Teller

maandag 10 december 2012

10122012

Ik las in het DvhN vanmorgen dat De huidige burgemeester van Hoogezand-Sappemeer, Yvonne van Mastrigt, die woensdag gedeputeerde wordt, op een rijdende trein springt waar ze met vereende krachten Groningen weerbaarder moet maken tijdens de economische crisis. Belangrijkste opgave is met alle middelen die ze heeft de economische vitaliteit in de provincie te verhogen. Wat collegepartij VVD betreft hoort daar een Factory Outlet Centre in Oost-Groningen bij. Ondernemers staan klaar om miljoenen te investeren in een groot winkelcomplex waar merkkleding wordt verkocht. De liberalen vinden dat de locatiekeuze voor het outletcentrum en andere bedrijven meer dan nu het geval is, een zaak moet zijn van de ondernemer. Minder dogmatisch omgaan met regeltjes, zeker in een tijd dat de werkgelegenheid op het platteland door de crisis sterk onder druk staat.

10 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, de hoogdravende woorden van de ex burgemeester klinken mij nog in de oren. Want zij zal als rechtgeaarde Rotterdammer zeker Oost Groningen op de kaart zetten. Prachtige plannen heeft ze al gelanceerd. Helaas in een democratie kan je het nooit alleen doen. Ik wens haar veel succes toe, en hoop dat de woorden die ze toen sprak uit mogen komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Waarom zo'n reactie? Yvonne van Mastrigt sprak in haar betoog onder meer over Hoogezand/Sappemeer als een plaats waar handel en nijverheid de boventoon voort. Helaas was dat in het verleden zo, van einde en ver kwamen mensen werken in Hoogezand /Sappemeer. Helaas zijn deze toonaangevende bedrijven vertrokken of failliet gegaan. Dat de scheepsbouw nu weer wat opbloeit heeft met andere factoren te maken. Ze gaf een beeld van oost Groningen die niet representatief is. Onder meer de machinefabrieken moesten het van de Hoogovens in IJmuiden en Beverwijk hebben. Het ging dan meestal om reparatie werk van allerlei hijsgereedschap of machines. Het geheel betekend niet dat we passief moeten zijn, integendeel. We zullen nieuwe wegen moeten inslaan, hopelijk kan zij helpen ze te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ondernemers staan klaar om miljoenen te investeren in het outlet. Appie ik geloof een boel maar dit is te mooi. Was het maar waar. Wanneer ze al miljoenen zouden hebben gaan ze echt niet wachten tot een belangrijke mijnheer van de provincie gaat zeggen, zo heren u kunt u gang gaan. Zulke ondernemers ben ik nog nooit tegen gekomen. Mooi man. (TOM)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tom, ik las een deel voor uit een artikel van het DvhN. Heb er ook een hard hoofd in dat ondernemers in deze tijd miljoenen hebben klaar liggen om te investeren, ook de banken denken niet zo ver meer mee om geld uit te lenen als in het verleden.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Weet ik Appie, ik ken je als een nuchter mens die met beide benen in de Groninger klei staat. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Sommige dagen zijn bijzonder...
    soms bijzonder triest...
    vandaag was voor mij zo'n dag...,
    twee keer verlies...
    't ene 'klein' en persoonlijk..., verdrietig...,
    't andere een verlies voor iedereen..., Sir Alec Moulton ging van ons heen.

    Bij de één kling bij het horen van die naam een luide bel...
    voor menigeen rijst niet eens de vraag:
    "...wie was die man dan wel?..."
    En toch kon niemand om hem heen...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. SiKo, persoonlijk verlies is nooit leuk, verre van in de meeste gevallen, maar je noemt het klein, tussen aanhalingstekens, en daar kun je dan weer meerdere kanten mee op. Altijd moeilijk als je niet weet waar het over gaat, om daarop te reageren. En Sir Alec? Was dat niet de ontwerper van de Mini Cooper? Zal wel niet, want op teletekst stond niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moulton was inderdaad één van de onwerpers van de Mini (niet de Cooper dat was Cooper zelf)
      Hij stond aan de wieg van de kleinwielege (vouw)-fietsrage in de jaren 60-70. Verder was zijn kennis van rubber van doorslaggevend belang voor alle moderne auto-/vliegtuig-/fiets-banden.
      Zijn bevindingen en uitvindingen op het gebied van Hydro-elastics staan aan de wieg van alle moderne autoveringen (o.a. de membranen voor hydropneumatische systemen zoals de bekende DS-veerbollen).
      Vandaar dat misschien slechts kennen zonder om hem heen te kunnen.

      Verwijderen