Teller

woensdag 1 mei 2013

01052013

Vandaag weer een gewone werkdag, maar op de werkvloer zal de dag van gisteren nog wel ter sprake komen. Koningin Beatrix legde haar ambt neer, is weer gewoon Prinses, tegelijkertijd nam haar zoon Willem Alexander de taak over. Ik heb een behoorlijke tijd naar de tv gekeken, kan niet anders concluderen dat het een leuk feestje was. Tijdens het tikken van de openingswoorden kijk ik met een scheef oog naar de Duitse TV zender Phoenix. Mijn conclusie: "Mooi stukje Holland promotie", nooit verkeerd in een land waarvan wij economisch voor een groot deel afhankelijk zijn.

16 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ook hier begint de dag alweer vroeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Met frisse moed er weer tegenaan.
    Altijd een wat vreemd gevoel zo'n gebroken week.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen, ook al ben ik niet zo koningsgezind heb toch weer naar de buis gekeken... ik zeg wat kost dat wel nait n'vermogen, maar eerlijk is eerlijk het was wel leuk om te zien en 't mooiste was de 3 André's :).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen, heb genoten gisteren. Viel me op dat er nogal wat Prins Claus aanhangers in de Nieuwe Kerk zaten die de dassenindustrie blijkbaar om zeep willen helpen. Dat zal de prins niet bedoeld hebben toen hij zijn stropdas demonstratief van zich wierp.
    Jacobie was vermoedelijk vergeten dat Troelstra, naast het Fries, ook Nederlands sprak.
    Ceer, André Rieu vroeg geen gage voor zijn optreden en de Postcode Loterij trad aan als sponsor.
    Al met al een geweldige dag voor velen onder ons.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Roskam, wees blij dat we in een land leven waar het dragen van een strop niet van overheidswege is voorgeschreven.

      Verwijderen
    2. Frans, je hoort mij niet klagen tijdens het stropdas dragen.

      Verwijderen
  5. Mogguh lui!

    Ik heb een stevig deel van het gedoe in een samenvatting gezien: Mevrouw Pé heeft stukken meer gekeken en inderdaad genoten. De veulens waren op de dam, het museumplein en van de rest is een verslag beloofd. Mij restte de schuur voor de reparatie (sloop?) van twee fietsen en uiteraard mijn PC met accuradio.com. Radio1 was gisteren even wat minder.

    Ja, het kost een paar centen maar dan ben je er ook weer een tijd vanaf: Elke 4 jaar een nieuwe president is ook niet goedkoop. En voor de economie is het Koningshuis een gunstige factor. Dus laten we het maar zo houden, dat ze trouw beloven aan de Grondwet in plaats van iets ontastbaars als een godheid. Daarom kon Beatrix ook terugstappen en kan WA wat jeugdiger elan inbrengen. De situatie in het UK is toch niet meer van deze tijd? En in Japan en Thailand waar religie eveneens de troon dicteert.

    Nee, ik ben gewoon republichist :)

    Er moet gewerkt worden dus: Mazzelmoj!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ab,
    de Koning noch de Koningin bekleed een ambt...
    zij verlenen dat anderen, een ambt bekleden betekent dienstbaar zijn aan een (hogere) vorst...,
    in ons land is er geen hoger geplaatste vorst dan de Koning/Koningin.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Goedemiddag Weinig mee gekregen van het circus gisteren. Ik heb ook niks met het koningshuis, ik ben meer republikein. Ik denk ook dat Willem Alexander de laatste Vorst is die aantreed in Nederland. Daarintegen is het natuurlijk wel een mooi visitekaartje voor Nederland in het buitenland.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. SiKo, het zal zo zijn, maar ik vermoed dat de meesten mij wel hebben begrepen. Dat is waar het mij om gaat. Als ik zo kritisch op mijzelf moet zijn, zoals jij dat bent, dan durf ik morgen al niet meer de kroeg te openen. Iedere morgen doe ik mee aan Beter Spellen, al een paar weken, maar heb zelden nul fout. Ik blijf gewoon doen of ik gek ben, en blijf gewoon teksten plaatsen. En jij? Gewoon blijven corrigeren, want de kroeg is ter lering en vermaak.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Appie, al doende leert men.:):)

      Verwijderen
    2. Ab,
      ik had je begrepen...
      en je was niet de enige die het over het Koningschap had als ware het het een ambt...,
      ook onze nieuwe Koning had het over zijn en dit ambt.

