Teller

woensdag 13 november 2013

13112013

Ik las in het DvhN vanmorgen dat gemeenten zich niet moeten laten opjagen bij de herindeling. Ook moeten ze zorgen dat er bij de inwoners steun is voor het proces. Dat zegt hoogleraar bestuurskunde Michiel Herweijer. Hij sprak gisteravond in Zuidbroek op een CDA bijeenkomst over de komende herindeling in Groningen. Herweijer was in het verleden onder meer betrokken bij de fusie tussen gemeenten in Drenthe. Volgens hem is er veel verwarring rond dergelijke fusies. "Gemeenten kunnen er mee beginnen, maar sedert vorig jaar kunnen provincies het overnemen." Belangrijk bij zo’n samenvoeging van gemeenten is draagvlak onder de inwoners. "Dat heb je later nodig. Je moet immers vaak bezuinigen of dingen verdelen", aldus de bestuurskundige. En, tipt hij. "Zorg dat je geen nieuwe gemeente opricht met een sterke rivaliteit tussen twee kernen. Je moet dat dorpse overwinnen." Ook moet er in de nieuwe gemeente een intern evenwicht zijn en moet die financieel levensvatbaar zijn. Voorts speelt de duurzaamheid: kan de nieuwe gemeente minstens 25 jaar vooruit? Volgens Herweijer moeten gemeenten zich bij dit lastige proces niet laten opjagen. Ze moeten lak hebben aan tijdsdruk die ten koste van de zorgvuldigheid gaat. "Laat je niet dicteren. Dat is strijdig met de grondwet en het Europees Handvest voor lokale autonomie."


Appie denkt: Kan mij wel in de tekst vinden van Herweijer, maar vrees dat de woorden van de beste man niet zullen doorklinken in het Provinciehuis. In de politiek gaat het immers vaak, zoals het niet zou moeten. Of ben ik weer te pessimistisch?

7 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, wat mij aanspreekt zijn de woorden: Zorg dat je geen nieuwe gemeente opricht met een sterke rivaliteit tussen twee kernen. Je moet dat dorpse overwinnen." Dan zou Hoogezand/Sappemeer, Slochteren en Menterwolde wel bij elkaar passen. Trek je Haren en Veendam erbij dan zal dat frictie geven. Al hoewel een gemeente van dit signatuur naar mijn gevoel te klein is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mij vandaag verbaasde was het onderwerp in het rd over:
    'Ruim een vijfde van de beroepsbevolking boven de 55 jaar is laaggeletterd.' Dat betekent dat ze alleen heel eenvoudige en korte teksten begrijpen.' In mijn visie moest je wel in de opgaande tijd steeds weer aan de studie om de nieuwe ontwikkelingen bij te houden, Het staat in ieder geval haaks op het geen ik heb meegemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Volgens mij zit er steeds één grote denkfout in elke herindelings-gedacte/operatie:
    Dingen hoeven niet altijd groter te worden om beter danwel efficiënter en/of goedkoper/kosten-effectiever te zijn.

    Als de gemeente de kleinst mogelijke gebiedsgebonden overheid/bestuurseenheid is, dan moet het streven niet zijn deze steeds groter te maken om haar meer taken te kunnen laten vervulen...,
    eerder moeten gemeentes kunnen steunen profiteren en leren op en van de ondersteuning van de provincie zoals die dat op hun beurt weer zouden moeten kunnen doen op het Rijk.

    Als gemeentes te klein zijn om (ook niet in gezamenlijk verband) bepaalde taken uit te voeren dan horen dat soort taken blijk baar niet bij de/deze gemeentes...
    zouden die taken dus moeten zijn ondergebracht bij een overkoepelende instantie/overheid zoals waterschap of provincie...;
    Zijn op hun beurt waterschappen of provincies niet opgewassen tegen bepaalde taken dan zouden ook hun zorgen (deels) moeten kunnen delen met het een Rijksdienst.

    Maar zo denken we niet meer, gemeentes krijgen Rijkstaken toegeschoven en moeten groter worden om die te kunnen uitvoeren.
    Maar misschien zou het beter zijn als gemeentes wel een taak en licht hadden in het aansturen en kenbaar maken van de plaatselijke behoeftes maar maar minder moeten worden opgezadeld met de uitvoering van allerhande rijksbeleid.

    Maar door gemeentes steeds meer een franchise-filiaal te laten zijn van de landelijke overheid ontstaat er steeds meer rechtsongelijkheid tussen burgers van verschillende gemeentes, immers de gemeentes moeten wel budgetair hun eigen broek ophouden ook bij het uitvoeren van landelijke regelingen; Daardoor heeft de burger in de ene gemeente wel 'recht' op zaken die 'm op grond van dezelfde wettelijke regeling in een andere gemeente niet gegund kunnen worden.

    De burger zal daardoor uiteindelijk nog meer genoodzaakt worden om te bezien of de gemeente waarin hij woont/werkt voor hem of haar nog wel het nodige te bieden heeft...;
    Je moet dus niet vreemd opkijken als de burger daardoor eerder eerder geneigd zal zijn met de voeten te stemmen...,
    en hoe groter de gemeente...,
    hoe verder hij zal wandelen om het beter te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goedemorgen

    Ik ben eigenlijk benieuwd wie een besluit van GS kan tegenhouden. Mijn vertrouwen in ons PS/GS is niet zo groot en dus ga ik er van uit dat de besluiten al klaar liggen. Dat Winschoten en Hoogezand straks de gemeente Nachtmerrie aan de A7 gaan vormen. Als een bot. En zoals bekend, honden knagen aan het vlees dat tussen de beide uiteinden zit :(

    Vorige week moest ik de volvo ophalen bij de garage in Bunde dus ik had de auto van mevrouw Pé bij me. Haalde haar op van het gemhuis en een klein half uur later waren we bij Winschoten. Da's verdomd veel kilometers woon-werk voor sommigen, en dat moet allemaal betaald worden vanuit de besparingen. Ook de vracht- en bestelauto's die de wegen moeten onderhouden, met name de wegen die de provincie nu onderhoudt. Want je denkt toch niet dat zij zich daarmee gaan bezighouden? Afschuiven en verder gaan tot de waan van de dag en dat is besturen van een provincie met 8 gemeenten. Dan kijken ze hongerig naar Drenthe om dat er bij te nemen.

    Polletiekelingen, Bah, je zou er bijna PVV van gaan stemmen. Of een anti-euroPArtij oprichten. Of de VAP! (Verantwoordingnemende Anarchistische Partij). Gemeenschappen (cellen!) rule!

    Maak er een mooie dag van!

    BeantwoordenVerwijderen