Teller

donderdag 26 maart 2015

26032015



Voor mij kwam het als een verrassing, bijna als een donderslag bij heldere hemel, niet helemaal zo erg, want dat heb ik eens letterlijk meegemaakt. Dan staat je hart even stil, maar dit zag ik niet aankomen. Ik dacht dat de BM het wel zou redden tot de herindeling. Verkeerd ingeschat dus. Kun je nu spreken van een rechte rug of juist van een zwakke rug? Ik nijg naar het laatste, want het zijn immers de gekozenen in dit land die de dienst uitmaken. Soms heb ik daar ook wel eens moeite mee, geef dat toe, maar dat is democratie. Een burgemeester solliciteert op de gemeente waar hij graag naar toe wil. En was dat niet waar Lantinga en Liemburg werden gewipt? Bezint eer gij begint, maar als je begint aan een klus met deze voorgeschiedenis, dan zou ik mij niet snel gewonnen geven. Er is echter een maar ....., zoals die er vaak is bij gekregen of genomen ontslag. De volledige reden en waarheid komt vaak later naar buiten. Maar, ja weer een maar, zolang dat niet bekend is, kan en wil ik er niet meer over zeggen.

22 opmerkingen:

  1. Noch wethouders noch burgemeesters worden democratisch gekozen.
    Burgemeesters worden aangesteld door de Kroon...,
    wethouders door de Raad.

    Met een beetje moeite en fantasie zou je deze benoemingen kunnen beschouwen als een vorm van getrapte verkiezingen (net als de leden van de Eerste kamer).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor iedereen een verassing, werd gebeld door het Dagblad, wist nog van niks...meteen mail gelezen, maar het blijft vaag, er wordt alweer veel gespeculeerd, zoals dat vaak gaat...ik weet ook niets meer dan de brief die openbaar is...weer een smet op onze gemeente...ik ben benieuwd wat de doorslag gegeven heeft, morgen Raadsvergadering, we zullen zien wat voor circus hier weer op af komt...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen.

    Eduard geeft geen details omdat hij dan uit de "college-school" zou moeten klappen. En dat mag/hoort niet. Uiteraard krijg je hierdoor speculaties, want dit soort onderwerpen wil je liefst snel begrijpen en verder met de orde van de dag.

    Maar door geheimhouding krijg je meer ruis en worden mogelijk foute conclusies getrokken.

    Appie, jij zegt dat je zonder alle details te kennen neigt naar de conclusie dat Eduard geen rechte rug heeft. Dat gaat mij al een stap te ver. Ook voor die conclusie moet je meer details kennen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jan, met wat wij nu weten, en de job waar je op solliciteert, daaruit kun je slechts met de nodige voorzichtigheid conclusies trekken. Vandaar dat ik het over neigen had.

      Verwijderen
  4. Goedemorgen. als ik de beelden zie van een vergadering die meer lijkt op scheldpartijen en verwijten, dan zou bij mij ook de deur dicht gaan. Dit heeft niets met democratie te maken, maar met een ordinaire scheldpartij.Ik heb het zelf ook meerdere keren in mijn werkzame leven meegemaakt, en wat dan overblijft is te zeggen dat onze wegen zich scheiden, het dat hun het goed mag gaan.Maar zeker niet doorgaan op deze heilloze weg!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Via wikipedia:
    1990 - 1996 Ger Hut PvdA
    was burgemeester van de opgeheven gemeente Meeden

    april 1997 - april 2003
    Meia Lantinga PvdA was burgemeester van Smilde

    2003 - 2004 mr. L.P.A. (Lo) van Kats PvdA
    waarnemend burgemeester,

    oud-griffier der staten van de provincie Groningen
    april 2004 - 1 juni 2005 Fijke Liemburg PvdA
    oud-wethouder van Haren

    1 juni 2005 - 1 januari 2007 Meindert Schollema PvdA waarnemend burgemeester, tevens burgemeester van Pekela

    1 januari 2007 - heden drs. Eduard A. van Zuijlen GroenLinks was lid van provinciale staten van Groningen

    Nou ja, heden is dus per vandaag gisteren geworden...
    @Appie, @Jan, @Wim @derest: Wij zullen het fijne er waarschijnlijk nooit van weten. Het nadeel van gesloten deuren....

