Teller

woensdag 19 juni 2013

19062013

In het DvhN een artikel over de VvV Zuidbroek deze morgen. Het dorp staat vanaf vanavond tot en met zondagavond weer op zijn kop. Het dorp viert zijn 114de feestweek. Met veel livemuziek. Op het affiche prijken de namen van onder anderen Sieneke, Jannes, The Vengaboys, Ronnie Ruysdael en Bouke. Er is meer dan muziek. In de feesttenten op het ijsbaanterrein worden een kindermiddag, kaarten, sjoelen en een sponsormiddag gehouden. Die laatste activiteit is niet openbaar. "Deze middag is voor onze sponsors. Elk jaar hebben we meer sponsors. Dit jaar zijn dat zeventig tot tachtig bedrijven. Dat is geweldig. Die krijgen dan een hapje en drankje aangeboden", zegt stichtingsvoorzitter Jan Keizer. De organisatie werkt met een begrotingvan 160.000 Euro. "We lopen als bestuur wel een risico. De bestuursleden zijn hoofdelijk aansprakelijk. Als het misgaat,kunnen we een bordje met ’te koop’ in de tuin plaatsen. "Keizer zegt het met een glimlach, maar zeer zeker ook met een serieuze ondertoon. Het bestuur heeft een buffer opgebouwd voor als het onverhoopt (financieel) zou misgaan. Gelukkig zijn de feesttenten dagelijks goed gevuld. "Op de openingsavond acht- tot negenhonderd mensen. Op topavonden zestien- tot zeventienhonderd." Keizer en de overige bestuursleden Freddy Draaijer (secretaris), penningmeester Henk Jansema, Daan Hulsebos (vice-voorzitter) en lid Egge Kappen krijgen de komen de dagen hulp van tachtig vrijwilligers. Een extern bedrijf verzorgt deels de catering. De Zuidbroekster Goudfout Party belooft vrijdagavond een kleurrijk feest te worden. "Het publiek wordt gevraagd in foute kleding tekomen. Kledingverhuurbedrijven bellen ons op met de vraag wat we aan het doen zijn. We verwachten dat bijna iedereen verkleed komt. Dat doet het bestuur ook. De groep die zich het mooiste kleedt, krijgt een barbecueparty ter waarde van 500 Euro aangeboden." Opvallend programmaonderdeel is de tentdienst op zondagmorgen. Het Leeuwarder koor Signalen treedt op. Het thema is Opnieuw Beginnen. Een kerkdienst in een tent waar vier avonden lang groot feest is gevierd. Stinkt zo’n tent niet naar drank? "De tentdienst staat al jaren op het programma. De tent wordt elke nacht schoongemaakt. De deuren staan tegen elkaar open. Er is bewaking." De buurt klaagde twee jaar geleden over geluidsoverlast. "In overleg met de gemeente is het geluid afgesteld op 96 decibels. Dat werkt goed.


Klik HIER voor het volledige programma van de feestweek.

11 opmerkingen:

  1. geDAGte

    foute kleding = (kind)slavenarbeid,
    verder heeft het niets om het lijf.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, mooi programma, en de tent kerkdienst? die hoort er bij. Als er een reden is om feest te vieren, is er ook een reden om te danken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen, zo is't veur elk wat wils.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mogguh lui!

    Lekker weer? Ik houd mijn koppie koel met lekker koud water. Uit de kraan of, als ik een dure bui heb, uit een flesje. Maar dan meteen helemaal duur doen, dus met bubbels :)
    Wat het VvV betreft: wens ieder een geweldige feestweek. De VVV hier is nog niet zo ver maar er zijn wel grote feesten in aantocht, vooral; het Art Carnivale begin juli en dan schanspop in Siddeburen. En dat zijn er maar twee van een indrukwekkende lijst...

    Moet me een tijdje knap rustig houden en minder alcohol drinken. Da's best wel moeilijk voor me want ik jas er toch al gauw 2 glaasjes Jägermeister en een fles zoete witte wijn doorheen. per maand, dat dan weer wel :)

    Mazzels vanuit S'buren

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dank zij het ijs en ijskoud drinken van Jägermeister, ben ik nu alcohol vrij. Zo zie je maar weer het heeft ook zijn goede kanten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wim, is je dan wat overkomen met die ijskoude Jägermeister dat je nu alcoholvrij bent?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Na op een avond 1'15 liter van dit ijs en ijskoude vocht in genomen te hebben, en 5 dagen ernstig ziek te zijn geweest, heb ik voor de rest van mijn leven geen behoefte meer aan alcohol. Sterker nog: mijn lichaam verdraagt geen alcohol meer! En dan zie je dat je ook plezier kan hebben zonder dit spul.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Om het verhaal helemaal af te maken: k had drie auto's gekocht van een restauranthouder,had ze betaald en ben nog even blijven zitten. Het was gezellig en de restauranthouder had nog een lekkerdere aperitiefje. Jägermeister, ijs en ijskoud, waarbij het glas dus ook ijs en ijskoud moest zijn.
    En inderdaad, het drinkt zo heerlijk weg. En zolang je op de barkruk blijft zitten is er niets aan de hand. Totdat je opstaat. Kortom na een week heb ik de gekochte auto's opgehaald, en ben daarna daar nooit meer geweest. Ook niet nu het een steakhous is geworden.Geef ik de restaurant houder de schuld? Nee! Ik ben zelf in die valkuil gestapt, en hoop voor deze valkuilen bewaart te worden.
    Een heel verhaal Appie, die zeker meer als 30 jaar geleden is gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In mijn wat jongere jaren was ik op een studiereis naar Portugal, Spanje en zowel de Canarische Eiland als naar de Balearen. Viel in voor onze directeur en ik reisde in bekend gezelschap.. In Portugal kreeg ik een Black Russian aangeboden, longdrinkglas met 1/2 wodka en 1/2 tia maria. Lekker, glas of 4 weggewerkt en daarna opgestaan. Denk ik..
      Enfin, toen ik weer wat van de wereld om me heen zag waren we op Gran Canaria. De moraal: pas op met zwarte russinnen. En blonde, rode en mogelijk kale... mazzelmoj!

      Verwijderen
  9. Wim, inderdaad een heel verhaal, maar je bent wel mooi van de drank af IRL! En hier kun je rustig meedoen, want het kost niets en je krijgt er ook geen hoofdpijn van. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Voor de buurt 96 Db , wat is het geluidsniveau voor de feestgangers want volgens de volgende lijst hou je een blijvende herinnering over aan een avondje feesten .

    Decitabel

    Deze tabel geeft je kans op gehoorschade weer, als je je vaak blootstelt aan de aangegeven geluidssterkte.

    Hoe hard?

    Wanneer gehoorschade?

    120 dB

    Direct*

    110 dB

    Direct*

    100 dB

    Na 5 minuten

    95 dB

    Na 15 minuten

    92 dB

    Na 30 minuten

    89 dB

    Na 1 uur

    86 dB

    Na 2 uur

    83 dB

    Na 4 uur

    80 dB

    Na 8 uur

    77 dB

    Geen

    Gerard.

    BeantwoordenVerwijderen