Teller

zaterdag 17 november 2012

17112011

De spoorlijn Groningen - Leer heeft een naam gekregen las ik in de krant. Wiederline, dat uitgesproken moet worden als wiederliene, zal meer reizigers gaan trekken met een naam is de verwachting. Ik vind de naam slecht gekozen, want line, lees ik als lain, maar denk ook niet dat er meer reizigers in de trein zullen stappen omdat het lijntje een naam heeft. Als Bobo`s, waaronder gedeputeerde Boumans, dat wel geloven vind ik dat prima, maar Appie kunnen ze dat niet aanpraten. Ben soms best een beetje zweverig, maar toch te nuchter om hierin mee te gaan.

16 opmerkingen:

  1. Goedemorgen. Nee Appie mij ook niet, of het zou met een exotische naam gepresenteerd worden. Dat wekt de nieuwsgierigheid op En zeker als je naar Multi of Famila gaat pak je de auto. Lijkt mij onhandig om je spullen zo te vervoeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Exact Wim; de naam prikkelt niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen. O.M. prachtige tijd, heb er heel erg van genoten. Wel heel veel werk, vooral de voorbereidingen, betreft Menterwolde lokaal. Durf best te zeggen, dat ik het mis.

    Ook als bestuurslid heb je best veel verantwoordelijkheid, zelfs een dag naar Hilversum, C.v.d.M.

    Nog alle dagen weet men de oude uitzendingen te vinden. De grote topper "met Tom en Henk het jaar uit" en toen kwamen er weer problemen.

    http://henktepper.trefpuntgroningen.nl/?page=1&rpp=10&so=Accesses

    Een weg terug is trouwens uitgesloten. Allen een fijne dag. Misschien eens "Omroep Oosterbroek" en dan iedere zaterdag van 12"30 tot 13"30 "Oosterbroek Massaal"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wat heb daar genoten en een leerzame periode voor mij geweest knippen en plakken tot diep in de nacht door...., want Henk wilde het perfect hebben.
      En echt leerzaam voor mij ik had bijna geen verstand van pc en dergelijke, maar dankzij Tom die heeft mij dingen geleerd waar ik niet van zou durven dromen.
      Maar ook na deze tijd droevige begrafenissen opname's met mini cd's knippen plakken en vervolgens een foto met een cd en iedereen is dankbaar hiervoor.
      En hier doe ik het voor.

      Verwijderen
  4. En wat zou die naam dan wel moeten betekeken...,
    wat is de gedachte erachter...,
    valt er iets (historisch/cultureel) over te vertellen?

    Kijk een naam vor een spoorlijn is best leuk...
    maar wil het aanspreken moet er wel een gedachte achter zitten...
    en als die (nog) niet algemeen bekend is moet je die wel (eerst gaan) uitdragen wil je mogen verwachten door die (dan meer aansprekende) naam publiek te trekken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schanzenlijn zou meer toepasselijk zijn geweest...
    en het zou in één adem genoemd kunnen worden met de Hanzelijn.

    Waarom Schanzenlijn?
    Omdat niet alleen (Bad?) Nieuweschans on LangenAckerschans er aanlicht maar ook de fortresse Winschoten en de stad Leer.
    Ten tijde van de Republiek hadden lag daar een Nederlands garnizoen en lagen er rond leer schanzen om ons te kunnen verdedigen tegen het bisschoppelijk gevaar uit het Oosten.

    Die schanzen en de strijd die er om weerd geleverd zijn bepalend geweest voor het gebied...,
    met een naam als Schanzenlijn zou je mensen daar weer meer bewust van kunnen maken en dus mogelijk geïnteresseerd er zelf eens een kijkje te gaan nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. en voor de promotie:
      schansschranzen, schanzenloop, schansstropen, schanzentocht, jaarlijkse schanstreff(en)...

      Verwijderen
  6. Mogguh lui!

