Teller

zaterdag 10 maart 2012

10032012

Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Dat gaat in het bijzonder op voor bedrijven die geld verdienen met het onderzoeken van zin en onzin van allerlei zaken. Dat werd weer eens bewezen door onderzoeken naar het FOC Zuidbroek. Kan niet tot een andere conclusie komen, als de uitkomst zo ver uit elkaar ligt. En dan nog, mocht het Outlet financieel floppen, wie is de dupe? De belastingbetaler? Nee, de investeerders, dit in tegenstelling tot het debacle van de Blauwestad en Meerstad. Dat komt uiteindelijk op het bordje van de belastingbetaler, maar geen politicus die daarvoor de hand in eigen boezem steekt. Het verdringingseffect is wel iets waar men zich zorgen over kan maken bij het FOC Zuidbroek en de verkeersproblemen, die kunnen ontstaan als men de infrastructuur niet aanpast aan het verhoogde aanbod van blik op wieltjes. Is Appie een Outletfan? Nee, voor mij persoonlijk hoeft het niet, heb een goede baan, hou van rust en ruimte en zoek nooit de drukte op. Maar ik ben geen egoïst, gun anderen ook kansen en als een FOC die kan bieden, wie is Appie dan om tegen te zijn?

19 opmerkingen:

  1. Goedemorgen. Ik kan me goed vinden in jouw verhaal Appie.

    Van politiek heb ik geen kaas gegeten, maar voor 600 banen ga ik tot het gaatje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. goedemorgen, inderdaad ook voor de helft van de 600 banen maak ik me sterk. Appie keek ook even zijn schouder naar de Blauwestad en Meerstad, wie neemt daar zijn verantwoording voor? De ambtenarij kijkt dan wel naar de ondernemer aan het Schildmeer, die nu zijn bedrijven in de uitverkoop heeft. Maar zelf hadden ze boter op hun hoofd, en gingen blind varen op plannenmakers die droomden. Zelfde geld voor de stad Groningen. Ja, dat heb je met dromen, zolang ze nog niet verwezenlijkt zijn is het prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zelf in het nieuwe rapport, en rekening houdend met banenverlies in de detailhandel in de omliggende gemeenten, worden ook nog extra 175 banen gecrëerd.
    En natuurlijk komt het nieuwe rapport met de verrassende conclusie: "er wonen te weinig mensen in de omgeving". Nou, dat zullen er alleen maar minder worden, als je elke kans op werkgelegenheid afschiet.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Henk-Jan Schmaal staat altijd voor pittige uitspraken, vandaar de link naar Pe Langen. Maar of Henk-Jan het gelijk altijd aan zijn kant heeft?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ab,
    da's wel heel kort door de bocht...,
    niet alles wat niet baat doet de goegemeente ook geen kwaad.

    Als een grootschalig project faalt...,
    zijn er wel degelijk flink wat kosten...,
    zowel de gemeenschap als geheel...
    en dus ook voor de individuele belastingbetaler.

    Maar dat even terzijde;
    Ik blijf me verbazen over de gepresenteerde cijfertjes.
    Als de gepresenteerde cijfers in het RTV-Noord filmpje kloppen vraag ik me echt af welke economische geschoolde 'oen' ze voor z'n verantwoording durft te nemen.

    Er wordt gesproken van:
    € 60.000.000,oo omzet (danwel €45.000.000,oo)
    600 banen FTE (danwel 175)

    Wie even doorekent weet dat beide getallen op z'n zachtsgezegd vertekeknd zijn door een te roze bril.
    Hoe roze...?
    Even heel kort door de bocht...;
    Op grond van dergelijk cijfers zouden in onsbedrijf met tenminste een kleine 30 bannen FTE moeten rekeken (dus met partimers zon kleine 50 man)

    Maar zo roze is het niet, zeker niet in de harde retail...,
    er wordt best verdiend maar er zijn geen gemiddelde marges mogelijk die dit mogelijk maken.

    Even rekenen:
    Er vanuitgaande dat er niet minder dan het minimumloon wordt betaald en de overigekosten per FTE het gemiddelde niet te veel zullen ontlopen moet je uitgaan van grofweg het gemiddelde van €40.000,oo kosten per FTE gemiddeld.
    € 24.000.000,oo => totale loon gerelateerde kosten
    Dat betekent dat alleen voor het opbrengen van de loonkosten er al een marge van 40% moet worden gerealiseerd...,
    een marge van 40% op 'uitverkoop-goed'
    van een dergelijk brutomarge kan de gemiddelde kleding-retailer alleen maar dromen, welliswaar is de marge op de nieuwe collectie vaak nog wel wat hoger , maar in de uitverkoop mag hij blij zijn dat hij over het gemiddlde iets dergelijks overhoudt...,
    niet realistisch dus...:
    En hier gaat het om restpartijen, die koop je weliswaar goedkoper..., maar het gaat ook voor minder weg.

    En dan het aantal bezoeker, ik kom op verschillende plekken het gehoopte aantl van 4 miljoen jaarlijks tegen...,
    die besteden dus gemiddeld volgens diezelfde aanname niet meer dan €15,oo.
    Tgen gemiddelde uurlasten van ±€20,oo voor slechts de loonkosten (huur water, licht, reclame e.d. niet meegerekend) moet elke wernemer dus per uur tenminse zo'n 4 klanten helpen (totaal een kleine 5 miljoen kalnten dus) (en dan draait de ondernemer nog geen cent winst).

