Teller

zaterdag 7 april 2012

07042012

Ik las op de site van de gemeente het volgende:

Burgemeester en wethouders van de gemeente Menterwolde maken ingevolge artikel 3.7 van de Wet ruimtelijke ordening bekend dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 29 maart 2012 een voorbereidingsbesluit heeft vastgesteld voor 'Plan van uitbreiding van de gemeente Zuidbroek, plan in onderdelen, herziening 1960'.
Het besluit heeft betrekking op delen van de Spoorstraat, de Pijpstraat, Achter de Wal, het Winschoterdiep, de Kerkstraat en de Klaas Woltjerweg te Zuidbroek.

Het besluit is genomen om ongewenste ontwikkelingen te voorkomen. De gemeenteraad heeft verder bepaald dat het binnen de begrenzingen van het gebied, waarvoor het besluit geldt, verboden is het (bestaande) gebruik van bouwwerken te wijzigen.

Het voorbereidingsbesluit treedt vanaf de dag van ter inzage legging in werking. Met ingang van 10 april 2012 ligt het besluit en de daarbij behorende tekening voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis, Kerkstraat 2 te Muntendam.

Appie denkt/vraagt zich af: "Waarbij moet je denken aan ongewenste ontwikkelingen en wat verstaat men onder het wijzigen van het bestaande gebruik van bouwwerken? Mag men in een pand waar nu bijvoorbeeld een drogisterij zit, geen reisbureau beginnen bijvoorbeeld? Of is er nog wel veel mogelijk, maar wil de gemeenteraad/college het laatste woord hebben op aanvragen voor wijzigingen van bestemming? Een soort van "Moorlag/GS" zijn, zoals we dat ook zien bij het FOC Zuidbroek? Als eigenaar van een pand heb je in dit land niet veel meer in te brengen dan OZB betalen en onderhoud plegen. Iedere (verbouwings)verandering daarvoor dien je aan te vragen en met een beetje geluk, wordt het goedgekeurd zonder dat je de plannen moet aanpassen, want het ambtelijk apparaat zit er natuurlijk om kleine wijzigingen aan te brengen. Raampje een beetje kleiner, dakgoot een beetje lager, van dat soort dingen. Wie wil er nu voor spek en bonen bij zitten? Deze laatste opmerking geldt in het algemeen, niet voor Menterwolde in het bijzonder en is een gevolg van de strakke regels in dit landje. Provincies moeten de oren laten hangen naar de landelijke overheid, gemeenten naar de provincies en wij burgers naar alle drie de overheden. Soms valt het niet mee om burger te zijn in dit landje, maar toch ga ik niet emigreren, want het is naargens beter as thoes en dat hoes dat blivt veur Appie wel in Grunnen stoan!

21 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, Appie ik ga van het standpunt uit: wie betaald , bepaald!Anders zijn we inderdaad stadskind geworden van de gemeente, en daar pas ik voor. (toch iets van burgerlijke ongehoorzaamheid?)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Appie, al meer dan 10 jaar heeft de gemeente plannen het bestaande bestemmingsplan aan te passen aan de huidige tijd en naar ik aanneem klaar te maken voor de toekomst.

    Als ik het goed heb begrepen is landelijk (bij wet) een deadline gesteld en die is in zicht. Of deze is al bereikt en er is uitstel aangevraagd.

    Zo'n bestemmingsplan moet zorgvuldig in elk kaar worden gezet, want je wilt mensen niet onnodig beperken maar toch ook het gevoel houden als gemeente de controle te houden over je dorpen.

    Omdat het allemaal zo lang duurt en om te voorkomen dat er ondertussen "nog snel even" gebruik gemaakt wordt van de oude regels stelt men een voorbereidingsbesluit vast.

    Voor bewoners voelt dit soms beperkend (een oud-wethouder gooide dan olie op het vuur door in een zaal mensen te verkondigen dat je geen spijker in een kozijn mag slaan zonder zijn toestemming...) maar het is ook bedoeld om de rechten van de inwoners te beschermen. Of zoiets ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt op een herhaling van zetten een dergelijk voorbereidings besluit betreffende hetzelfde gebied lag er al.
    zie Voorbereidingsbesluit 26 maart 2009 ingaande per 3 april 2009.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Exact. De wet heeft naar mijn mening niet bedoeld dat je ongelimiteerd steeds weer een nieuw voorbereidingsbesluit kunt nemen om maar onder de termijn uit te komen. Je moet namelijk na afloop van de termijn van een voorbereidingsbesluit, een bestemmingsplan maken, indienen. M.a.w. falend beleid als steeds opnieuw een voorbereidingsbesluit wordt genomen, zeker niet in de geest van de wet. Evenwel het "bolwerk" denkt daar kennelijk anders over.

      Verwijderen
    2. Nanno,
      "...het "bolwerk" denkt daar kennelijk anders over..."

      wil je daarmee dus eigenlijk zeggen dat dit een 'Boulevard-besluit" is?

      Verwijderen
    3. SiKo, het lijkt inderdaad wel wat op theater...met heel veel bedrijven...

      Verwijderen
    4. Nanno,
      ik zinspeelde meer op de verfransing van het Nederlandse woord bolwerk/bo(e)lwark dat in het Frans werd verbasterd tot 'boulevard'...
      en uiteraard hebben wij dat woord weer teruggeleend van de Fransen.

      Verwijderen
  4. Mogguh lui!

