Teller

maandag 4 mei 2015

04052015

Programma Nationale Herdenking Menterwolde

Noordbroek
18.00 uur Vlag halfstok bij de kerk en het gedenkteken
18.50 uur Inloop in de kerk
19.00 uur Welkom en betekenis 4 mei herdenking
19.05 uur Herdenkingswoorden door wethouder L. Veenstra
19.10 uur Ervaringen bezoek kamp Westerbork
19.15 uur Oorlogsverhaal “Vrijheid”
19.20 uur Kinderen zingen een lied
19.27 uur Vertrek stille tocht naar het monument
19.50 uur Klokluiden
19.58 uur Kranslegging door wethouder Veenstra en de Klokkenluuders, gevolgd door het spelen van
het Taptoe Signaal
20.00 uur Twee minuten stilte
20.02 uur Wilhelmus onder begeleiding van Muziekvereniging Oosterbroek
Ervaringen excursie Westerbork en zang Dameskoor Elk & Ain
20.10 uur Afsluiting en dankwoord door wethouder Veenstra
Na afloop is iedereen welkom om nog een kopje koffie of thee (met cake of koek) te komen drinken in de recreatiezaal
van Gockingaheem.

Zuidbroek
18:00 uur Vlag halfstok bij het gedenkteken
19:30 uur Samenkomst bij dorpscentrum De Broeckhof
19:40 uur Vertrek stille tocht naar het gedenkteken bij het station.
19:52 uur Bijdrage wethouder J.H. Batelaan
19:58 uur Kranslegging door wethouder Batelaan, gevolgd door het spelen van het Taptoe Signaal
20:00 uur Twee minuten stilte
20:02 uur Wilhelmus en afsluiting door wethouder Batelaan.
Na afloop is iedereen welkom om koffie of thee te komen drinken in De Broeckhof.
Aansluitend speelt Jong Toveroos de musicalvoorstelling Anne en Almaz, over de
Tweede Wereldoorlog, de Jodenvervolging en wat de oorlog nu nog voor ons betekent.

Muntendam
18:00 uur Vlag halfstok bij het gemeentehuis en de Hervormde Kerk
18:50 uur Verzamelen bij de Baptistenkerk voor de stille tocht
19:00 uur Vertrek stille tocht, langs de stolpersteine in de Kerkstraat, naar de Hervormde kerk
19:15 uur Aanvang programma in de kerk
19:16 uur Koraalmuziek door muziekvereniging Elad
19:20 uur Bijdrage leerlingen basisscholen
19:25 uur Bijdrage Johan Scholtens
19:35 uur Koraalmuziek muziekvereniging Elad
19.39 uur Bijdrage leerlingen basisscholen
19:41 uur Bijdrage burgemeester R. Munniksma
19:46 uur Koraalmuziek muziekvereniging Elad
19:50 uur Verzamelen bij het gedenkteken | Klokluiden
19:55 uur Koraalmuziek
19:58 uur Kranslegging door burgemeester Munniksma, gevolgd door het spelen van het Taptoe Signaal
20:00 uur Twee minuten stilte
20:02 uur Wilhelmus en afsluiting door burgemeester Munniksma
Aansluitend is er gelegenheid om zelf meegebrachte bloemen te leggen en koffie, thee of fris te drinken in de kerk.
Tijdens het leggen van bloemen speelt Elad koraalmuziek.

Meeden
18:00 uur Vlag halfstok bij het dorpshuis en het bezinningsmonument
19:10 uur Inloop in het dorpshuis met muziek
19:15 uur Welkomstwoord door Peter de Haan van het 4 mei comité
Aan het programma werken mee:
- Leerlingen van de beide basisscholen (de groepen 7 en 8 zijn op 2 april 2015 naar Westerbork geweest)
- Bé Schmaal, Alex Staal, Marianne van de Velde, Ida Toering, Lia van Geenen, Robert Hemmen,
Wim de Bruyn en Crescendo.
19.50 uur In stilte naar het bezinningsmonument
19.59 uur Spelen van het Taptoe Signaal
20.00 uur Twee minuten stilte
20.03 uur Kranslegging door wethouder J. Velthuis en door leerlingen van obs De Mieden, gevolgd door het spelen van
het Wilhelmus en afsluiting met een gedicht
De bezoekers aan de herdenking worden verzocht een bloem of bloesemtak uit eigen tuin mee te nemen.
Deze zullen worden samengevoegd tot een geheel

24 opmerkingen:

  1. goedenmorgen....

