Teller

vrijdag 8 maart 2013

08032013

De waard van het Golden Peerd stoort zich al jaren aan de verslaggeving van sommige journalisten die artikelen leveren aan het DvhN. Dat heb ik nooit onder stoelen of banken gestoken, meermalen hier aan de bar heb ik daarover gesproken. Ik begeef mij daarmee in goed gezelschap, of zo men wil, anderen begeven zich daarmee in mijn goede gezelschap. Onderstaande mail zat in de mailbox van het Golden Peerd, die is verzonden aan de ambtenaren en raadsleden van Menterwolde volgens diegene waarvan ik de mail mocht ontvangen. Burgemeester Eduard van Zuijlen is de geestelijke vader van het navolgende:

Beste mensen,

Wie afgelopen zaterdag de berichtgeving over onze organisatie in het Dagblad van het Noorden heeft gelezen, kan niet anders dan concluderen dat in de raadsvergadering van afgelopen donderdag buitengewoon negatief over de medewerkers is gesproken.

Niets is minder waar!

Ik nodig jullie uit om zelf de behandeling in de raadsvergadering via het internet (http://player.companywebcast.com/gemeentementerwolde/20130228_1/nl/Player ) terug te luisteren en zelf vast te stellen dat het Dagblad hier op een volstrekt ontoelaatbare manier bezig is met stemmingmakerij. Dat alle gemeenten meer met regie te maken krijgen dan in het verleden is een objectief feit. Dat alle gemeenten daarom moeten investeren in het opleidingsniveau van medewerkers is een objectief feit. De Gemeente Menterwolde wijkt daarin niet af van welke andere gemeente dan ook. Door de gemeenteraad is het voorstel om in de organisatie te investeren buitengewoon positief opgepakt. Er is zelfs meer geld beschikbaar gesteld dan in juli 2012 was aangekondigd. Spontaan is zelfs een motie ingediend die het college de ruimte geeft om zonodig ook structureel meer geld uit te trekken voor opleiding en uitvoering van persoonlijke ontwikkelingsplannen. Ik ben daarover zeer verheugd. We hebben de volle steun van de politiek om onze organisatie klaar te maken voor de toekomst.

Dat de pers de voormalige gemeentesecretaris om commentaar vraagt valt onder de persvrijheid. Dat de heer Nieland zich geroepen heeft gevoeld om te reageren vind ik niet kies. Het college is buitengewoon tevreden over het feit dat onder leiding van Henk van der Wal de organisatieontwikkeling zo voortvarend wordt opgepakt.

Kortom: ik neem grote afstand van de teneur van het artikel en vraag jullie om ofwel het artikel te negeren ofwel de moeite te nemen de behandeling in de raad terug te luisteren en zelf een oordeel te vormen.

Alle goeds!

Eduard van Zuijlen, portefeuillehouder P&O

17 opmerkingen:

  1. Goedemorgen

    Ach ja, kom je aan de ambtenaren dan kom je aan de BM. Ik heb in het verleden ook al eens een opmerking gemaakt over ambtenaren die burgers schoffeerden. Ik had dezelfde dag nog telefoon of ik wilde komen praten met de BM.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, het Peerd heeft meer lezers dan gereageerds, vandaar deze info: Gistermiddag heeft de Dierenambulance een goed verzorgde poedelachtige hond op gehaald vanaf het Winschoterdiep, zonder halsband, wel een vlooienband om de hals. Mocht iemand in de buurt van het Winschoterdiep de hond kwijt zijn? Bel dan even naar de dierenambulance. Mijn excuus voor de late melding.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat Eduard voor zijn mensen opkomt siert hem, de sneer naar de voormalige gemeentesecretaris is ongepast.Dat had beter kunnen zijn; de heer Nieland heeft antwoord op zijn reactie ontvangen.
    Probleem in deze soort zaken is: doe ieder maar naar de zin. Het lukt niet, woorden of de houding kan verkeert overkomen. Ook nu weer accepteer de mensen zoals ze zijn! (t'Is alweer een heel verhaal)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook een 'beetje' ongepast is de denigrerende opmerking met een smalend lachje over groningers in het algemeen @76:15 van de raadsvergadering !

      Verwijderen
    2. Helaas, daar maken meer ontwikkelingswerkers uit het westen zich schuldig aan. Het is het verschil van de zachte G en de harde klanken van het noorden.

      Verwijderen
    3. als ik het stuk goed lees http://tinyurl.com/bl4nfwt dan lijkt het meer op een boekhoudkundige truc wat men hier toepast; in een keer een bedrag reserveren en vervolgens uitsmeren over een termijn van drie jaar ... ???

      lees de onderdelen maar eens goed ... hoezo 'klantencontactcentrum' ???