    Wil je dus wel winst draaien dan moet er dus een gemiddeld nog grotere bruto marge op zitten, ga je al gauw richting de 50% dan houden de gazamelijke winkeliers een kleine €6.000.000.oo over voor de huur, gas water en licht, reclame en de winst...
    tel uit je winst...,
    als die er dan is... dan is het mooie handel.

    Waar vind je zo'n handel...?... zou ik zeggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. SiKo, blijf het op zijn minst opmerkelijk vinden dat twee onderzoeken over hetzelfde, zo van elkaar verschillen. Misschien ben ik wat kort door de bocht, maar hoe korter, hoe langer de reacties. ;)

    Ik heb geen behoefte, wie of wat dan ook na te rekenen, maar weet dat ondernemers net mensen zijn, die willen verdienen en zullen zeker niet investeren in iets dat gedoemd is te mislukken in hun ogen. Denk ook dat jij de horeca vergeet in je rekensom en dat is een niet te onderschatten deel van de inkomsten waar de bezoekers van ver komen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tel uit je winst!!!!! :):)

      Verwijderen
    2. Nee Ab,
      ik vergeet de horeca niet...,
      ik ga gewoon uit van de cijfers die men zelf noemt.
      Men gaat uit van een omzet (inclusief horeca) zoals vermeld...,
      dan moet ik geen ander inkomsten bijslepen want dat doet men zelf ook niet.

      Verwijderen
  7. SiKo...ik weet niet waar jij dit allemaal weg haalt nee echt niet, maar goed dit is jou oordeel hierin zoals ik zou denken moet ook jij dit aan elke ondernemer over laten toch? Als er maar één persoon zou zijn die dit zou willen ondernemen dan zeg ik succes jongen en hoop dat het jou dit gaat lukken toch?
    Tja wat het aan gaat op de andere gemeente's? Ik kan maar één ding zeggen jaloezie.....

    En echt nait ans.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rooie Chris,

      ik heb gewoon de door de Redema c.s. zelf gegeven kengetallen afgezet tgen normale statistische gegevens over loon-gerelateerde-kosten en de mij bekende normale handelsmarges in divers retail-banches (kun je als ondernemer zo opvragen bij je bank als dat zou willen).
      Bedenk wel even dan loon-gerelateerde-kosten niet hetzelfde is als loon...,
      zelfs niet als bruto-loon...,
      als werkgever heb je naast het (bruto)-loon van je werknemer ook te aken met een aantal additionele kosten.
      Uitgaande van een modaal inkomen (dus het loon dat de gemiddelde FTE'er verdiend kom je zo op de gemiddelde kosten per FTE-werkplek...
      en die kosten zijn bekend...
      die liggen in de retail-business zo rond de €40.000,oo per jaar in...,
      als je dat al hoog vind besef je dan even dat zelfs vrij laag is, er zijn heel wat werkgevers die rekenen met zo'n €60.000,oo jaarlijks per werkplek.
      Bovenop die kosten komen na weer ander kosten die niet specifiek één of meer werknemers zijn toe te rekenen.

      Nu besef ik me ook wel dat de veel van de gehoopte 600 banen niet veel meer dan het minimum-loon zullen opleveren voor de werkenden, maar desondanks is het redelijk om voor het gemiddelde van alle medewerkers (lager, midden en leidinggevend personeel) uit te gaan van ongeveer een modaal-inkomen en dan kom je al snel tot het kostenplaatje zoals ik dat hierboven...

      Verwijderen
    2. Da's makkelijk...
      't is allemaal jaloezie.

      Nee, als er ondernemers zijn die hier iets bouwen wat hier en elders heel veel kosten teweegbrengt...
      dan moeten ook mensen elders, of zelfs juist elders, daarvoor de rekening betalen...,
      zij het door belastingen, overlast of zelfs baanverlies...,
      dat heeft weinig met afgunst te maken...

      Verwijderen
    3. Juist, maar andersom dus ook. De Saturn en de Mediamarkt mogen mega-vestigingen in de Stad bouwen en Bult in Veendam gaat dicht. Met zijn allen betalen we in de regio de rekening voor de ontwikkeling van de Stad, waardoor de regio verder ontvolkt wordt.
      Zuidbroek ligt mooi centraal in de regio, en is dus de ideale plek om de regio te versterken, waardoor ook de buurgemeenten gaan profiteren.

      Verwijderen
    4. Zoals ik zei ik doel op de ondernemers die deze gok gaan wagen succes, en wat de gemeente's aan gaat doe gewoon een eerlijke vraag naar hun toe en waar kom je dan terecht? exact, dat bedoel ik maar.

      Verwijderen
  8. Willem, kwamen wij jullie in de Heilgelaan tegen vanmiddag?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. -Roskam- Dat kan kloppen en als jullie in een grijze Volvo reden dan is het zeker want meende jouw man achter het stuur te herkennen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Willem, en ik jouw vrouw achter het stuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. En zo hoort het ook. Tenminste twee die op de weg letten ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Frans, hahahahahaha, hij is goed!

    BeantwoordenVerwijderen