Teller

dinsdag 22 januari 2013

22012013

Ontbeten, krant gelezen, de dag is begonnen. Het vriest behoorlijk en de wegen zijn nog niet overal goed te berijden, zeker de binnenwegen niet.

16 opmerkingen:

  1. Goedemorgen de strooiauto ging al vroeg bij ons voor de deur langs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, zoals ik gisteren had geschreven lagen de wegen er slecht bij Friezestraatweg lagen overal duintjes tot +-30cm niet dat er niet werd schoon gemaakt want iedere half uur 2 tractoren schuivers en zoutstrooien dit kwam alleen door de wind...de binnenwegen waren extreem glad A7 rechts dat ging 60km/u.. maar goed ik had het te druk dus naar links +- 85km/u. het aller belangrijkste is dat je voldoende afstand bewaard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogguh lui!

    Ik wens jullie allemaal een heel thuiskomen dan. Nog geen idee hoe mij weg zal zijn, ik merk het wel. Voor vanavond maar een schep in de auto leggen. Mijn bats is verdwenen dus het wordt een schop. En laarzen natuurlijk..

    Mazzelmoj, geniet van de winterse pracht, voor je het weet is het gesmolten en is het winterse bagger!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen, hier is de parkeerplaats weer ontdaan van sneeuw en duinen.:)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen,

    Het ritueel van gisteren heeft zich hedenmorgen in alle vroegte herhaald. Ik heb de winterse pracht eventjes aan de kant geschoven. Van mij mag het nog wel even aanhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. (heb Appie een fotoo'tje gestuurd)

    Gisterochtend:

    Stuifsneeuw dwarrelt neer waar het plotseling luw is...
    bij ons op 't erf aan de westkant van de oude ligboxstal.

    Zo ontstond er een flik sneeuwduin in de voor van een halve maan.

    Het is misschien is het op de foto niet gelijk te zien maar het sneeuwduin tussen schuur en stal was meer dan een meter hoog...
    (kwam tot m'n heup)...
    na een uur flink doorscheppen (en met kruiwagens naar een andere plek kruien) was tenminste de deur vrij...
    maar een vrachtwagen zou het erf nog niet op kunnen komen

    Gelukkig hebben we (goede) buren met groot materieel (stalschuif).
    Oprit vrijgeschoven..., laat die wagens maar komen.

    Maar de sneeuw zorgde ervoor dat de verwachtte wagen ruim 5 uur vertraging had.
    Inmiddels lag de oprit al weer flink vol en de op de foto nog vrije plaat was inmiddels ook bedekt met een dikke (5cm tot 40cm) laag sneeuw...;

    Als gezegd hebben we goede buren..., na een dik half uur schuiven was de boel weer vrij...
    ruim een kwartier later stonden we te lossen..., maar niet voordat de chauffeur eerst goed had gecheckt of hij het terrein niet alleen op maar ook weer af zou kunnen komen;
    Een paar van z'n collega's waren naar zijn zeggen minder fortuinlijk en (lang) stonden vast op hun (spekgladde) losplekken.

    Uiteindelijk verliep het lossen vlo, duurde niet veel langer dan gebruikelijk.
    Alleen was het al ver in de middag i.p.v. een een uur of 9-10.
    Voor de chauffeur in kwestie ook geen pretje, 's nacht om vier uur begonnen..., nu om vier uur klaar met lossen in Noordbroek, daarna nog laden en terug naar Drunen..., werkdag van ruim meer dan het klokje rond dus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bikkels zijn het die chauffeurs die hun zaken niet verzaken. Ik heb er respect voor.

      Verwijderen
    2. Dacht het niet SiKo, zijn digitale tachograaf geeft aan dat hij zijn rust moet nemen na 10 uur arbeid.

      Verwijderen
    3. Wim,
      en onder deze weersomstandigheden stelt die rus niet zoveel voor...
      staan ze in die rust gewoon ergens te lossen...
      of in de file...,
      en die rust zorgt er niet voor dat je vanuit Groningen opeens weer thuis bent...,
      dus je moet toch nog uren terug.

      Verwijderen
  7. -Wim- Je kunt als chauffeur bijvoorbeeld een half uur of drie kwartier pauze nemen, daarna kun je weer een paar uur rijden na het lossen. Het klokje rond werken is ook niet zo moeilijk. De tijd gaat vanzelf verder. In het voorjaar en tijdens de oogst doen wij dat regelmatig. Ook na de oogst wordt er gelijk weer gespit of geploegd en het koolzaad weer gezaaid. De dagen dat je erbij kunt zijn die moet je benutten. Nu met een pak sneeuw pak ik mijn rust. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De rijtijdenwet is zo toegepast dat er nauwelijks nog van af geweken kan worden. Of je moet een analoge tachograaf met schijven hebben. Bijna alle trucjes om deze wet te omzeilen lopen verkeerd af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat je het rijtijdenbesluit er nog maar eens op moet nazien...
      3 maal in de week een werkdag van 15 uur inclusief een paar minipauzes van iets meer dan een kwartier is gewoon 'legaal'...