      Verwijderen
  4. Goedemorgen allemaal, het gaat weer kouder worden die weekeinde. Tis gebeurd met de lente. Het zit ons ook niet mee in de land. En dan heb je ook nog die Beishuizen die een stukje schrijft waar de BM weer van overstuur raakt. Beishuizen die onze ambtenaren even weg zet als een stel dombo's die het allemaal niet meer zo goed begrijpen. Is natuurlijk ook niet zo aardig en toch mooi van onze BM dat hij als een moederkloek gelijk bovenop zit. Nu zal Beishuizen het verhaal wat hij heeft geschreven natuurlijk niet van A tot Z uit zijn duim hebben gezogen. Om maar eens een goed Nederlands gezegde aan te halen. Waar rook is, is vuur. Waar komt dat verhaal zoals Beishuizen dat in de krant heeft geschreven nu vandaan. Klopt er dan helemaal niets van. Ik persoonlijk denk dat er op de achtergrond toch een paar andere zaken meespelen waar wij niet het fijne van weten. Zoals gewoonlijk ligt ook hier de waarheid weer ergens in het midden. Blijf zitten met de vraag hoe het kan dat de belevingswereld van Beishuizen zo kan verschillen met de beleving van onze BM. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  5. VB, als er ambtenaren zijn die burgers schofferen, of andersom, kan ook natuurlijk, dan moet er ingegrepen worden. Dat lijkt me niet meer dan logisch.

    Hier gaat het om iets anders, namelijk structurele verkeerde berichtgeving in een dagblad, waarvan ik meende dat die onafhankelijk was. Ik heb nog even gezocht in de krant, maar het staat er niet meer. Slechts dat het een uitgave is van de NDC Mediagroep. Op die grond (Onafhankelijk) nam ik in het verleden een abonnement op de krant, omdat je wilt lezen wat er werkelijk gebeurt in de wereld en de regio. Wil ik gekleurde info, dan neem ik wel een abonnement op één of ander partijblaadje. Nu blijkbaar de krant niet meer onafhankelijk/objectief is in de berichtgeving, zal ik toch weer om de tafel moeten. Ik wilde de krant een tijd geleden al opzeggen, maar hier in Huize Peerd, zijn we het nog niet eens over dit onderwerp. Zolang de krant hier nog op de mat valt, open ik met regelmaat met een stukje er uit, dan is er hier de mogelijkheid om onjuiste informatie recht te zetten. Ieder nadeel heb zijn voordeel! ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedemorgen.

    Ik mis de krant vaker dan dat ik hem lees, ben daarom blij als Appie er uit citeert ;-)

    Kijk, dat er over personeel (of het nou ambtenaren zijn of werknemers van een bedrijf) in de krant wordt geschreven is natuurlijk niet gebruikelijk en je staat min of meer machteloos als het gebeurt. De directie is aansprakelijk voor het personeel, dus daarop kan eventueel worden geschoten. Niet op de poppetjes zelf.

    In dit specifieke geval vond ik de berichtgeving overigens niet erg schokkend. Het ging ook niet zo zeer over personen, het was maar meer een algemene tendens. Hoewel -nu ik er over nadenk- er wel wat aanvullende informatie over de interne reorganisatie niet uit de raadsvergadering kwam.

    BM noemde volgens mij tijdens de raadsvergadering dat het gemiddelde niveau op het gemeentehuis MBO+ is, terwijl Beishuizen schreef dat ze van MBO naar MBO+ geschoold zouden moeten worden. Kan het zijn dat Beishuizen niet de huidige situatie, maar de situatie van voor de eerste aanzet tot reorganiseren in het hoofd had toen hij het stuk schreef?

    Dat er bijgeschoold moet worden lijkt me geen schande en zie ik niet als een negatieve classering.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee met bijscholing is ook niets mis mee. Het maakt dat je adequaat kunt handelen. In vele beroepen zal je steeds meer scholing moeten hebben om de problemen of veranderingen te kunnen beheersen. Ook in mijn beroep is scholing onmisbaar, want de techniek en regelgeving is zo verschrikkelijk aan veranderingen onder hevig, dat je wel moet.
      Neem alleen maar de nieuwe regels van de APK.
      Dat zal ook zo zijn in de rijwielbranche.

      Verwijderen
  7. Leuk en leerzaam interview met de minister van Financien.

    http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goedeavond allemaal. Gezien het aantal posten hebben je klanten vandaag voor de tv gezeten Appie. Was natuurlijk ook hier erg interessant. Burgemeester die sorry zei, mijnheer van de politie die geen sorry wilde zeggen en er vandaag weer een nieuw woord bij geleerd. De rellen in Haren kwamen door het YOLO effect. Schijnt eenmaal in je leven voor te komen heb ik begrepen. Dit keer in Haren. Heeft de gemeenschap 400K gekost maar we zijn wel een woord rijker. het YOLO effect. You only live Ones. TOM.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sorry ik heb maar één antwoord hierop, weg met Bast & Drost en vergeet niet gewoon op de bijstand plaatsten zonder enige aanvulling punt.
    Zo denk ik en blijf ik altijd denken, want vergeet één ding niet als ik 100 huizen zou bouwen en de laatste stort in..., ik krijg ontslag en direct naar de bijstand zonder dat ik gebruik kan maken van de ww punt.
    wat was er gebeurt als zij een stuk of 50 politie mensen tot hun beschikking hadden(ze hadden er veel meer natuurlijk)alle wegen gaan afsluiten de stations afsluiten zowel Haren als Groningen woont u niet in deze gemeente terug naar af punt.
    Dab was het niet zover gekomen als het nu is gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bast is Bats, dat komt van Barst natuurlijk :).

      Verwijderen
    2. Je moet weten Ceer laag op de zogenaamde sociale ladder is een fout(je) bijna een doodzonde , boven aan de zogenaamde sociale ladder kom je bijna overal mee weg door het een leermoment te noemen.
      Gerard .

      Verwijderen