Teller

zaterdag 27 april 2013

27042013

Ik las in het DvhN dat De VVD in Menterwolde de illegale hennepkwekerijen zat is. Illegale hennepteelt leidt tot onaanvaardbare risico’s (branden en vuurwapengebruik) voor inwoners. Bovendien is een groot deel van de criminaliteit in Menterwolde direct verbonden met illegale hennepteelt, aldus fractievoorzitter Marc Hesp. Daarom vinden de liberalen dat het college van burgemeester en wethouders een online meldpunt voor illegale hennepteelt moet inrichten op een prominente plek op de eigen website. Burgers moeten anoniem melding kunnen doen van illegale hennepkwekerijen. Burgemeester Eduard van Zuijlen legt dit voorstel, op verzoek van Hesp,voor aan politie en/of justitie. Politiewoordvoerder Paul Heidanus zegt dat de politie wat de aanpak van illegale hennepteelt betreft al actief is op Twitter. "Via een direct message kan de burger zijn verhaal doen. Alleen de politie krijgt dit berichtte lezen." Heidanus zegt dat een anonieme tip niet voldoende is om een inval te doen in een pand. "We gaan eerst rechercheren. Ruiken we iets? Is er sprake van wateroverlast? Is er veel verloop? En wordt er meer energie afgenomen? De burger kan al terecht op de site Meldpunt Misdaad Anoniem. Op verzoek van de gemeenteraad (alleen SP kon zich niet vinden in het voorstel van de VVD) zal het college van B en W ook de nationale politie vragen meer te doen aan het terugdringen van de criminaliteit gerelateerd aan illegale hennepteelt.

16 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, krijgen we Oost Europese toestanden?
    Ik denk nog met afgrijzen aan het voormalige DDR.
    De energie bedrijven kunnen zo zien waar het stroomverbruik is toegenomen. En dan wordt het tijd om met een warmte camera de boel te controleren. Maar dat de burgers elkaar moeten controleren, gaat mij te ver. En het doet afbreuk aan onze democratie.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, tja ik weet niet of het met de afbreuk van de democratie is.
    Jaloezie, ergernis vul maar in zou ik zeggen.....

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ceer, als je de mensen om je heen niet meer vertrouwen kunt, dan ben je nergens meer. Waar Hesp het over heeft is een taak van de politie en opsporingsambtenaren. Dit moet je niet bij de burgers willen niet leggen. Want dat verstoord het onderlinge vertrouwen. Een voorbeeld is nog altijd Oost Europa.
    Niemand durft het voortouw te nemen, bang dat ze afgaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kan zijn Wim, maar als een buurjongen op zijn scooter rijd zonder helm dan zou ik hem aanspreken dat het zijn hoofd kan kosten zo ben ik, als een jongen van 14jr. op een tractor rijd zonder een rijbewijs zal ik hem daarop aanspreken en hem probeer duidelijk te maken als hij een kindje zou aanrijden wat voor gevolgen dit voor hem en zijn ouders heeft, en ja ook zijn ouders aanspreken zo ben ik.
      Zo zit ik in elkaar, maar er kunnen ook mensen zijn die dit niet durven op wat voor manier ook en mijn mening is bijvoorbeeld een twitter sturen of mss de burgervader bellen.
      En in mijn ogen schaad jij de democratie er niet mee.

      Verwijderen
  4. Goedemorgen.

    Twitter lijkt me niet het meest voor de hand liggende medium, zeker niet voor incidenteel gebruik. Om een DM te versturen moet de politie jou wel volgen, anders werkt het niet.

    Aan de opmerkingen van Ceer zou ik nog veiligheid toe willen voegen. Altijd melden dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als we bij het veilig houden van onze leefomgeving alleen maar kijken naar de politie en naar justitie, dan zijn we nergens. Dan zijn we struisvogels.

    Dat is hetzelfde als wanneer er iemand gewond op straat ligt na een ongeval waarbij de veroorzaker is doorgereden geen 112 bellen omdat dat de pakkans van de dader zou vergroten en je een verklikken zou zijn.

    Bij hennepteelt zijn er ook onbekende daders en zijn er slachtoffers.

    Het melden hiervan heeft niets met Oost-Europese toestanden te maken. Wat wij willen doen is de drempel om dit te melden lager maken.

    Je moet je ook realiseren hoeveel menselijk leed het gevolg is van deze teeltpraktijken. Als je dat anoniem kunt voorkomen, dan zie ik het als je burgerplicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zeg ook niet dat je het negeren moet! Absoluut niet! Persoonlijk de mensen er op aanspreken, maar het politiewerk daar laten waar het moet zijn.
    Om met TOM te zeggen: zij hebben er voor geleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou wim nu noem je wel wat. Voor sommige groepen heb ik zo mijn bedenkingen of ze uberhaupt wel iets geleerd hebben. Maar goed bm heeft al een crisis avond gepland aankomende maandag. Het is ook niet kinderachtig wat er is gebeurd. Man springt dwars door raam. Net als in de film. Heftig TOM.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wim, geadviseerd wordt juist de mensen er juist niet zelf op aan te spreken. Lijkt me ook niet verstandig, met het oog op je eigen veiligheid.

    Beter is al dan niet anoniem, via bijvoorbeeld meldpunt of link naar Meld Misdaad Anoniem op de gemeentewebsite, de politie te verwittigen. Dan hou je het politiewerk daar waar het moet zijn. Potentieel gevaarlijke criminelen aanspreken en aanhouden.

    Maar als politie niets hoort, kunnen ze ook niets doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo is 't en echt nait aans.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Chris U, je gelooft nog in een betere wereld. Helaas is dat voor mij een gepasseerd station. Ik geloof dat er in iedere mens een potentiële misdader zit, gelukkig komt het er niet altijd uit.
    Verder denk ik dat de wetsdienaar meer van de burgers weten dan goed voor ze is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas heb jij het mis Wim, jij weet van de moord op M.Vaatstra toch? na x aantal jarennnn opgelost.
      De Here god moest eens weten wat jij hier hebt uitsproken Wim!
      "Ik geloof dat er in iedere mens een potentiële misdader zit, gelukkig komt het er niet altijd uit"

      Ik zeg foei Wim!

      Ook de laatste zin ben ik het niet met jou eens..........was het maar zo toch?

      Vrede mss ?

      Verwijderen
    2. Wim, bedoel je nu dat er in iedere politieagent een misdadiger zit? Anders kan ik jouw bijdrage in reactie op die van mij niet plaatsen.

      Je zegt dat politie al genoeg van de burger weet en ze dus niet hoeven worden ingelicht als er zich ergens een misdaad afspeelt? Begrijp ik je nu goed?

      Dan ben ik het inderdaad niet met je eens. Ik hoop dat ik je verkeerd begrijp.

      Verwijderen
    3. Oh en Ceer snijdt een goed punt aan. Zonder medewerking van de burger was die zaak nooit opgelost. De politie KAN het niet alleen!

      Verwijderen
    4. Chris U, ik heb het over ieder mens.
      Het volgende antwoord is, dat je in al die netwerken namen tegenkomt die aan elkaar gelinkt zijn. En ik kan me niet voorstellen dat dit niet bij de wetsdienaren bekend is.
      Maar genoeg hier over, we laten het bij de mensen die er voor geleerd hebben.
      Ceer, de zaak van Marianne is mede te danken aan Peter R de Vries. Die bleef doorgaan waar anderen bleven zitten.

      Verwijderen