Teller

vrijdag 9 augustus 2013

09082013

Zwemvereniging De Pinquin uit Zuidbroek wil ook graag na de jaarwisseling haar activiteiten houden in het overdekte zwembad van Van der Valk las ik gisteren in het DvhN. Van der Valk sluit op 1 Januari de deuren van zowel het bad als de sporthal. Menterwolde had het bad in 2014 en 2015 ook kunnen huren, maar wil dit niet. De exploitatie zou 60.000 Euro per jaar zijn. "Dat is nog altijd goedkoper dan het bedrag dat de gemeente kwijt is voor de zwembaden in Meeden en Muntendam", zegt Geert Rakers namens De Pinquin. Dorpsraad Meeden heeft dit jaar 65.000 Euro aan subsidie ontvangen om het verwarmd openlucht zwembad De Kolck dit seizoen open te houden. Volgens Rakers stopt Menterwolde jaarlijks 180.000 Euro in het overdekte D.G. van den Noortbad in Muntendam. "Voor de vakantie heb ik met alle politieke partijen gesproken. Ik heb ze op hun verantwoordelijkheid gewezen. Wat ik merk en zie is dat ze bang zijn om een beslissing te nemen. Ze zijn bang om bepaalde mensen tegen het zere been te schoppen." De Pinquin (120leden) wil weten wat Van der Valk na 1 Januari wil met het bad. "Het is voor ons een onzekere tijd. Wij zijn ons bewust dat we op dit moment na 1 Januari niets hebben." De toekomst van de zwemsport in Oost-Groningen staat op het spel. "In Hoogezand en Veendam kun je recreatief zwemmen. Alleen in Groningen, Delfzijl en Stadskanaal zijn nog wedstrijdbaden." Wat Rakers betreft wordt het bad van Van der Valk zo opgeknapt dat de club daar tien tot vijftien jaar terecht kan. Hendrik Waanders van het familiebedrijf Van der Valk: "De goedkoopste oplossing voor de gemeente zou zijn ons bad in stand te houden. We willen wel onze medewerking verlenen, maar we zijn wel een commercieel bedrijf" Wat de toekomst van het zwembad langs de A7 is, weet Waanders ook niet. "Alle suggesties zijn welkom.


Appie denkt: Ik denk niet anders dan ik eerder al heb medegedeeld aan deze toog. Zwembaden in stand houden is een dure aangelegenheid. In onze gemeente hebben wij drie zwembaden op 12000 inwoners, dat is een luxe die geen enkele gemeente zich kan permitteren, ook Menterwolde niet. Wat nu te doen? Als het even kan proberen met hulp van vrijwilligers het openluchtbad in Meeden proberen open te houden. Het overdekt bad in Muntendam sluiten en proberen een goede deal met Van der Valk te sluiten en de "uren" van Muntendam in Zuidbroek onderbrengen. Zoals Waanders aangaf in het DvhN is Van der Valk een commercieel bedrijf, dat zal het onderste uit de kan willen halen. Hun goed recht, maar een goede relatie met de gemeente zal hun ook wat waard moeten zijn. Mijn advies: Ga met Van der Valk om tafel als gemeente, neem iemand mee die zakelijk inzicht heeft, dus niet alleen ambtenaren, en die gewend is om deals op niveau te sluiten. Nee, waarde klanten, ik doel niet op mijzelf. :)

13 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ik kan heen heel eind met je meegaan Appie. Hoewel ik van mening ben dat we dan ook niet van van der Valk af zijn. Van tijd tot tijd zullen ze weer voor problemen gaan zorgen, want ze willen zelf de laatste restjes uit de kan.
    Bij de naam Waanders moet ik altijd aan Staphorst denken. Meneer met een strak pak en een hoed ging naar Waanders, en de jongens van de weg naar Zielman. De een een uitgebreid diner en de ander een gehaktbal of een uitsmijter.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim, is inderdaad een telg uit het horecageslacht, dus zit je goed met je denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen, sorry maar hier geef ik Emiel Roemer gelijk in bij z'n uitspraak:

    ‘Privatisering leverde veel rotzooi op’

    en dit met echt alles.......noem één ding op wat goed verlopen is......alleen maar één graaicultuur.


    En zo is't en echt nait aans.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ceer, een ding? Dat is niet zo moeilijk, het Golden Peerd. Voor de klant geen kosten, en sinds de oprichting zijn de achterkamertjes van de Menterwolmer politiek iets doorzichtiger geworden. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Appie elke keer maar weer moet ik lezen dat wij een van de rijkste landen in de wereld zijn. En nu zou er geen geld voor het open houden van een zwembad zijn. Hoe is het dan al die jaren betaald vraag ik mij af. Heeft veel meer te maken waar de gemeente graag het geld aan uitgeeft. Kwestie van prioriteiten denk ik dan maar. Wanneer ik vanmorgen moet lezen dat voor 1 ambtenaar 35000 uitgegeven gaat worden voor het volgen van 1 cursus denk ik dat het met de crisis allemaal wel een beetje meevalt. TOM