      Verwijderen
    2. -Siko- Ik sprak een neef van mij vanavond -die chauffeur is- en die zei dat je 3 dagen 9 uur mag rijden en 2 dagen 10 uur waarin wel pauzes ingelast moeten zijn. De werkdag mag wel 15 uur zijn zo ik heb begrepen maar die mag geen 15 uur achter het stuur zijn. Vaak zullen de overige uren laden en lossen zijn.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Willem,
      je neef heeft een nette baas...;

      Wij krijgen hier al jaren regelmatig internationale chauffeurs op het werk.
      Ze rijden veelal op 'Engeland' maar er zijn/waren er ook die het afwisselden met ritten Polen, Rusland en andere verdere bestemmingen zoals Iran.

      Niet zelden pak zo'n chauffeur hier z'n officiële rust...,
      d.w.z. het lossen hier is rusttijd.
      Maar in de praktijk is het lossen hier gewoon even flink doorlopen voor zo'n chauffeur.

      Hoe kan dat?
      Een chauffeur...
      - mag 4,5 uur aaneengesloten rijden
      - moet na 4,5 uur 45 min rusten
      => die rust maag worden gesplitst in delen van minimaal ±15min

      - per 24 moet 11 aaneengesloten te worden 'gerust'
      => daarvan mag worden afgeweken zolang...
      ... er maar gedurende 3 dagen minimaal 9 uur aaneengesloten wordt gerust
      ... op andere dagen wel 11 wordt gerust
      => er in die twee weken totaal tenminste 228 uur gerust (= niet gereden) wordt
      => de gemiste dagrust wekelijks wordt gecompenseerd
      ... de chauffeur wekelijks niet meer dan twee dagen 10uur en de overige dagen niet meer dan 9uur rijdend achter het stuur zit.
      => de wekelijkse rijtijd dus niet meer is dan 56 uur (=> 4*9 + 2*10)
      => de tweeweekse rijtijd niet meer is dan 90 uur

      Hoe kom je dan toch aan legale werkdagen van 15 uur?
      Simpel..., laden en lossen hoort voor veel chauffeurs officieel niet bij het werk,
      - er zijn bedrijven waar de chauffeur verplicht tijden het ladene en lossen in de kantine moet gaan zitten,
      - maar bij veel bedrijven is het desondanks de chauffeur die zelf laad/lost of daarbij tenminste meewerkts. Veel chauffeurs zouden ook niet anders willen omdat er anders maar wat wordt aangerommeld in hun wagen.
      - Vee; chauffeurs houden ook als ze zelf niet laden/lossen 'actief' toezicht op hun lading.

      In de tussentijd staat de wagen en dus de tacho wel stil, en het laden en lossen van een vole trailer kost al gauw een half uur of meer..., het afhandelen van de papierkraam maakt de nodige drie kwartier al gauw vol zodat je er weer tegen aankan.

      Opsomming:
      9-10 uur rijden per dag
      2-3*0,5 uur laden en ook weer lossen
      totaal 15 uur

      En dan zijn er ook nog ontheffingen mogelijk voor rijden in 'gevaarlijke' gebieden met twee chauffeurs etc. etc.

      Heus het is niet zo moeilijk voor een baas z'n chauffeurs te lang te laten rijden..., en eigenrijders doen maar wat graag mee om zichzelf niet uit de markt te prijzen.
      Bovendien rijdt niet elke chauffeur de hele week op dezelfde truck voor dezelfde baas...,
      rommelen kan dus nog steeds en heel gemakkelijk.

      Verwijderen
  9. goedenavond.....

    ben ook weer thuisgekomen, rijdt erg voorzichtig, zonder winterbanden, dus rechtervoet niet als normaal op de pedaal...grote glibberpartij op de parkeerplaats, die niet gestrooid of geschoven wordt :-(
    @ap,had mijn lach niet nodig, kon mijn auto er rijdend uitkrijgen, met moeite, heb je wel gemist;-)
    hoorde van patienten dat de friese wegen er een stuk beter bijliggen dan de groningse, geheel sneeuwvrij tot in de berm...

    BeantwoordenVerwijderen