    Hoop familie dingen dit weekend dus bij deze alvast de Zaligste Paaswensen en voor de winnaar van de bal van Siene: gefeliciteerd!

    O ja: ik gok op de heemtuin ;O

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er gaan in dit gebied wat ontwikkelingen komen. De BAM gaat veranderen. Oudbouw gaat er af en er komen niet loodsen. Alleen deel van kantoor en de huidige betonloods blijven staan zo zijn de plannen. Maar daar moet inderdaad de gemeente nog wat van vinden. En deze bouwplannen kunnnen invloed hebben op de omgeving. Daarnaast zijn de bestemmingsplannen in Menterwolde over het algemeen over de houdbaarheidsdatum volgens mij.
    En die tekst Appie is een standaard tekst. ambtelijk, maar zij zo. Of een raampje nu iets groter moet of een windveer nu groen ipv grijs kan ik me ook wel aan ergeren. Zolang het een beetje lijkt mooi doen. Pimpelpaars tussen wit kan ik indenken dat dat niet heel mooi is, maar ja wie ben ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Arnold ik kan me voorstellen dat de gemeente de BAM graag wil verplaatsen. Helaas is het in het verleden ook zo gegaan dat ondernemers naar een andere gemeente gaat en nieuwbouw plegen. Denk aan Reym, Koop met Geveke bouw, Aberson en Amerika,ben me er van bewust dat ik enige bedrijven vergeet.Maar daar gaat het niet om. Waar het wel omgaat is dat er met deze verhuizing ook een stuk werkgelegenheid is, en dat is jammer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. correctie: werkgelegenheid weg is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Terug in Menterwolde City en zie dat mijn overpeinzingen enige reacties hebben opgeleverd. Ben nu in de stemming om over de overheidsbemoeienis eens mijn ongezouten mening te geven, maar Siene lijkt dat op dit moment niet zo verstandig, is het wel met mij eens, maar zij denkt dat het wel eens tegen mij gebuikt kan worden. En Siene heeft het wel vaker bij het rechte eind, dus hou ik mij in, maar een goed verstaander begrijpt wat een slechte niet begrijpt. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wim met jou eens, zoals ik weet van http://www.weatherford.com/ ook een aangrijpendezaak wat toen speelde het was in zoals ik zeg een echte winst groeiende bedrijf en heel veel mensen aan het werk en waar is dit bedrijf gebleven?
    yep vul maar in.....waar zijn de andere bedrijven naar toe gegaan, allemaal verlaten en naar een andere counrty gegaan.

    Ceer.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Bloem ik weet donders goed wat jij hebt geschreven gisteravond, ik weet in iedergeval zeker te gaan zeggen dat echt niet in de bak terecht zal komen, ook hier pas ik voor.....
    In ieder geval zoals je mss mij een beetje kent weet ik heel goed waar ik mee bezig ben en altijd zal blijven, ik weet echt wel waar de rechtstaat mee bezig is en altijd zal zijn waar hun uitspraak uit zal komen...en in mijn ogen meestal verkeert....
    Oké ik zeg dit nu tegen ieder mens wie dit ook mag gaan lezen, en niet vergeten het is mijn mening hoor,
    als ik een dominee hoor of een advocaat die zeggen gewoon het is zwart, als ik zeg dat het wit is...., ja en wat zou deze lieden zeggen dan?.... als ik zeg het is wit....dan zullen zij zeggen dat het zwart is toch?
    Dit zijn gewoon onderwerpen waar ik mij verschrikkelijk aan stoor en hierbij zeg ik nogmaals onterecht.... en hier kan ik echt niet over in mijn ogen, tenminste zoals ik het zie.....

    Ceer.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. nageDAGte

    een warhoofd
    valt niet te kammen

    BeantwoordenVerwijderen
  12. AnnoTwaalf, met een beetje goede wil, inspanning en een roskam is zelfs een kroeshaarhoofd glad te strijken, dus zeker een warhoofd te kammen. Welterusten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Appie,

      je moet niet alles over één kam willen scheren
      een kroeskop is (nog) geen warhoofd

      Verwijderen
    2. yep leuk om dit tegaan volgen..., ik zeg tegen iedereen kom met een oplossing dan toch?
      Hier baal ik verschrikkelijk van toch? heb vetrouwen in de rechtstaat en ieder weet zoals ik had geschreven in een oplossing te komen toch?
      Maar niemand komt tot een oplossing....ja het enigste wat ik hoor is vertouw op de rehtbank???
      Sorry ik kom iedere dag dingen tegen tegen dat ik ga zeggen dit klopt toch niet toch?
      Oké ik ga een stapje verder als ik zeg tegen jullie dat een x-aantal mensen ontslag heeft gekregen van mijn organisatie novatec.....ja ik zou echt nooit gaan liegen over dit onderwerp....Nee maar als een dikkedeur ziek is of op nonactief wordt gezet en deze beste man man krijgt ook nog eens mee een bedrag van € 500.000,00 mee? Het gaat niet hier of daar om hoor, maar ik zeg tegen jullie als ik 100 gebouwen ga bouwen en er zal eentje ervan instorten niet hier of daar over maar ik kan mijn biezen pakken en ik kan gelijk mij aan melden bij de socialezaken van de gemeente waarin ik verblijf..
      En hierin zit zo verschrikkelijk veel mis hé.....

      Ceer.

      Verwijderen
  13. Weatherford zit nu in Den Helder

    BeantwoordenVerwijderen