Teller

donderdag 13 maart 2014

13032013

Gisteren de discussie een beetje gevolgd hier aan de toog. Het blijkt dat er zwevende kiezers zijn, logisch, anders hoef je ook geen verkiezingen te houden. Maar ook op de lijsten van de partijen komen nogal wat namen voor die zijn overgestapt. De lijsttrekker van de PvdA zat ook al eens voor D66 in de raad, die van Menterwolde Gewoon voor de PvdA, die van Kritisch Menterwolde al eens voor de PSP in Oosterbroek. Dat is al wel wat langer geleden, maar toch. Ook bij de SP staan mensen op de lijst die voor andere partijen in de raad zaten of lid waren. Zijn de verschillen wel zo groot? Maakt het wat uit hoe de komende raad er uit gaat zien? Kan die raad nog een stempel zetten op het beleid waar wij in onze dorpen nog jaren van kunnen profiteren, de laatste paar jaar voor de herindeling? Of is het gewoon op de winkel passen? Zo maar een paar vragen, die ik in het midden gooi.

25 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ieder gemeente wil voor de herindeling nog even potverteren. Leuke dingen doen voor hun gemeente, want ze zien hun reserves al opgaan in een A7 of Compagnie gemeente. Alleen het resultaat zal zijn dat het blijft bij op de winkel passen. Niemand wil te boek staan als profiteerder. Eer is meer dan geld, zij mijn schoonmoeder zaliger altijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Appie, ik denk dat we met zn alleen een beetje gaan indutten. Geen hot issues die toekomst van Menterwolde zwaar zullen beinvloeden.

    Leefbaarheid dorpen is enige wat telt.Kun je met plezier in Menterwolde wonen.

    Als op die winkel wordt gepast is het goed. Geen enkele partij heeft reden om leefbaarheid te verkleinen.

    Of je nu wel of niet gaat stemmen: ik denk dat weinig invloed zal hebben op uitkomst.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen, denk ik wel wie er komt te zitten.

    Bij ons er jammer genoeg geen sp......, dus dan duik je op internet, kranten, ext. gezien ik een linkse rakker ben kom ik op GroenLinks.

    Nee bewust geen pvda, omdat ik gezien en nog steeds zie dat teveel naar rechts waren en zijn gegaan zoals ik eerder heb gezegd een stel kontjesdraaiers..........ike ike ike en de rest kan st.ke.. .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ceer, het zijn raadsverkiezingen, dan is bijvoorbeeld de PvdA in de ene gemeente heel anders, dan in de andere. Geldt voor alle partijen, ook de SP. De raadsleden en wethouders van de partij bepalen de kwaliteit van het gemeentebestuur. Veel meer dan de kleur!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn gedachten zijn anders, verder ga er nu niet op in want zoals gewoonlijk heb ik het weer beredruk......

      Verwijderen
  5. In de afgelopen periode in Menterwolde vond ik Boerma, Hesp, Blaauw en Wind goede onderbouwde bijdragen leveren, om er een paar te noemen. Drie zijn helaas niet meer verkiesbaar, wat wel eens ten koste kon gaan van het niveau. Komt wel een ervaren rot voor terug bij KM, maar het zou mij niet verbazen dat het op herrie uitdraait in de partij, mocht men terug keren met twee zetels. Dit was Appie vanaf het terras van het Golden Peerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Appie, eens met je eerste en eigenlijk ook wel met je tweede. Ben wel een beetje teleurgesteld over het rijtje namen dat je geeft. ;-) :O

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wilde geen twee noemen van een partij.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het was ook maar een grapje :-)

    Vanmorgen vanaf 6:15 koffie geschonken op het station in Zuidbroek. De eerste bak ging naar Jan Velthuis. Heerlijke bak leut bij een frisse prachtige ochtend. Erg leuke reacties van de vaak bekende reizigers.

    Foto's op Facebookpagina Menterwolde VVD

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Chris U, was van mij ook een grapje. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb geen koffie genomen vanmorgen. Jullie keken mij zo doordringend aan, maar vond het wel een leuke actie.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Zal mijn dochter vanavond vragen of het haar keuze heeft beinvloed Chris. Ze drinkt alleen geen koffie....

    BeantwoordenVerwijderen
  12. goedenmiddag....

    leuk idee van ap om op het peerd uiting te geven aan je kleur.....heb er altijd al wel een beetje moeite mee gehad dat mensen niet durven zeggen wat ze stemmen....ik snap het van jan....want idd , sommigen rekenen je er op af, ongelovelijk...toen wij de posters vd sp destijds op de ramen hingen, werd dat ook tegen ons gezegd, dat je als 'middenstander' dat niet moet doen....vond ik raar, koop je dan ineens geen lampje of stofzuigerzakken bij die winkel??? nou dan maar niet dachten wij...maar goed, wij waren niet financieel afhankelijk van de winkel (gelukkig niet zeg, dat was houtje bijten:-(

    ik weet dit jaar niet waar ik op moet stemmen :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Partij van de Compromissen....