    Mazzelmoj

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als het over personen gaat is een raad altijd besloten....ik zou persoonlijk voorstander zijn van een open bijeenkomst, dit om alle speculaties tegen te gaan...maar we zullen zien. Vanaf 20:00 is de raad sowieso openbaar..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja Marc, voor de raadsvergadering aan een besloten raadsbijeenkomst

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de SP erbij? Ik meen me te herinneren dat in de voorgaande raadsperiode de SP consequent weigerde bij besloten bijeenkomsten te zijn.

      Verwijderen
    2. Marc,
      de ene SP(er) is de andere niet.

      Verwijderen
  8. Het is inderdaad besloten, en het is geen raadsvergadering. We worden bijgepraat over de ontstane situatie en hoe nu verder. En omdat het over personen gaat lijkt het me logisch om het in beslotenheid te doen. Iets anders als een raadsvergadering achter gesloten deuren. Marc bediend zich wel vaker van halve waarheden, niks vreemds aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Goedemiddag,

    ....hier schrik ik van....Marc toch....of schrik ik meer van de toon die VB uit slaat. Denk....nee, weet het wel zeker. Wat een antwoord....

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoezo JK? Marc en ik zijn geen vrienden en zullen het nooit worden ook. Niet op de inhoud, en zeker niet in persoonlijke omgang. Mag ik dan niet recht voor zijn raap zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor VB, je mag recht voor zijn raap zijn en je mag zeggen wat je wil.....maar dat ik daar soms van schrik, is een hele menselijke reactie.....en ik schrik niet alleen maar van je reactie op zich, maar meer van de inhoud....en de beschuldigende vinger die van je afwijst....zo af en toe een spiegeltje voor houden kan geen kwaad....

      Verwijderen
  11. Ach ja, eigenlijk best wel jammer de Omroep van Menterwolde juist op dit tijdstip offline ligt..., want ik denk het anders te gaan aanpakken als sp'er in deze besloten vergadering oké, ik zou m'n minidisc meenemen tijdens deze vergadering en opnemen en live verslag na deze raadsvergadering en iedereen kan het na horen bij de Omroep Menterwolde :-).

    Altijd eerlijk blijven voor de burgers.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ach ja, eigenlijk best jammer dat de Omroep Menterwolde op deze tijdstip offline ligt....., want als ik in de raad zat had mijn minidisk meegenomen opgenomen en na deze besloten vergadering live verslag gemaakt voor de Omroep van Menterwolde :-).

    Altijd eerlijk zijn voor de burgers van de Gemeente Menterwolde.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ach ja, eigenlijk best jammer dat de Omroep Menterwolde op deze tijdstip offline ligt....., want als ik in de raad zat had mijn minidisk meegenomen opgenomen en na deze besloten vergadering live verslag gemaakt voor de Omroep van Menterwolde :-).

    Altijd eerlijk zijn voor de burgers van de Gemeente Menterwolde.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hou ja dit bedoel ik maar.....eerste keer fout code.......de tweede keer ik denk ga kopiëren en gelijk fout code......dus voor de derde en keer klaar :-) kom ik thuis staat er 3 keer, maar vergeet dit er staat 3 keer op een rij dit betekend voor mij duidelijk genoeg, maar ja zoals ik had gelezen stond op deze site dat er verschil in zit tussen de SP'ers.........ook dit is best wel jammer........

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Het was een informele bijeenkomst van de raad die niet de artikel 25 status had van de gemeentewet. m.a.w geen geheimhoudingsplicht.

    BeantwoordenVerwijderen