Teller

woensdag 12 maart 2014

12032013

Twaalf Joodse inwoners van Muntendam worden vanaf 7 April herdacht met een struikelsteen las ik vanmorgen in het DvhN. Elimelech, Saartje en Marcus Broekema, Filippus, Izak, Rebekka en Roosje Valk, Jakob Schrijver, Rebekka en Jetta Levitus en Efina Schrijver- Stoppelman en haar zoon Jakob werden in de Tweede Wereldoorlog vermoord. Na een bijeenkomst in dorpshuis De Menterne om 12.15 uur, legt initiator Gunter Demnig vanaf 13.15 uur de stenen voor de vijf huizen waar de slachtoffers woonden.

15 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, het is uitzonderlijk in een land waar mensen met een keppeltje op nagejouwd worden en bedreigt, er gedenkstenen worden geplaatst voor dit volk van Abraham. Zou het niet beter zijn om dit volk een plaatsje te geven hier op aarde?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wim, in zekere zin ben ik het met je eens. Maar het zijn niet alleen Joden die soms respectloos worden behandeld. Vele minderheden hebben er in meerdere of mindere mate mee te maken.
    Maar het schijnt een menselijke eigenschap te zijn een zekere macht te wilen verwerven door je aan te sluiten bij een groep om als collectief anderen te stigmatiseren.

    Zelfs in de aanloop naar deze gemeenteraadsverkiezingen merk je dat de strijd tussen Muntendam en Zuidbroek weer oplaait zo af en toe. Zuidbroek krijgt twee bankjes terwijl Muntendam het met struikelstenen moet doen.

    Soms begrijp ik mensen niet.

    Ik las dat er in het Golden Peerd opnamen gemaakt gaan worden voor de Nederlandse remake van Cheers! Gefeliciteerd Appie! Zo komt er hopelijk wat meer humor over de bar. Wat een super serie was dat.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen trouwens en sorry dat zo met de deur in huis viel.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moet kunnen Jan, daarom hebben we dit praatcafé in Menterwolde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goedemorgen,

    ....hoe eens kan je het met elkaar zijn....goed verhaal Jan....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dus te weinig humor Jan...

    @ Appie, heb jij de voorspellingen van de stamgasten nog ergens bewaard?

    Wat zijn de belangrijkste issues bij de verkiezingen?

    zwembaden hebben we gehad.

    Is leefbaarheid van de dorpen nog een issue?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. John, volgende week woensdag zijn er verkiezingen, en het mooiste is dat alle voorspellingen op een dag staan. Dus de voorspellingen die eerder zijn gedaan tellen niet mee, want dat is een gezoek van je hela hola, en irl heb ik ook nog iets te doen. Welke dag heeft jullie voorkeur voor de voorspelling? Zondag ipv de fotoquiz of liever op de verkiezingsdag zelf? Maandag of Dinsdag kan ook natuurlijk, zeg het maar de klant is Koning en Appie beslist. :)

    We kunnen ook nog een dag doen met de vraag welke partij men gaat stemmen en waarom? Of men op de eerste op de lijst stemt, misschien een voorkeurstem geeft. Of men op dezelfde stemt als de vorige keer of niet? Is dat wat? Zo ja dan kan dat morgen bijvoorbeeld. Zo nee, dan moet ik weer iets anders verzinnen, en ik ben zo'n beetje uit verzonnen. :(

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Appie je brengt mij in verlegenheid met de woorden: met de vraag welke partij men gaat stemmen en waarom? Of men op de eerste op de lijst stemt, misschien een voorkeurstem geeft. Of men op dezelfde stemt als de vorige keer of niet?
    Dat betekend kleur bekennen! In dat geval hoeven we ook niet in een apart hokje onze stem uit te brengen. Verder zal je moeten aangeven waarom je niet op de lijsttrekker stem maar op nummer 3. Nee, dan zie ik het vredige Menterwolde veranderen in een strijdtoneel. En juist dat is deze verkiezing niet waard!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik zie wel de t is in dit strijdperk verloren gegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Als zwevende kiezer/stemmer voel ik soms wel de behoefte mijn overwegingen toe te lichten. Doe dat heel af en toe irl wel, maar online maar niet, aangezien er ook in de huidige tijd nog steeds mensen zijn die je dan ineens in een hokje plaatsen en je geen inkomen meer gunnen. Ik hou het dus, met jouw goedkeuring Appie, bij algemene bewoordingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Best wel typisch dat ik niet weet wat belangrijkste issues zijn komende 4 jaar in Menterwolde. (zonder rekening te houden met herindeling)

    Waar wordt het onderscheid gemaakt tussen de politieke partijen.

    Gisteren over moeilijke keuzes gehad...

    Ik denk dat het niet uitmaakt op welke partij je stemt. Het zijn de details die verschil maken. In hoofdlijnen lijkt elke partij op elkaar. Ene keer beter gevoel bij partij A, andere keer beter gevoel bij partij B. Uiteindelijk moet er een compromis gevonden worden en lijkt iedereen weer op elkaar.

    Mijn stelling voor vandaag: het maakt niet uit op welke partij je stemt. Het compromis regeert.

    Ik stem dus op de partij van de compromissen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is er maar 1 John, zowel landelijk als gemeentelijk. Met die partij kun je nooit verliezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Je bent nergens voor maar ook nergens tegen. Een echte middenpartij. Voor iedereen wat wils.

    2 partijen stelsel zou niet zo verkeerd zijn. Dan geen compromis nodig.

    BeantwoordenVerwijderen