Teller

woensdag 11 januari 2012

11012012

In het DvhN vanmorgen een verhaal over teksten van de grafzerken in onze gemeente. "Er zitten juweeltjes bij." Gepassioneerd praat Everhard ten Wolde uit Zuidbroek over grafpoëzie. Stichting Behoud Karakteristieke Dorpsgezichten Menterwolde presenteert zaterdag haar grafpoëziebundel. Daarin foto’s en teksten van grafzerken van de begraafplaatsen in Zuidbroek, Muntendam, Noordbroek en Meeden. Als stichtingsvoorzitter praat hij over dit boekwerkje. "Het is een cadeautje voor onze veertig tot vijftig donateurs", zegt Ten Wolde. Penningmeester Albi Nieuwenhuis heeft de foto’s in de bundel gemaakt en is ook verantwoordelijk voor de teksten. "Op onze site hebben we naast bijvoorbeeld dorpsgezichten en bomen ook een afdeling kerkhoven. Met deze bundel willen we meer bekendheid geven aan de zerken." Er staan zes grafzerken afgebeeld op de foto die bij het artikel stond. Een voorbeeldje:

Het is de tijd
die rotsen splijt
niets kan haar
kracht weerstaan
hij die hier rust
verloor den strijd
na 100 jaar bestaan

De bundel wordt zaterdagmorgen om elf uur gepresenteerd in de hervormde kerk in Muntendam. Stichting Behoud Karakteristieke Dorpsgezichten Menterwolde nodigt iedereen uit hierbij aanwezig te zijn. "Er komen in ieder geval negen nazaten. Die krijgen allemaal de bundel." Na de presentatie worden de vier begraafplaatsen in de gemeente bezocht en wordt een broodje gegeten in Noordbroek. De stichting wil de begraafplaats in Zuidbroek graag een opknapbeurt geven. Op dit kerkhof staat een bijzondere zerk uit 1919. "Die is van hout en ligt er slecht bij. Arme mensen plaatsen vaak een houten zerk, de rijken plaatsten stenen zerken. We zoeken mensen die de graven willen onderhouden", zegt Ten Wolde. De stichting streeft naar het behoud, herstel en de verbetering van de karakteristieke dorpsgezichten van de dorpen Muntendam, Meeden, Noordbroek en Zuidbroek.

15 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, een bizarre opening van morgen.
    Het doet me denken aan mijn geboorte plaats, daar worden de mensen begraven met het gezicht naar het oosten.Want niet alleen de wijzen kwamen uit het oosten. Maar eens zal de Heer des heren, van uit het oosten komen. Ik weet niet o dit boek ook over deze wijze van begraven in gaat? Jammer dat het boek alleen maar voor de donateurs beschikbaar is. Evenhard als je nog wat boekjes over hebt, schenk dat dan aan de plaatselijke bibliotheek. Dan kunnen we allen mee genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zijn alle gasten nu zo onder de indruk van deze opening, of is iedereen bezig met andere zaken.
    Of en dat kan ook wil iedereen zo'n boekje.
    Laat eens wat van je horen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wim, denk dat er wel wat meer boekjes gedrukt zijn. Zou even informeren bij Everhardus ten Wolde, denk dat je er wel eentje kunt kopen. Wel even melden hier, als het gelukt is. Ook als het niet kan. Hoeven we niet voor niets te bellen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemiddag.

    Wel erg rustig hier.

    Het boekje Grafpoëzie Menterwolde Tekst/ fotografie: Albi Nieuwenhuis

    Stichting Behoud Karakteristieke Dorpsgezichten Menterwolde

    Werd thuis gestuurd omdat we donateur zijn.
    10 euro in het jaar.
    Site: www.dorpsgezichten.info
    E- mail: menterwolde@dorpsgezichten.info
    Secretaris: Herman Blaauw
    Kerkstraat 57
    9636 AB Zuidbroek
    0598-451983

    Rust zacht, Rust zacht
    in stof omgeven, Rust
    dierbaar Moeder in het graf
    Eens brak de dood de draad
    des levens. En rukte U weer
    van ons af. Ja afgemat door
    ziekte en pijn moest zij zoo
    ten grave dalen. En een prooi
    der wormen zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. goedenmiddag...
    wat een grafstemming hier...;-)

    yak en ik hadden laatst nog over begraven of cremeren, yak wil begraven en ik gecremeerd.
    ik vind het nl vervelend om op een kerkhof te lopen met niet onderhouden graven, dat lijkt zo vergeten of alleen. yak wil een plek(ikke) waar ie naar toe kan wanneer het zover is, discussie dus...
    mijn moeder heeft hetzelfde als ik, die onderhoud graven van haar pa en ma en broer en broertje (en ik denk als enige in de familie van 12 broers en zusters...) zo'n 1x in de maand is ze in slochteren op het kerkhof (iets minder vaak misschien, maar zeer regelmatig)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. goedemiddag, mijn moeder heeft een houten zerk, met de gedachte dat hout vergaat en tegen de tijd dat dat is gebeurd zijn wij er ook niet meer. Bovendien hadden mijn ouders een boomkwekerij en houden van hout. Ze werd ook nog begraven in een heel simpele kist vanwege milieu overwegingen ( je stopt van alles in de aarde en die redt zich er maar mee).
    ik begrijp nu dat wij heel goedkoop over kwamen.....;-)
    Wel mooi zon boekje, volgens mij zijn we nog donateur ook!
    Groet,
    Marlies

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemiddag, zelf wil ik ook graag begraven worden samen met m'n echtgenoot ook geen discussie mogelijk, maar wel met m'n hoofd naar het oosten, zelf ga ik om de week naar m'n dochtertje toe en qua werk valt best wel mee hoor 2 keer per jaar effe soppen en na de zomer de blaadjes effe weg vegen met m'n handjes, sneeuw is een beetje kouder natuurlijk maar het heeft nauurlijk ook wel iest handen koud maar van binnen een goed gevoel en trouwens ook zij ligt met haar hoofje naar het oosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/17025/medicijngebruik-wordt-onderzocht-in-zaak-baflo.html

    ik gebruik ook paroxetine o jee, wordt ik nu ook gevaarlijk sorry ....... hier word ik niet goed van

    Martje

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Het ligt er maar aan of je hersens de stof aanmaken of niet. Maken ze de stof niet of nauwelijks aan dan heb je geen last. Maar maken ze de stof wel aan, dat krijg je een overdosis, met nare bijwerkingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb gevonden een text van m'n bedovergrootvader:
    T'scheiden oudere een korte poos dat is t'verschiet dat de smarte leeniet de liefde duurt eindeloos Als alg?edheid ons herenigt, ik hoop dat ik het goed verwoord heb en als iemand iets toe wil vullen gaarne, morgen komt de text van m'n bedovergrootoma ik weet zeker dat het een antwoord zal zijn bij de vorige text beide zijn zij heel kort na elkaar overleden hij 28- 01 in 1930.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik maak serotine niet aan , vandaar dat ik ze gebruik en ik voel me er happier bij dan toen ik ze niet gebruikte


    vindt de spreuken op kerkgraven altijd indrukwekkend, op vakanties ben ik ook vaak op kerkhoven te vinden, vroeger als kind al , gaf me rust....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. VB, hier de beloofde borrel op mijn kosten uiteraard, zoals afgesproken op Twitter. Vult de holle ruimtes op. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Een filmpje van de finale van het concours bij Van der Valk en de prijsuitreiking.

    http://www.youtube.com/watch?v=Lea7C13aE4E

    BeantwoordenVerwijderen