    Wieder omdat de trein steeds weer heen en terug gaat? Wiedergutmachung? Ik kan met de bus naar Berlijn, dus echt bijzonder vind ik OV naar Leer sowieso niet. En aangezien het per auto meestal goedkoper is.....
    Naam of geen naam.
    Kent iemand de naam van het traject Groningen - Utrecht? Ik niet, maar heb wel een aantal keren die rit meegemaakt, gewoon als passagier. Ik heb wel gehoord van de Hanzelijn, alhoewel die volgens mij ook maar één Hanzestad aandoet. Sporen en namen? Dat spoort niet!

    Fijn weekend!


    JP

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groningen Meppel heette officieel: Staatslijn C,
      het stuk van Meppel naar Zwolle was deel van Staatslijn A (Arnhem-Leeuwarden) en vanaf Zwolle maak je gebruik van de Centraalspoorweg (Utrecht-Kampen)

      Verwijderen
  7. Goedemorgen,

    Wij doen regelmatig het traject Gouda-Groningen en noemen dat dan: 'We pakken de trein' ...

    Goed weekend,
    Angelika

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Pffffffff, Man, man, man, weer 15000 euro verknapbust voor de naam van een treinlijntje. We hebben ook geen andere zorgen bij het OV denk ik dan. ‘Wiederline’ komt niet uit het hoofd van mijnheer Bouwman van de provincie maar van een heus reclame buro. Ik was er inderdaad ook niet opgekomen. Wiederline zou van Wieder en zain komen, en zouden zowel iets Gronings als iets Duits in zich hebben. Tja ik wist het niet maar ik werk ook niet op dat reclame buro. Vanmorgen gelijk maar de proef op de som genomen en even aan mijn Duitse collegae gevraagd wat voor gevoel ze kregen bij het woord wiederline. Nu kan het natuurlijk zijn dat ik het verkeerd heb uitgelegd maar ze begrepen er helemaal niets van. Heb 3 keer moeten uitleggen dat het om een spoorlijn van Groningen naar Leer ging. Dat wieder komt nog wel over maar het woord line werd niet begrepen. Een spoorlijn heet in het Duits ook even iets anders en daar zal waarschijnlijk het probleem gelegen hebben. Maar goed daar betaal je dan ook 15000 euro voor. Vind het woord van SiKo perfect alleen kunnen de Duiters de ‘SCH’ moeilijk uitspreken. Dat was hem dus niet geworden SiKo hoewel ik het heel erg mooi vind. Voor de helft van het geld had ik 10 mogelijkheden gegeven die zowel aan de Hollandse als ook aan de Duitse kant waren begrepen. Tis nait ans zou Chris gezegd hebben.TOM.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. 'Sch' ... drum geht's nicht
      ...
      'ch kenne viele Deutschen die überhaupt keinerlei Mühe haben mit der Aussprache des 'Sch'-Klanges...,
      Der 'Sch-Klang ist eine der meist verbreiteten Klänge der Deutschen Sprache, sie wird nur ein bisschen anders prononciert im Deutschen als im Niederländischem wie im Platt wo man der Klang weniger hart als in reinem Holländisch ausspricht aber trotzdem anders als im (Hoch)Deutsch..

      Kein Problem also, mann kommt vom Sleswigischen Schülp, Schlichting oder Schenefeld zum Schützenfest in Papenburgischem Aschendorf...
      nach dem Fest(e) erholt mann sich am besten im (Bad) Neu-Sjans...
      das mann mit der Sjanzen-Bahn vom Stad Leer einfach per Zug erreichen kann.

      Und das dann die dummen 'Holländer' uns immer wieder bitten Sjeefe Sjeveningse SjeepbeSjuitSjuifer zu sagen...,
      darum lachen doch...
      muß mann doch..., nicht?

      Verwijderen
  9. -wieder-

    Overigens kan je dat reclamebureau geen gevoel voor humor ontzeggen...,
    of ze hebben echt totaal geen taalgevoel...,
    spreken ze of geen Duits danwel geen Gronings of geen van beide;
    "... Wieder komt als woord zowel in het Gronings als het Duits voor..."

    Klopt helemaal...,
    maar het betekent in het Gronings wel zo ongeveer het tegengestelde als in het Duits.

    Gronings:
    wieder = verder/voorts

    Duits:
    wieder = weer/terug ≈ overnieuw/opnieuw/herhaald

    BeantwoordenVerwijderen