Teller

dinsdag 14 april 2015

14042015

Met een aantal adviezen van wethouder Jan Velthuis heeft burgemeester Eduard van Zuijlen gistermiddag tijdens een receptie officieel afscheid genomen las ik in het DvhN vanmorgen. De krant gaat verder met ... Of Van Zuijlen ze ter harte neemt is de vraag, want het boterde niet echt meer tussen hem en een groot deel van bestuurlijk Menterwolde. ,,Kijk vooruit, laat het verleden rusten”, sprak Velthuis. ,,Met de lessen die je leert uit je ervaringen kun je je toekomst mooier maken. Leef dus met de blik op de toekomst, dat is waar je invloed op kunt uitoefenen”, sprak Velthuis kort en zakelijk. Na acht jaar is er een einde gekomen aan het tijdperk Van Zuijlen in Menterwolde. Best een lange periode, vindt de GroenLinkser zelf. ,,Mensen die zeggen dat burgemeesters in Menterwolde aan de lopende band sneuvelen, hebben geen gelijk.” In zijn jarenlang verblijf ziet hij het bewijs. Ook Marc Hesp sprak op de bijeenkomst, voormalig raadslid, hij vond dat de raadsleden meer aan relatiebeheer moesten doen. ,,Van Zuijlen zei bij mijn installatie als raadslid: wees hard op de inhoud, maar zacht op de relatie. Dat heb ik altijd onthouden.”

6 opmerkingen:

  1. Er waren redelijk wat Menterwolmers...het was een net afscheid van dhr van Zuylen. Het beeld dat de Raadsleden elkaar vol continue in de haren vliegen, moet ik toch tegenspreken...we kunnen prima met elkaar een drankje doen en over koetjes en kalfjes spreken..Maar dat is natuurlijk niet interessant...Je hebt overal wel mensen waar je wat meer mee kunt dan met de anderen..zo werkt dat ook in het dagelijks leven. Maar om nu te stellen dat we een ruziemakende Raad zijn, mijns inziens is dit sterk overtrokken..

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen mooie woorden, helaas werden ze in de praktijk niet toegepast. Het heeft niets met chemie te maken, wel met elkaar een plaatsje gunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Artikel in het Dagblad van het Noorden

    Met een aantal adviezen van wethouder Jan Velthuis heeft burgemeester Eduard van Zuijlen maandag tijdens een receptie officieel afscheid genomen van de gemeente Menterwolde.

    ARTIKELINFORMATIE

    13 APRIL OM 23:39 UUR DVHN

    Of Van Zuijlen ze ter harte neemt is de vraag, want het boterde niet echt meer tussen hem en een groot deel van bestuurlijk Menterwolde.

    ,,Kijk vooruit, laat het verleden rusten”, sprak Velthuis. ,,Met de lessen die je leert uit je ervaringen kun je je toekomst mooier maken. Leef dus met de blik op de toekomst, dat is waar je invloed op kunt uitoefenen”, sprak Velthuis kort en zakelijk.

    Tijdperk Van Zuijlen
    Na acht jaar is er een einde gekomen aan het tijdperk Van Zuijlen in Menterwolde. Best een lange periode, vindt de GroenLinkser zelf. ,,Mensen die zeggen dat burgemeesters in Menterwolde aan de lopende band sneuvelen, hebben geen gelijk.” In zijn jarenlang verblijf ziet hij het bewijs.

    Enkele weken geleden kondigde hij aan te stoppen. Volkomen onverwacht voor de wethouders en de raad. ,,De chemie was uitgewerkt”, analyseerde Van Zuijlen in zijn laatste speech. Hij trok een parallel met het afscheid van trainer Ron Jans bij FC Groningen. ,,Ook een toptalent dat constateerde dat de chemie er na een jarenlange verbintenis niet meer was. Ik ben een bestuurlijke professional en heb vastgesteld dat het over is. Ik ga dus, omdat ik er voor kies.”

    Hij erkende dat Menterwolde niet de gemakkelijkste gemeente is, maar dat je op de been kunt blijven als je elkaar op moeilijke momenten kan vasthouden. ,,Dat is ook politiek.”

    Losgelaten
    Zo zou het ook in de politiek moeten gaan, maar niets is minder waar. Dat weet Van Zuijlen ook. Soms word je losgelaten. Dat gebeurde in Menterwolde. Van Zuijlen deed het enig juiste: ontslag indienen.

    Dat niet iedereen gecharmeerd is van het harde politieke klimaat in Menterwolde, bleek uit de toespraak van voormalig raadslid Marc Hesp. Hij vindt dat de Menterwolder politici onder elkaar meer aan relatiebeheer mogen doen. Hij verwees daarbij naar een opmerking van Van Zuijlen tijdens de beëdiging van hemzelf als raadslid. Een opmerking die hem zeer aanspreekt. ,,Van Zuijlen zei toen tegen mij: 'Wees hard op de inhoud, maar zacht op de relatie'. Dat heb ik altijd onthouden.”

    Lachende gezichten
    Gemeentesecretaris Henk van der Wal noemde Van Zuijlen een man met een briljant brein en iemand die alle ruimte liet aan politieke bestuurders. ,,U bent gekozen en ik slechts benoemd, luidde zijn motto”, aldus Van der Wal. Toch handelde hij daar niet altijd naar. Een deel van de raad vond dat Van Zuijlen zich in het Wedeka-dossier – hij weigerde achttien Wedeka-medewerkers een vast contract aan te bieden – met de politieke besluitvorming bemoeide. Het leverde hem een motie van treurnis op. maandagmiddag waren er alleen lachende gezichten. Ook dat is politiek.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij deze zin:maandagmiddag waren er alleen lachende gezichten, daar kan ik echt verdrietig om worden. Of ik heb niet begrepen of het is verkeerd weergegeven. Zeker ook de discussie die hier gevoerd werd gaven mij niet het gevoel van oude jongens krentenbrood, Het leek meer op brandnetelbrood.met stekels.Ik heb E v. Z. altijd gezien als een joviale en sociale man,die zich interesseerde in de mensen om hem heen. een kwalificatie die hem sierde.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Eduard, heeft ook veel pluspunten...ik kan me nog een benefietconcert herinneren die mijn dochter Roxana organiseerde voor Dance4life in Muntendam. Hij was er om het te openen, vol respect en hij was er altijd voor dit soort evenementen. Dit zijn momenten die ik als zeer positief heb mogen ervaren en daarom ook wel respect van mijn kant voor Eduard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Goedenavond, ik weet niet of ik het mag zeggen van Appie :-), maar zoals ik het zie van hoogopgeleiden Econoom of Manager deze mensen hebben één doel gewoon rechtdoor kijken en niet gaan afwijken........ en dit vind ik gewoon echt jammer.

    BeantwoordenVerwijderen