      Wat spellen betreft ben ik je mindere...,
      wat typevouden betreft waarschijnlijk vrijwel ieders meerdere...,
      ik zie er van mezelf steeds meer dan me lief is...,
      gecombineerd met de sbelvouden maak het soms het geschreven compleet onbegrijpelijk...,
      zeker als bij nalezen halve zinnen er alleen in m'n hoofd blijken te hebben gestaan.

      Maar wat betreft het woord ambt dacht ik bij het veelvuldig horen ervan gister dat er iets toch echt niet klopte, dus ben ik even de boeken ingedoken om uit te zoeken waar het woord vandaan kwam en wat de eigelijke alsmede de oorspronkelijke betekenis was.
      Het blijkt (via J.G Ceasar) uit keltische talen te zijn opgenomen in het latijn. Julius nam echter niet de oorspronklijke keltische betekenis over voor het door hem tot latijn verbasterde Keltische woord.
      Hij verbond aan het woord ambactus de betekenis van horige (≠slaaf) aan de vorst/gebieder.
      In het Nederlands werd het woord vervolgens overgenomen en verbasterd tot ambacht wat vervolgens in geschriften vaak werd afgekort als ambt., de punt is vervolgen ook verdwenen.
      Maar de betekenis bleef, zowel in bestuurlijke zin (het bekleden van een dienenden functie aan het hof) als in wijder zijn het zijn verleend zijn met een stuk grond (Berg-Ambacht, Amb. Delden) danwel het privilege mogen uitoefenen van een beroep (timmerman van/in een gilde).


      Verwijderen
    3. Het Oldambt, waar we zelf wonen is natuurlijk dichterbij dan Berg-Ambacht of Ambt Delden. Maar het idee is hetzelfde: een beroep, betrekking of gebied waar sprake is van onderhorigheid. In het geval van het Oldambt aan de Stad. Vroeger werd iedereen natuurlijk verondersteld zijn ambt of ambacht uit te oefenen in opdracht van een hogere macht of voorzienigheid. Behalve natuurlijk de voorzienigheid zelf. Ook in die zin was het koningsschap voor gelovige koningen een ambt. Als onze koning en wij zijn functie als ambt zien, lijkt me dat een prima zaak. Hopelijk bedoelen we daarmee dat de wet boven ons allemaal staat.

      Bij de gratie gods...

      Verwijderen
    4. Frans

      de naam Oldambt (Olde Ombecht) stamt van ver voor de Groniger onderhorigheid, het stamt uit de tijd van de (vermeende) Friesche Vrijheid, waarbij slechts de bischoppelijk macht van Osnabrück en Münsterenig gewicht in de schaal legden.
      Verder was het hier een vrijgevochten zootje dat geen (hoger/koninklijk gezag) erkende.
      De oude friesche adel was een gekozen adel, maar dat kiezen moet je (letterlijk) met een korreltje zout nemen, het hoofdeling zijn waren al lang min of meer erfelijk.

      Van onderhorigheid aan Greans/Grins was voor 1400 nog helemaal geen sprake.
      Nog in de 14de eeuw hebben de Oldamsters de stadmeermaals haar wil opgelegd (en platgebrand).
      Maar ook met hulp van de Oldamsters wist Groningen zich meer en eer te ontrekken aan het bisschoppelijk gezag van Utrecht, en daarmee groeide ook haar macht, en die macht keerde zich uiteindelijk steeds meer tegen de Friesche Ommelanden waarvan het Oldambt het eerst het definitief onderspit leek te moeten delven (hoewel nog tot in de 17de eeuw dat gezag met kracht werd bestreden, zowel in de State Generaal als in verzet van oude hoofdelingen als de Hunnega's m.n. Sebo Hunnega/Hunninga. De ooit drooggevallen Hunnegaster meer heet nu Blauwe-Stad)

      Verwijderen
  9. Juist deze laatste woorden: , want de kroeg is ter lering en vermaak, spreken mij aan. Vandaar dat ik een regelmatige gast bent in deze gelegenheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, die woorden spreken mij ook aan en ik doe als Appie, of ik gek ben.

      Welterusten voor straks.

      Verwijderen