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tom, ik ben nog uit de tijd dat het zwembad niet verwarmd werd, dat kwam later, daarmee gingen uiteraard de kosten ook enorm stijgen. Drie zwembaden op 12000 inwoners, dat vind je in geen enkele gemeente volgens mij van die omvang. Wel in Blaricum, maar dan liggen ze in de achtertuinen van de villa's. Van die 35.000 Euro voor een cursus heb ik niet gelezen. Is dat voor één ambtenaar? Dat moet dan wel een geweldige cursus zijn of een moeilijk lerende ambtenaar. :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. do 08 aug 2013, 19:40 | 77 reacties | lees voor
      Topambtenaar volgt cursus van 35.000 euro

      AMSTERDAM -
      De overheid betaalt 34.900 euro voor een cursus van de bestuursvoorzitter van de Rijksvastgoeddienst. De cursus wordt gehouden in zeven verschillende Europese steden en duurt in elke plaats 3 dagen.



      Verwijderen
    2. Ceer/Tom, dat valt dan toch nog 100 Euro mee. Is dus geen gemeente-ambtenaar, maar eentje van het rijk. En verder zeg ik er niets over, want aans kon ik mie de tonge wel ais breken mit de woorden dij deur mie deur de kop schaiten. Da's ja meer den zeuventegdoezend guldens. Joa bin nog van d olle stempel, reken grote bedroagen nog om, moar veur t gemak rond ik noar beneden oaf. Liekt het nait zo slim. ;)

      Verwijderen
    3. Dank je Ceer, Drie zwembaden in 1 gemeente. Ja hallo Appie. Krijgen we over 3 jaar die discussie weer wanneer we gaan samenvoegen. Heb je opeens 5 zwembaden in 1 gemeente. Helemaal niets mis met 3 zwembaden mooi zo houden en helemaal niets mis mee. Op sommige plekken klotst het geld tegen de plinten en weten ze van gekkigheid niet waar het aan besteed moet worden. Zo als vele andere dingen een kwestie van keuzes. En begin me niet over de gulden want dan loop ik helemaal leeg. Heb net getankt. Benzine 3,87 GULDEN de ltr Appie 3,87 Nog even en je kunt er goedkoper jenever in gooien. Man man man wat een land. TOM

      Verwijderen
    4. Tom, 3 zwembaden 12000 inwoners. Met Veendam en Hoogezand, zoals ze dat in de planning hebben, wordt het een ander verhaal, dat snap jij ook best, maar je denkt hoe krijg ik Appie nu op de kast. Gaat je niet lukken vandaag. :)

      Oh ja, en die genever moet je dan wel zelf stoken, want de belasting daarop is ook niet misselijk.

      Verwijderen
  7. Na aanleiding van al dit graaicultuur dan zeg ik op mijn beurt ga eens kijken bij iemand anders in de keuken toch?

    Alle Cyprioten krijgen een basisinkomen
    vrijdag, 09 augustus 2013 10:47 geplaatst in:
    Financieel
    PDF Afdrukken E-mail
    Alle Cyprioten krijgen een basisinkomenDe Cypriotische president Nicos Anastasiades heeft aangekondigd dat alle inwoners van zijn land volgend jaar een basisinkomen krijgen.
    De hoogte van het basisinkomen wordt gebaseerd op de basisbehoeften van iedere burger en ieder huishouden, denk aan kleding, consumptie en elektriciteit.
    Het basisinkomen geeft economisch zwakkere groepen van de bevolking bovendien het recht op huisvesting, aldus de president. Onvoorziene uitgaven, zoals noodzakelijke reparaties aan woningen en gemeentebelastingen, worden ook opgenomen in het basisinkomen.
    Gepensioneerden krijgen meer
    Het basisinkomen, dat hoogstwaarschijnlijk in juni 2014 wordt ingevoerd, staat geheel los van leeftijd, klasse of de professionele situatie. Ook afgestudeerde studenten en zelfstandig ondernemers die geen werk kunnen vinden zullen een basisinkomen krijgen. Mensen die wel een baan hebben, maar minder dan het basisinkomen verdienen krijgen een aanvullend inkomen.
    Veel gepensioneerden met een laag pensioen gaan meer geld krijgen, aldus Anastasiades. Het basisinkomen wordt gefinancierd met allerlei verschillende toeslagen die door ministeries en agentschappen in rekening worden gebracht.
    Trojka is akkoord
    De president zei dat de hoogte van het basisinkomen op een objectieve en wetenschappelijke manier zal worden berekend. Voor het eerst kunnen Cyprioten die werkloos raken op een waardige manier blijven leven omdat ze recht hebben op een basisinkomen. Ondertussen wordt voor iedere werkloze gezocht naar een passende baan.
    Anastasiades zei dat de trojka – die bestaat uit afgevaardigden van de Europese Commissie, de Europese Centrale Bank (ECB) en het Internationaal Monetair Fonds (IMF) – het voorstel van de regering ‘tot een moderne formulering van het welvaartsbeleid’ heeft geaccepteerd.
    Bron: Cyprus-mail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Volgens mijn gegeven bestaat Cyprus uit een Griekse en een Turkse gedeelte. Dat zou dan om de Griekse kant gaan, want die behoort bij de EU.

    BeantwoordenVerwijderen