossing voor deze problemen."

Ook een opmerkelijk verhaal over een duivenhouder uit Noordbroek in de krant. Toen hij 4 jaar was, timmerde hij zijn eerste duivenhok in elkaar. Bijna een halve eeuw later heeft Geert Munnik driehonderd duiven. Maar niet lang meer, want de duiven van de Noordbroekster maken furore. Op de internationale veilingsite Pigeon Paradise wordt grof geld geboden voor de 107 vogels die Munnik daar aanbiedt. De teller stond gisteravond op 265.000 Euro. Vooral voor de topduif van Munnik, de doffer Johnny Boy, is veel animo. Ruim 40.000 Euro werd er vanuit China voor de 6 jaaroude kampioen geboden. Hoeft de 52-jarige Munnik, die als timmerman werkt bij de gemeente Menterwolde, deze week niet meer naar zijn werk? "Welnee, het gaat me helemaal niet om het geld. Het lijkt een enorm bedrag, maar vergeet niet dat dit een dure hobby is. Om goed te kunnen fokken, heb je topmateriaal nodig en dat is niet goedkoop. Ik verkoop mijn beste duif en moet weer veel investeren in nieuwe vogels. Er is veel geld nodig voor voer, huisvesting en de medische verzorging, maar het is natuurlijk prachtig dat ik een flink bedrag ophaal op die veiling en dat anderen mijn hobby betalen." Van snel binnenlopen is in de duivensport helemaal geen sprake, zegt Munnik. De veiling is het resultaat van jaren geduldig fokken en trainen. De duivenmelker staat elke dag om halfzes op om voor hij naar zijn werk gaat zijn vogels te verzorgen. Gemiddeld is Munnik zo’n drie uur per dag kwijt aan de zorg voor de dieren. "Zo’n veiling kun je ook niet elk jaar houden. Ik verkoop nu een hele kolonie duiven. Het duurt jaren voor ik weer vogels terug heb die zich ook zo hebben bewezen en een goede staat van dienst hebben." Munnik is lid van De Trouwe Duif in Noordbroek, een vereniging met vijftien leden. "Vroeger waren het er twee keer zoveel, maar de jeugd heeft te veel afleiding. In Nederland wordt de belangstelling minder. In Azië komt de duivensport juist enorm op, dat blijkt ook wel op deze veiling."

14 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, een brand bij Down in Farmsum. Jaren geleden maakte Panorama een virtuele verslag van een brand op het chemiepark in Delfzijl. Het begint er nu op te lijken. Want vloeibare Natrium blussen is niet eenvoudig. Ja, de gemeentelijke herindeling houd de gemoederen bezig. Kijken we naar de gemeenten Leek en Marum, dan blijkt dat je er met een samenwerkingsverband een hele eind komt. (of zullen ze in de keuken toch wel ruzie maken?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen,tja Wim wat de brand betrefd zitten jullie in de zone, maar zoals ik hoor op de radio is het tot zover onder controle......, en wat betrefd de gemeente's Leek en Marum daar zullen nog wel addertjes onder het gras liggen, maar je vergeet Grootegast en Zuidhorn zoals ik denk dacht dat ik dat de burgervader van Zuidhorn nog een paar jaartjes tegaan heeft en er heeft in d.v.n.n. zaterdag een halve pagina in onze krant gestaan en volgens mij zou hij net zijn ambt kunnen uit zitten, en ik denk dat het behoorlijk grote gemeente zal worden namelijk het Westerkwartier.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Best wel apart, plaats ik een hoop tekst, weinig reacties. Laat ik het bij een kort "moi", dan zijn er meer die reageren. Makkelijke opening dus morgen. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nieuwstip: Sponsoring rotondes Menterwolde: http://www.trefpuntgroningen.nl/index.php?showtopic=25919

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Appie je zei Zaterdag dat je altijd de wind tegen hebt. Even naar Jan gaan die heeft wel wat voor jouw dat je de wind altijd in de rug hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tja, die herindeling... 2014 toch? O nee maar dan misschien toch wel want tenzij mits er maren zijn of anders ook wel.
    Enfin, zo te zien aan de post van Chris kunnen we ook al rotondes sponsoren dus wellicht biedt iemand Nieland bij zijn afscheid een eigen rotonde aan.

    Beste off dag vandaag dus ik houd het maar kort. Voor Appie ook beter geloof ik ;)

    Fijne avond, wellicht tot later!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is dat zo Appie, dat jij de wind altijd tegen hebt? Laat dan een je horoscoop door lichten,dan weetje zeker dat het de omstandigheden zijn of dat het je levenspad is. Je bent toch niet op een vrijdag de 13 geboren? Want dan ben je veroordeeld om altijd tegenwind te hebben, des ondanks zijn er velen die ondanks deze handicap een goed leven leiden. Kortom; er is hoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nieland kan ook zijn naam sponseren op de rotonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Man man man wat een mediadrokte ;)

    Een of andere man bijt een hond in Slochteren en Wilde Pé uit Veendam in Powned
    http://www.powned.tv/overpowned/blog/2011/11/tiesert.html

    En dan Matty in de knijp op Aldrillen.

    Man man man....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wim, ik ben op vrijdag de dertiende geboren en hou inderdaad niet van tegenwind, maar dat is meer omdat mijn kapsel dan verinneweerd.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wim, ik heb de wind niet altijd tegen, maar vaak als ik over Poeltje rij richting het Westen. Dat geldt niet alleen voor mij, want de wind komt namelijk vaak van die kant.

    BeantwoordenVerwijderen