Teller

maandag 16 juli 2012

16072012

Ik las in het DvhN dat Meeden vecht voor de toekomst van het dorpshuis. Veel dorpelingen laten het gebouw links liggen. Waarom weet pachter George Meester niet. De hoop is gevestigd op een nieuw bestuur dat moet bestaan uit vijf personen. Op dit moment is alleen Wolter Boer bestuurslid. Hij is penningmeester en wil er eigenlijk na 25 jaar ook een eind aan breien. De andere bestuursleden zijn vanwege gezondheidsproblemen gestopt. En een bestuur is belangrijk, dat neemt de beslissingen voor en over het dorpshuis en gaat over investeringen. En geïnvesteerd moet er worden, vertelt Boer. "Dorpshuis Meeden moet op de kop. Het moet een frisse uitstraling krijgen en weer de spil van het dorp worden." Vroeger was het anders. Boer refereert aan de edities van het Sixtiesfestival die er plaats hadden. De popconcerten, de feesten. Op een of andere manier heeft het dorpshuis een oubollig imago gekregen. Tijdens de laatste ledenvergadering dienden zich geen nieuwe bestuursleden aan. De hoop is nu gevestigd op de vergadering eind deze week. "Volgens de statuten moeten we binnen acht dagen opnieuw vergaderen. Dan moeten we eruit komen." Verenigingen en clubs maken zeker nog gebruik van het dorpshuis. Darten, gym, linedance, vechtsport, volleybal, fitness, streetdance, klaverjassen en dammen. Het gebeurt er nog. Meester: "Wij draaien nog. Daar is het mee gezegd. Mensen komen graag, maar nemen dan geen kopjes koffie of consumptie. Vaak wordt vergeten dat ik hier mijn boterham verdien. Mensen hebben het idee dat ik betaald wordt door de gemeente. Die draagt wel wat bij, maar ik betaal gewoon de rekeningen voor het gas, elektra, licht, water en schoonmaak." Meester en Boer willen wel van alles proberen, maar hebben hulp van anderen nodig. Meester: "We proberen van alles. Eén keer in de maand hebben we een sociale avond, zoals we dat noemen. Met muziek, drankjes en hapjes. Dan is het wel lekker druk. Misschien kunnen we daar op voortborduren."

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen,de uitspraken van dhr.Meester begrijp ik.
    Maar het ligt ons niet om na het werk nog even bij het dorpshuis langs te gaan om de werkdag af te sluiten. Persoonlijk kom ik ook bijna nooit in de Broekhof. En mijn gedachte was ook dat het dorpshuis er is voor verenigingen en partijen. Die daarmee ook de pachter of beheerder betalen voor de bewezen diensten. Het blijkt ingewikkelder in mekaar te zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan me nog heugen dat de plaatselijke café zorgde voor de verenigingen en partijen. Dit moest anders, er werden dorpshuizen gecreëerd. Met als gevolg dat vele cafés dicht gingen, en dat had ook gevolgen voor het dorpsleven. Helaas bleef het succes van deze dorpshuizen in veel plaatsen uit. Te statisch misschien? Missen ze de gemoedelijkheid van het dorpscafé? Als ik om me heen zie, zie ik dat de meeste dorpshuizen een kwijnend bestaan leiden.Helaas de bruine cafés met hun hardgekookte eieren en zure worst zijn niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen.

    De mens van nu is niet de mens van toen.

    Daarmee heb je het te doen. Als vereniging, als bestuur, als ondernemer, als instantie. Het is "don't ask what the people can do for you, but what you can do for the people". Daar heeft iedereen mee te maken. De samenleving verandert. En dat proces gaat steeds sneller. Het is een kwestie van aanpassen om te overleven. En soms moet iets inderdaad eerst sterven om opnieuw geboren te kunnen worden. Het is dramatisch voor personen die dat treft, maar voor de samenleving kan het uiteindelijk positief uitwerken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nicodemus kon dat ook maar moeilijk vatten, maar je hebt gelijk Jan. Ik zie het in m'n tuintje met de aardappels, eentje in de grond die het lootje legt en een tiental nieuwe is het resultaat. Of m'n roggeveldje, 1 graankorrel heb ik gezaaid en een halm met wel 60 à 70 korrels krijg ik er voor terug.
      Zou dat ook zo met mensen gaan? Eerst sterven om opnieuw geboren te worden?
      Het zou me niet verbazen.

      Verwijderen
  4. Goedemorgen.
    Jan, wat een mooie woorden, ben het helemaal met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jan, ik heb je al vaker betrapt op goede uitspraken hier aan de bar, op je vrije maandagmorgen. Niks aan toe te voegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @wim: nog niet eens aan gedacht dat week 29 een redelijk rustige week zal worden qua verkeer...
    ik hoop toch niet dat dat bewust was om de aanwonenden een hak te zetten:-(
    toch maar op zoek naar een camera die een week lang 24 uur op het bureau staat op te nemen, om te registreren hoeveel er rijdt en de trillingen komen via het bureau ook wel terecht op de camera denk ik, als ie staat te stuiteren op de tafel...

    was zaterdag in de heemtuin om te kijken naar de meiden van SVO (had ze in de feesttent net gemist en zie altijd maar een klein stukje van 1 groep in de zaal)en natuurlijk jong toveroos, mede omdat oudste veulen daar aan meewerkt.
    beiden deden het erg leuk!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En wij reden gisteren mee met de MenterAweken fietsroute. Ook hier tevreden gezichten. Gelukkig was het lekker fietsweer.

    Hier een paar foto's van stopplekjes onderweg.
    (de bovenste 10 foto's, in min of meer willekeurige volgorde)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Tja, op die manier zijn we over 15 jaar van de Dijkhuizen, Kort en Meesters af. Of we daar nu blij mee zijn is iets anders.

    Het is preken voor eigen parochie, maar als je als bedrijf of organisatie niet innoveert en inspeelt op de wereld van nu ga je de bietenbrug op. En da's sneller dan menigeen denkt. Oplossingen zijn vaak te vinden maar persoonlijke belangen, voorkeuren en OSM maken een hoop onmogelijk. En geld speelt soms ook een rol. Klik maar op de link hieronder ;)

    Enfin, ik ga weer aan het werk.

    Mazzelmoj maar weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Plaatsen, passages XIV

    Ga nu maar liggen liefste in de tuin,
    de lege plekken in het hoge gras, ik heb
    altijd gewild dat ik dat was, een lege
    plek voor iemand, om te blijven.

    Rutger Kopland

    BeantwoordenVerwijderen