Teller

woensdag 23 januari 2013

23012013

Mail van SiKo: Stuifsneeuw dwarrelt neer waar het plotseling luw is... bij ons op 't erf aan de westkant van de oude ligboxstal. Zo ontstond er een flinke sneeuwduin in de vorm van een halve maan. Het is misschien op de foto niet gelijk te zien, maar de sneeuwduin tussen schuur en stal was meer dan een meter hoog... (kwam tot m'n heup)... na een uur flink doorscheppen (en met kruiwagens naar een andere plek kruien) was tenminste de deur vrij... maar een vrachtwagen zou het erf nog niet op kunnen komen Gelukkig hebben we (goede) buren met groot materieel (stalschuif). Oprit vrijgeschoven..., laat die wagens maar komen. Maar de sneeuw zorgde ervoor dat de verwachtte wagen ruim 5 uur vertraging had. Inmiddels lag de oprit al weer flink vol en de op de foto nog vrije plaat was inmiddels ook bedekt met een dikke (5cm tot 40cm) laag sneeuw...; Als gezegd hebben we goede buren..., na een dik half uur schuiven was de boel weer vrij... ruim een kwartier later stonden we te lossen..., maar niet voordat de chauffeur eerst goed had gecheckt of hij het terrein niet alleen op maar ook weer af zou kunnen komen; Een paar van z'n collega's waren naar zijn zeggen minder fortuinlijk en stonden (lang) vast op hun (spekgladde) losplekken. Uiteindelijk verliep het lossen vlot, duurde niet veel langer dan gebruikelijk. Alleen was het al ver in de middag i.p.v. een een uur of 9-10. Voor de chauffeur in kwestie ook geen pretje, 's nacht om vier uur begonnen..., nu om vier uur klaar met lossen in Noordbroek, daarna nog laden en terug naar Drunen..., werkdag van ruim meer dan het klokje rond dus.
Groet SiKo

16 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ja dat heb je met sneeuw en wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Ik zag na de eerste sneeuwnacht diverse overburen sneewschuiven en ging daarom ook naar buiten met die intentie.

    Toen bleek tot mijn vreugde dat aan onze kant de "stoep" volledig schoongeblazen door de harde wind.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mogge,

    Heeft dit te maken met het spreekwoordelijke "ieder krijgt wat hem toekomt"? Jan, wees blij, wel genieten van het winterweer, maar er geen werk van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. goedenmorgen....
    dan lag alles aan onze kant dus jan...:-(

    de wind op de achterdeur hebben we niet vaak, maar is wel heel koud,brrr....
    gelukkig is het geen open vlakte meer naast ons, dat scheelt toch...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen, leuk om zoiets te mogen meemaken.
    Zelf was ik vergeten om een paar foto's te maken van gisteren, want de oude Opel Rekord uit 1965 moest uit de paarde schuur gehaald worden voor een bruiloft van kennis net zoiets wat boven is geschreven duinen ervoor van 50cm hoog en ongeveer 5m1 lang straal gas en zoals gewoonlijk bleef hij na 3m vast zitten in de duin eerst nog geprobeerd de Ford Dexta te starten de accu leeg... maar goed de Volvo Estate ervoor ik zei ondertussen nog ach als je vast blijft zitten dan pak ik m'n naaimachientje wel eventjes om jou eruit te halen :) dus 5m lange touw aan de bladveer en scheuren maar :).
    Achja leuk achteraf natuurlijk, maar ik krijg rillingen over mijn rug... wat waren wij koud geen gevoel in de tenen en in de vingertoppen brrr., maar goed hij staat nu in een verwarmde schuur kan hij worden schoon gemaakt voor de bruiloft samen met een Citroen DS uit 1971 en een V.W. Kever uit 1973.
    Ook dit was een leuk onderwerp waar nog heel veel over gepraat zal worden, maar dan zonder foto's.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Cheer is dat een Opel Record met een panoramische voorruit? Waar je, je knie zo vaak aanstoot?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. panoramische voorruit? Ik zou niet weten wat jij hiermee bedoeld Wim, maar ik ga morgenvroeg erheen en zal fototje schieten van de mij gerestoreerde auto ach je kent het wel plaatjes erin lassen, deuken terug slaan, plamuren en als laatste schuren tot je een ons weegt, ik heb hem niet zelf gespoten want zoals ik dacht dat kun je beter aan een expert overlaten, maar hierover heb ik wel mijn bedenkingen gekregen...., nee dan zag mijn Opel Calibra er stukken beter uit.
      En Tom hou je gedeisd :)....

      Verwijderen
    2. Ik vraag me dan toch wel af wat je in die auto doet als je je knie stoot aan de voorruit.

      Verwijderen
    3. Tja Frans heule vreumde copriolen oetvoeren te minste dat docht ik.

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Terugkomend op gisteren

      Willem,
      je neef heeft een nette baas...;

      Wij krijgen hier al jaren regelmatig internationale chauffeurs op het werk.
      Ze rijden veelal op 'Engeland' maar er zijn/waren er ook die het afwisselden met ritten Polen, Rusland en andere verdere bestemmingen zoals Iran.

      Niet zelden pak zo'n chauffeur hier z'n officiële rust...,
      d.w.z. het lossen hier is rusttijd.
      Maar in de praktijk is het lossen hier gewoon even flink doorlopen voor zo'n chauffeur.

      Hoe kan dat?
      Een chauffeur...
      - mag 4,5 uur aaneengesloten rijden
      - moet na 4,5 uur 45 min rusten
      => die rust maag worden gesplitst in delen van minimaal ±15min

      - per 24 moet 11 aaneengesloten te worden 'gerust'
      => daarvan mag worden afgeweken zolang...
      ... er maar gedurende 3 dagen minimaal 9 uur aaneengesloten wordt gerust
      ... op andere dagen wel 11 wordt gerust
      => er in die twee weken totaal tenminste 228 uur gerust (= niet gereden) wordt
      => de gemiste dagrust wekelijks wordt gecompenseerd
      ... de chauffeur wekelijks niet meer dan twee dagen 10uur en de overige dagen niet meer dan 9uur rijdend achter het stuur zit.
      => de wekelijkse rijtijd dus niet meer is dan 56 uur (=> 4*9 + 2*10)
      => de tweeweekse rijtijd niet meer is dan 90 uur

      Hoe kom je dan toch aan legale werkdagen van 15 uur?
      Simpel..., laden en lossen hoort voor veel chauffeurs officieel niet bij het werk,
      - er zijn bedrijven waar de chauffeur verplicht tijden het ladene en lossen in de kantine moet gaan zitten,
      - maar bij veel bedrijven is het desondanks de chauffeur die zelf laad/lost of daarbij tenminste meewerkts. Veel chauffeurs zouden ook niet anders willen omdat er anders maar wat wordt aangerommeld in hun wagen.
      - Vee; chauffeurs houden ook als ze zelf niet laden/lossen 'actief' toezicht op hun lading.

      In de tussentijd staat de wagen en dus de tacho wel stil, en het laden en lossen van een vole trailer kost al gauw een half uur of meer..., het afhandelen van de papierkraam maakt de nodige drie kwartier al gauw vol zodat je er weer tegen aankan.

      Opsomming:
      9-10 uur rijden per dag
      2-3*0,5 uur laden en ook weer lossen
      totaal 15 uur

      En dan zijn er ook nog ontheffingen mogelijk voor rijden in 'gevaarlijke' gebieden met twee chauffeurs etc. etc.

      Heus het is niet zo moeilijk voor een baas z'n chauffeurs te lang te laten rijden..., en eigenrijders doen maar wat graag mee om zichzelf niet uit de markt te prijzen.
      Bovendien rijdt niet elke chauffeur de hele week op dezelfde truck voor dezelfde baas...,
      rommelen kan dus nog steeds en heel gemakkelijk.

      Verwijderen
    2. Ben het niet met je eens, want ook na weken of maanden kunnen de overtredingen op gespoord worden, met de financiële gevolgen. Een uitdraai uit je zwarte doosje, en je bent de sigaar. In de tijd van het leugenboekje en de schijven ging het nog wel. Maar nu het inloggen gebeurt met een pasje en alles geregistreerd word is het andere koek. Gelukkig hoef ik mij daar niet druk over te maken, want Vadertje Staat zorgt nu voor mij.

      Verwijderen
    3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    4. Wim,
      Je bent het niet met me eens...?...;
      Gaf ik een mening dan?

      Nee...,
      ik gaf gewoon 'sec' een een korte weergave van het rijtijdenbesluit en wat dat mogelijk maakt.

      De opsomming/voorbeeld hierboven is dus geen mening (niets dus om het mee ens danwel oneens te zijn)...:
      En het behelzen ook geenszins overtredingen...,
      het gaat dus niet om overtredingen...,
      het beschrijft hoogsten hoe je volkomen legaal twee dagen in de week tok 15 en driedagen tot 14 uur in de weer kunt zijn...
      het is dus volkomen legaal...
      en het gebeurt.

      Verwijderen
    5. -Siko- Volgens mij gaf ik gisteren een verkorte weergave ;-) maar het klopt wel wat je schrijft.

      Verwijderen
  8. Ceer en alle andere klanten, altijd foto's maken van bijzondere momenten, en af en toe ook naar Appie sturen. Heb liever dat de onderwerpen voor de opening worden aangedragen, dan dat ik ze zelf moet verzinnen. Ook zie ik nog steeds graag foto's voor de quiz tegemoet. We gaan daarmee misschien door tot er niemand meer een poging tot raden doet. Met sterke nadruk op misschien! ;)

    BeantwoordenVerwijderen