Teller

dinsdag 2 oktober 2012

02102012

Eduard van Zuijlen kan zich opmaken voor een nieuwe periode van zes jaar als burgemeester las ik in het DvhN. De gemeenteraad heeft aangegeven met Van Zuijlen verder te willen. Sinds 15 januari 2007 is de oud-inwoner van Haren eerste burger van Menterwolde. Voor Van Zuijlen is de herbenoeming geen verrassing. "Bepaald niet. Daarvoor is geen aanleiding. Jaarlijks is er een evaluatie over mijn functioneren." Menterwolde zocht zes jaar geleden een burgemeester die deze gemeente niet zag als eindstation. "Ik ben nu vijftig jaar. Ik moet tot mijn zevenenzestigste werken. Ik kan me niet voorstellen dat ik nog zeventien jaar op dezelfde plek zit. Maar dat zal voor alle vijftigers hetzelfde zijn, denk ik." Van Zuijlen wil de vraag niet beantwoorden of hij, als zijn huidige gemeente een opstap is, de afgelopen jaren ook gesolliciteerd heeft naar andere burgemeestersposten. "U mag alles vragen, maar ik geef niet overal antwoord op", zegt Van Zuijlen. Van Zuijlen kende een moeizame start in Menterwolde. De voordracht was niet unaniem. Acht raadsleden waren voor, zeven stemden tegen. Begin 2009 kreeg de burgemeester het aan de stok met de oppositiepartijen VVD (nu coalitiepartij), Kritisch Menterwolde (nu eveneens deeluitmakend van de coalitie) en Groep Weijer en Meijer. Zij waren zo ontevreden over de manier waarop zij door de coalitie en Van Zuijlen werden behandeld, dat deze drie fracties de hulp inriepen van commissaris van de koningin Max van den Berg. Die vond dat het niet zijn taak was om in een proces van de gemeenteraad in te grijpen, tenzij de meerderheid het vertrouwen in de burgemeester zou opzeggen. Dat was niet het geval. Van den Berg zei verder dat iedereen elkaars rol moest respecteren.

8 opmerkingen:

  1. Burgemeester gefeliciteerd. Ik hoop dat ik mag werken tot mijn zevenenzestigste, moeten zou ik het niet willen noemen. Een voorrecht als je het kunt. Niet iedereen is dat gegeven helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, ja Eduard heeft al vele stormen in Menterwolde door staan. En dat valt me niets van hem tegen.Zal Eduard de langst zitten de burgemeester worden van Menterwolde? k'Ben benieuwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogguh lui!

    Voor de meesten is het niet de vraag of ze moeten werken tot hun 67e maar of ze werk kunnen vinden tot hun 67e. Of 57e. Of 47e. Of.....

    Ik wil vandaag een rapport afronden dus Mazzelmoj!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja JP dat is zeker in deze provincie een major problem. Las vorige week dat slecht 2% boven de 50 jaar in onze provincie nog werk vind. Volgens mij maak je meer kans in de Duitse Lotto. Mooi voor de BM dat hij weer 6 jaar mag blijven. Zo beroerd is het hier tenslotte ook niet. Hoewel ik een functionering gesprek elk jaar ook een beetje overdreven vind. Is dat nu nodig, zo lang de beste man niet dronken achter het stuur zit en de orde in de raadszaal een beetje kan bewaren zou ik zeggen, doorgaan met deze BM. Bij een calamiteit even op het juiste momentum in de camera koekeloeren en dan de juiste dingen zeggen dan gaat het helemaal goed komen. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  5. het strakke gelaat van Diederich Samson en Mark Rutte die bedelt om een vriendschappelijk reactie, komt mij vreemd genoeg zo bekent voor.
    Ook Dries van Acht en Joop den Uil als mede Wouter Bos en Jan Peter Balkenende hadden deze afstandelijke houding. Volgens mij moet er nog heel veel water door de grote rivieren vloeien voordat deze mensen tot een goede samenwerking komen. Hoewel, wonderen bestaan nog.

    BeantwoordenVerwijderen