Teller

vrijdag 23 mei 2014

23052014

Volgens de Exitpoll is D66 gisteren de grootste geworden met een nipte voorsprong op het CDA. Of dat Zondag als de uitslag bekend zal worden gemaakt nog zo is moet nog blijken. Het zou zo maar kunnen dat de nummers 1 en 2 stuivertje wisselen. Het CDA kan er zelfs nog wel eens een zetel bij krijgen, die ten koste kan gaan van de PvdA. Want waar er een wint, moet een ander inleveren immers. De PVV zou ook nog wel eens iets hoger kunnen uitkomen, en PvdD lager. De laatste kon de zetel wel eens niet halen. Nu maar afwachten of Appie er dichter bij zit, dan de poll. Overigens vind ik verkiezingen waar geen uitslagenavond op TV bij is, helemaal niets.

15 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, wat ik zojuist heb gehoord en gelezen heb zal D66 aan de kop staan, maar goed de zon schijnt weer en ik ga straks bezig een klein stukje muur opmetselen de tegels eraf kappen en vanmiddag bepaalde gedeelte's aansmeren en of ik eraan toe kom om de bad te gaan plaatsten? hier zet ik een vraag teken bij, want weet nooit wat je tegen kunt komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, opmerkelijke uitslag, want als dat het programma van RTVNoord beluisterde van 16'30 3 en 17'30 dan kreeg ik de indruk dat veel noordelingen voor de PvdD gingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Stel de exitpoll is de werkelijke uitslag....

    Wat zijn daar de consequenties van? M.a.w. wat heeft het stemmen opgeleverd?

    Ik durf te stellen: stemmen of niet: maakt niks uit voor Europa.

    In Duitsland/Frankrijk wordt het Europees beleid gemaakt. NL kijkt toe.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het was gisteren vanaf een uur of vijf lekker druk op het Stembureau waar ik mocht zitten. Leuke dag gehad...opkomst boven het landelijk gemiddelde! 38.6%(de Broeckhof) Het was leuk om hier te zitten! Leuke gesprekken gehad (uiteraard niet politiek gekleurd) Rond 0.15 weer thuis het was een lange maar erg leuke dag! Nu weer gewoon terug naar de orde van de dag! Ik vraag me af Appie hoe betrouwbaar de poll is..aangezien veel gemeenten de uitslagen niet bekend maken...Het zou zo maar kunnen zijn dat er nog verschuivingen komen in de uitslagen!
    Fijne dag en alvast een fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja,
      er zijn enkele stembureau's in Nederland die al jarenelang een representatieve uitslag hebben voor de rest van het land.
      Naar ik begreep is juist bij dergelijke stembureau's gepost voor een representatieve exit-poll

      Verwijderen
  5. Dat snap/weet ik SiKo, maar landelijk mochten de uitslagen niet bekend gemaakt worden! Kortom ik zeg niet dat het niet klopt..maar er kan nog veel wijzigen....Pas zondag hoor je de definitieve uitslag!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja,
      dat is niet wat je zei,
      je vertrouwde de exit-poll niet omdat er nog geen echte uitslagen waren...;
      Maar de exit-poll probeert dat te omzeilen door zich te baseren op de gerapporteerde tellingen van een klein aantal betrouwbare gegevens van plekken die in het (recente) verleden meermaals representatief bleken voor Nederland als geheel.

      Om die reden zou je mogen aannemen dat als er al verschillen zijn met de uiteindelijke uitslag op zondag, dat de verschillen in percentage slechts marginaal afwijken...,
      maar dat kan dan soms net wel of geen zetel verschil opleveren.

      Een zetel verschil zit 'm in soms in kleine verschillen.
      Zo is het onbegrijpelijk dat de Piratenpartij met ±0,7% van de stemmen geen lijstverbinding zijn aangegaan met Groen-Links. Niet omdat het één pot nat is, maar wel omdat de PP in het EUP deel uitmaakt van dezelfde fractie; Door een lijstverbinding aan te gaan zouden de stemmen niet geheel verloren hebben hoeven gaan (en had GL waarschijnlijk weer 3 zetels gehaald).

      Verwijderen
    2. Beste SiKo,

      Er staat duidelijk...Ik vraag me af! Ik zat zelf in Zuidbroek op het stembureau..en ik verwacht persoonlijk dat het nog wel enigszins verandert..het niet gezegd dat ik het niet vertrouwde...maar ga af op mijn eigen gevoel en waarneming...

      Verwijderen
    3. Anja,
      als je zegt dat je je afvraagt hoe betrouwbaar iets is...,
      dan geef je daarmee aan dat je er niet (blindelings) op vertrouwt...;
      En dat staat je natuurlijk vrij.

      Wat de betrouwbaarheid van de voorspellende waarde van exit-poll betreft...,
      statistische gezien kan de werkelijke uitslag in percentage maar zeer gering afwijken...
      tenminste als je ervan uit mag gaan dat die kiesdistricten die in het verleden representatief bleken voor de landelijk uitslag dat ook nu weer zullen zijn.

      Maar het blijft natuurlijk slechts een voorspelling op basis van statistiek.
      Dat de finale uitslag in percentage veel af zal wijken lijkt echter onwaarschijnlijk...,
      maar door de geringe verschillen kan natuurlijk de verdeling van restzetels wel zorgen relatief sterke verschuivingen en een feitelijk relatief grote disproportionele onder en/of oververtegenwoordiging.
      En dan zou het in theorie zelf kunnen voorkomen dat door één stem verschil de ene partij terugvalt naar één zetel terwijl de andere sterk oververtegenwoordigd raakt met twee zetels.

      Verwijderen
    4. SiKo, wij wachten Zondag af, maar blijf bij mijn veronderstelling van hedenmorgen. Waar ik het op baseer zul jij je afvragen? Niet alle kiezers zullen naar waarheid de interviewers beantwoorden, hierbij denk ik vooral aan de PVV stemmers. Zeker nu Wilders nog verder het extreme ingegaan is, maar het kan natuiurlijk ook dat een deel echt dat het te ver ging. Komt bij dat het platteland in de exitpolls onder vertegenwoordigd is. Daar is vaak een hogere opkomst en de kiezers wat "conservatiever", en dat is mijn onderbouwing van de opening vanmorgen.

      Verwijderen
    5. Ab, ik ben het helemaal met je eens.
      Maar als we de uitspraken van/over de voorspellers moeten geloven hebben ze niet zozeer geënquêteerd deze keer maar hebben ze gebruik gemaakt van officieuze telgegevens van mensen die bij de telling aanwezig waren/mochten zijn (als waarnemer danwel als teller).
      Toen ik dat hoorde dacht wel dat het vreemd was dat dat zou kunnen/mogen, maar als het zo is dan is de kans dat de voorspelling (in elk geval procentueel gezien) zeer dicht de waarheid zal benaderen.

      Verwijderen
  6. Anja laat SiKo maar. Hij denkt altijd beter te weten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. VB, beetje een makkelijke opmerking. Als je het anders ziet, ik soms ook, dan geef je een eigen visie of mening. Kan soms heel verhelderend werken, voor de een of de ander.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. VB,
      dat denk je maar...,
      maar ik ga nooit voor het gemakkelijk(st)e antwoord...,
      vincere non olet, perdere non infamia est

      Verwijderen