Teller

dinsdag 9 oktober 2012

09102012

De fractie van PvdA maakt zich zorgen over de toekomst van de gemeente las ik vanmorgen in het DvhN. Er moet flink worden bezuinigd. De sociaaldemocraten begrijpen dit en willen hierover met de inwoners van gedachten wisselen. Dit gebeurt woensdag 17 Oktober in dorpshuis De Menterne in Muntendam om 20.00 uur. "Wij willen de mening van de Menterwolmers horen en dat alternatieven worden aangedragen. Tot nu toe hebben zij deze kans nog niet gehad van het college. Wij geven de gelegenheid wel", zegt PvdA-fractievoorzitter Patricia Boerma.

11 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, opmerkelijk dat de PvdA zegt dat de inwoners van Menterwolde nu wel in eens inspraak hebben. In het verleden was het meestal eenrichtingsverkeer, een dictaat. Ja, de tijden veranderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Het valt me op dat raadsleden net zo verrast zijn door de bezuinigingsvoorstellen als de rest van de inwoners.
    Heeft niemand dit aan voelen komen? Of zijn er koppen in het zand gestoken in de hoop dat het over zou gaan?

    Ik heb niet genoeg inzicht in de gemeentelijke begroting om commentaar te leveren en moet dus de woorden van het college voor waar aannemen als ze zeggen dat er geen andere (betere) mogelijkheid is. Maar dat het hier en daar hard aankomt is duidelijk.

    Er zal dan ook in veel verenigingsgebouwen crisisoverleg zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogguh lui!

    Juist in tijden van crises kun je door lateraal denken andere, zelfs opwindende oplossingen vinden, zelfs voor problemen die je nog niet op je bordje hebt maar wel logischerwijze kunt verwachten.

    Maar ja, dat doen alleen dure bureaus uit de Randstad, tegen hoge tarieven. Gelukkig hebben wij tegenwoordig een vestiging in Amsterdam!

    Mazzelmoj daar in het Hoge Noorden dus ;(

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vraag mij af Jan of dit stemmingsmakerij is, want nog niet eens zolang geleden verkondigde het college dat we er redelijk goed voorstonden. Geen rode cijfers, maar zwart! En nu ineens zijn de rollen omgedraaid.Dat betekend alle plannen in de ijskast, en proberen te overleven. Een doem scenario.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat was, dacht ik, een onverwacht boekhoudkundig meevallertje op de begroting van 2012, Wim. Niet structureel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen, tja crisis ook de E.H.B.O. te Zuidbroek gaan de deuren sluiten begin 2013, tja na 51 jaar is het gebeurt met de club, zoals ik begrepen heb gaan 2 leden naar Wildervank ik zeg de gek naar Grootegast en rest sluit zich aan in Noordbroek.
    Dit scheelt de Gemeente een yep weer een paar centjes....

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Politiek dat is beleid maken met andermans beurs, althans heb het idee dat menig politicus het zo beziet, en dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat veel gemeenten er slechter voor staan dan nodig is.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De belangrijkste reden van deze tekorten is het beleid vanuit Den Haag. Hier worden bezuinigingen doorgevoerd die zo bij de gemeentes over de schutting worden gegooid. Gemeenten moeten meer dingen zelf regelen zonder dat er een budget bij gegeven word. Dit beleid is vorig jaar ingezet daarom was er vorig jaar nog niet zo veel van te merken en komen de klappen nu extra hard aan. Dus als VVD en CDA in de gemeenteraad gaan piepen dan huilen ze krokodillen tranen. En wat de PvdA betreft, zij zitten nu aan de knoppen in Den Haag, dus ipv vingerwijzen naar het college, kunnen ze ook zelf bepaalde bezuinigingen afwenden zodat ze niet op het bordje komen van Gemeenten. Denk daarbij bijv aan de WSW, en de AWBZ.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedeavond allemaal. Zat het vanavond allemaal even door te lezen en ik moet jullie bekennen dat de tranen mij in de ogen schoten. Gebeurd de laatste tijd niet zoveel meer. Maar bij het lezen van de intro van Appie dat de PVDA het belangrijk vindt dat de mening van de burgers ook gehoord moet worden werd het me teveel. Daar heb ik jaren op moeten wachten, en ik mag het nog mee maken. De PVDA die naar mij als burger gaan luisteren. Waar heb ik dit aan verdient. En of het nog niet genoeg is mag ik ook met alternatieven komen. Mag ik als burger van deze gemeente mee beslissen waar het belastinggeld aan uit gegeven moet worden. Kom gelijk natuurlijk met een voorstel want zo,n kans krijg je niet elke dag. Ik vind dat mijn belastinggeld moet gaan naar mij zelf. Wat dacht je daarvan. Zet maar op het lijstje van ideeën. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  10. goedenavond...

    @siko vanochtend rond half tien op de dag van gisteren: ;-), een bosje bloemen die blij ik je bied,
    pluk margrietjes op aard
    en vergeet mij niet...:-)

    BeantwoordenVerwijderen