      Ze zoeken nog een lijsttrekker :-)

      Verwijderen
    2. Blijf maar bij je roots....:-(

      Verwijderen
  13. Bloempje, jij behoorde niet tot de raadsleden die zich altijd het best hadden voorbereid op de vergadering, daar waren ook redenen voor, maar je was wel de bloem van de kring. De politiek wordt steeds harder, denk dat jij daar ook niet in past. Je bent veel te aardig. Ik weet niet wat er is voorgevallen, maar er zijn ergere dingen dan geen deel meer uit te maken van de politiek in Menterwolde. Voorzie vier moeizame jaren in de raadszaal in Muntendam als er zeven of acht partijen zetels halen. Buiten de politiek is het leven zoveel mooier, echt, geloof mij maar. Ik zit niet in de politiek, maar heb er een redelijke kijk op, mede gekregen door het runnen van dit café, want dan ga je toch wat intensiever volgen.

    Jan, en .... is je dochter om, of kwam ze op de koffie. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Jan, ben natuurlijk ook benieuwd, maar wil het ook best afwachten. In ieder geval was er behalve koffie ook heerlijke thee. En ook ranja, maar dat biedt je zo'n dame natuurlijk niet aan! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Appie, de raadsleden die niet herkiesbaar zijn, maar volgens jou soms goede bijdragen leverden, waren ook ook nog vrij nieuw. Dat hoeft dus blijkbaar geen belemmering te zijn.

    Dochter inmiddels ondervraagd; ze voelde zich aangevallen en had geen tijd voor die flauwekul. Dat was een vrije interpretatie van haar reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Het zag er gezellig uit daar vanochtend in Zuidbroek...Ik heb nog gezwaaid, ( zit iedere ochtend in de bus naar Groningen, maar kreeg geen koffie..viel me dan wel weer beetje tegen! Ik volg het Golden Peerd al een tijdje en lees veel mee...reageren doe ik weinig..omdat als je leest sommige dingen soms verkeerd uitgelegd worden! Ook wij voeren natuurlijk campagne, en we lezen veel over weinig ervaring en natuurlijk heeft men daar gelijk in. Ik wil wel graag benadrukken dat je in onze partij alvorens je op de groslijst komt toch wel een "sollicitatieprocedure" door moet. Voor de rest blijf ik lekker meelezen...Ik ben namelijk niet zo'n kroegloper ;) maar hou wel van gezelligheid.! Veel s6 en ik zal af en toe wel eens een reactie plaatsen. Het is ook lastig Appie met al die splinter partijen...Het wordt er niet makkelijker op. Ik hoop, dat we met de nieuwe raad onze gemeente klaar kunnen stomen voor de herindeling, met alle taken die op de gemeente af komen. Want dat is absoluut noodzaak! Ik maak me erg druk om de jeugdzorg, de gehandicapten zorg en vergeet niet de kinderen met een psychische aandoening. Dit valt straks niet meer in het ziekenfonds maar komt op het bordje van de gemeente.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Anja, het gaat mij niet alleen om de ervaring, want wat goed is kan snel komen. Dat zie je in de sport, maar kan ook in de politiek. Wel is het opmerkelijk dat de grootste partij van Menterwolde, heb dat al eerder aangegeven, slechts met zeven kandidaten komt. Nog niet zo lang geleden zaten er acht in de gemeenteraad. Een verhuizinkje , ziektegeval en een terugtrekking en de stoelen kunnen niet meer bezet worden in de raad. Je bent geen kroegloper Anja zeg je, dat komt goed uit, want daarom heb ik ook het Golden Peerd in het leven geroepen. Ben ook geen kroegloper, al was het maar omdat ik geen grote innemer ben, maar wel iedereen inclusief mijzelf de gelegenheid wilde geven om ongedwongen van gedachten te kunnen wisselen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt helemaal Appie Ik wil je ook wel hier uitleggen hoe dit komt. Wij hebben in 2012 een algemene ledenvergadering gehad. Ik was en ben ook nog lid van het interim bestuur. Op dat moment hebben wij de leden een voorstel gedaan over de te volgen procedures. Hier hebben de leden die aanwezig waren voor gestemd. De procedure verder is niet relevant. Wel relevant is dat er iemand (die ik als persoon graag mag laat ik daar duidelijk in zijn) het niet eens was met de manier waarop hij is afgewezen. Tijdens deze vergadering maakte Jan bekend dat hij een eigen partij begon. Uiteraard gingen er een aantal mensen mee waaronder een paar van onze groslijst. Wij zijn verplicht om eerst een oproep te doen voor kandidaten, daarna gaat de commissie erover en voor begin februari hadden we nogmaals een vergadering moeten uitschrijven. De vergadering moet twee weken van te voren uitgeroepen worden en de leden uitgenodigd. dit twee keer omdat wij de landelijke procedures moeten volgen..dus u kunt wel nagaan dat dit voor ons onhaalbaar was. Wij betreuren de gang van zake ten zeerste en denken dat dit de politiek in Menterwolde geen goed doet.

      Verwijderen
  18. Anja, ik heb je niet gezien gisteren. En de anderen hebben je ook niet herkend. We hebben geprobeerd iedereen een kopje koffie aan te bieden, maar we hebben er voor gekozen niet de bussen in te gaan om niet te opdringerig over te komen. Je kunt natuurlijk altijd een bakkie van ons krijgen! (Weet je ook wel toch!)

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Was een graoje hoor Chris! Weet ik ook,was een leuke actie! Jullie zijn in ieder geval WK proof! (lol) Fijne vrijdag gewenst!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Anja. laat dat u maar achterwege, voor u is het jij of Appie. Voor iedereen trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen