Teller

donderdag 6 maart 2014

06021014

Bé Hooijer, momenteel PvdA voorzitter in Menterwolde, heeft de aanval geopend op de lijsttrekker Jan Velthuis van Menterwolde Gewoon. Het schijnt dat bij de PvdA niemand langer een betaalde functie mag hebben dan 12 jaar, dat zou de reden zijn geweest dat Velthuis niet meer op de lijst kon komen voor de komende verkiezingen. Hooijer is not amused dat Velthuis voor "zichzelf" is begonnen en spreekt in termen van eigen belang.

Appie denkt: Best apart dat men een dergelijke regel heeft, want als iemand goed is, wat Hooijer in twijfel trekt, waarom zou je daar na twaalf jaar geen gebruik meer van maken? Je bent acht jaar raadslid, dan vier jaar wethouder, is je houdbaarheidsdatum dan voorbij? Terwijl een raadslid toch iets heel anders is dan wethouder. Ik snap wel meer niet, ben niet slimmer, en op school heb ik weinig bijgeleerd want de vrije vogels in de bomen naast de school hadden meer mijn aandacht. Is nait aans. :(

12 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, De woorden zoals weer gegeven van de heer Hooijer, doen me denken aan het woord 'naijver'. Het is een alles omvattend woord die afgunst, jaloezie en het niet gunnen in zich heeft.
    Nee Appie, vrije vogels hebben dat niet. Die leven zoals de Schepper het eens heeft bedoelt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.

    Die regel hoor ik voor het eerst. En een raadslid krijgt toch een vergoeding, geen loon? Of worden er ook loonheffingen afgedragen?
    In elk geval had ik het idee dat er mensen al wel langer meelopen, maar dat zal dan wel niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen.

    Een raadslid krijgt inderdaad een vergoeding. En hierover moet ook belasting worden betaald.

    Voor een volledig overzicht met wat achtergrond informatie verwijs ik graag door naar Wie verdient wat? De lasten en lusten van lokale politici op een rij

    Appie, jouw opening is niet helemaal correct, er zijn PvdA politici die langer dan 12 jaar zitten, ook in Menterwolde. En dat is wat mij betreft geen enkel probleem. :-) Een goede raadsfractie is een combinatie van ervaring en frisse nieuwe energie.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Veel politieke partijen hebben tegenwoordig regeltjes om te voorkomen dat mensen te lang aan het pluche zoude blijven plakken.
    Gevolg is dat het op alle politieke niveaus zolangzamerhand een soortement duiventil is gewoon van zij die komen en die die gaan.
    Voorstanders spreken van verjonging en vernieuwing...,
    tegenstanders klagen (terecht) dat op deze manier veel ervaring te vroeg verdwijnt uit parlement, staten en gemeenteraden.

    Er is nog een ander ongewenst bijeffect...,
    het zitting nemen in parlement, staten of parlement wordt steeds meer een (al dan niet gedwongen) opstap voor een baan buiten de politiek...;
    Naast baantjes-jagers kweek je op die manier ook meer en meer de noodzaak om een nette goede (en goedbetaalde) post te vinden voor afgedankte politici (waar er door dit beleid steeds meer van komen omdat ze elkaar in een steeds hoger tempo moeten afwisselen/opvolgen).

    In het geval van Jan Velthuis denk ik niet dat geldelijk gewin z'n eerste motivatie zal zijn, hoogsten geldingsdrang in de veronderstelling dat hij nog iets zinnigs te zeggen en bij te dragen heeft aan het reilen en zeilen in deze gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Chris U, mijn opening is correct, maar Hooijer kan natuurlijk fout zitten of verkeerd zijn geciteerd in de internetkrant van Beishuizen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Appie, je hebt natuurlijk volkomen gelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Chris U, ik vond het ook apart, maar misschien is de regel wel pas ingevoerd dacht ik nog , en hebben ze mij het niet medegedeeld.

    Ben het eens met SiKo en jou dat vertegenwoordigers best langer mogen zitten. Wat mij ook enigszins verbaasde dat Hooijer nu voorzitter is. Ook hij nam stelling in de woelige periode van de partij enige jaren geleden. Was hij het niet die aan de keukentafel bezoek had van een wethouder die verkondigde dat de toenmalige burgemeester niets had in te brengen. Zijn rechtvaardigheidsgevoel ging dat te ver. Kon mij daar wel in vinden, daarom wekte dit bij mij enige verbazing want Velthuis is toch van onbesproken gedrag voor zover ik weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wijze Spreuken @Wijze_Spreuken
    Je merkt het altijd als iemand goed geinformeerd is: zijn standpunten lijken op de jouwe. :) :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Anderhalve week geleden een stuk van Femke Halsema in De Correspondent:

    De lokale politiek het weeskind van de democratie

    BeantwoordenVerwijderen