    goh, dat ik de eerste mag zijn vandaag....
    heb even weer enkele dagen gelezen.....zucht.....
    op het laatst in 'mijn' tijd in de raad, sprak ik zo af en toe wel ambtenaren (niet vaak, want door mijn full-time werkzaamheden, kon ik weinig overdag mensen treffen. en aangezien ik veel alleen deed (qua voorbereiding)voor de raad, sprak ik dus niet heel vaak mensen, maar de weinige mensen die ik sprak, waren niet allemaal even positief over de gang van zaken in het gemeentehuis.....)

    vanavond na de herdenking kun je in zuidbroek naar een toneelstuk kijken van JongToveroos !!!! iets waar we best trots op mogen zijn in menterwolde dat we ook nog een hoop jonge mensen aan hebben die toneel doen!
    dus als je toch al gaat naar het station, denk dan ook even aan deze jonge mensen dat ze niet voor niks spelen!!!
    ik heb het al gezien, maar zit er wrsch vanavond ook (mentale steun voor onze beide veulens die meespelen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen, keuze genoeg om enige tijd stil te staan bij de resultaten van geweld die mensen elkaar aandoen. De vraag is: wanneer stopt het!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. HET KIND UIT VIJFENVEERTIG - ANNA ENQUIST

    Mijn vader had twee levens. Eén
    kort en vlammend, zonder mij. En één
    daarna. Mijn vrijheid was een plicht.

    Ik speelde in een pasgeboren luwte;
    wat ik voor vol aanzag was innerlijk
    ontwricht. Verhalen gingen onvoorspelbaar

    dicht en vragen ketsten terug. Ik zweeg.
    Als ik aan tafel zat stond er een horde
    hol van honger in mijn rug. Ik at.

    Hij nam een boot. Geen vijand kan
    op open water schuilen. Mijn vader
    klemde in zijn vuisten schoot en roer.

    Gevangen in een cel van hout dwong
    hij de vrede af. Hij vocht met storm.
    Opluchting dreigde als een tweede dood.

    Mijn vader had twee levens: één
    sloeg zijn brandmerk in het ander
    en het ander joeg een schaduw over mij.

    Ik ging aan land, ik voel de wind
    en in die schaduw ben ik vrij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik lees net op Menterwolde .info dat de PvdA wil dat ook het college opstapt. Jan Velthuis zegt dat als er een Raadsmeerderheid is het college vertrekt.
    Nu ben ik benieuwd of er een meerderheid is, concreet betekent dit dat of MG of de SP of de VVD er ook mee voor moet stemmen.
    Ik denk dat zij allen graag op de stoel willen blijven zitten en dat er geen Raadsmeerderheid is, tenzij het dualisme nu hoog tij viert in Menterwolde en de Raadsleden van de coalitie ook vinden dat er opnieuw gekozen moet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. wat heeft dat met dualisme te maken?

      Verwijderen
    2. Henderika gaat er vanuit dat wanneer de PvdA iets vind dat er dan direct een meerderheid in de raad is die dat ook maar vind. Bovendien en dat geeft Frans terecht aan, valt er dan niks te kiezen.

      Verwijderen
    3. Hendrika,
      ik kan het mis hebben hoor...,
      maar volgens mij zijn er, met uitzondering van noodzaak bij herindeling, voor gemeenteraden geen tussentijdse verkiezingen mogelijk.
      M.a.w. de verhoudingen in de raad blijven zoals ze zijn...;
      Als het college aftreed moet dus dezelfde raad een nieuw college benoemen (en dat is geen kiezen maar wel delen). Tja dan zou het natuurlijk best kunnen dat in een nieuwe coalitie de VVD het veld moet ruimen voor de PvdA...,
      zitten er straks weer 6 (ex)PvdA'ers in een coalitie van 8.

      Maar of het zover zal komen?
      Noch SP, noch MG heeft er echt belang bij om samen met de PvdA in een coalitie te gaan zitten...;
      Ik vermoed dat ze liever het PvdA-electoraat nog verdere leeg zuigen...
      en dat leegzuigen wordt stukken lastiger als je samen in een coalitie zit en het daarom gewoon met elkaar eens bent/moet zijn.

      Verwijderen
    4. Blijft het feit dat straks weinigen zijn die deze raad en college nog serieus nemen

      Sikko van Bruggen

      Verwijderen
    5. @Sikko
      zolang ze zich zelf nog serieus nemen...
      is het voor henzelf net of er niets aan de hand is.

      Verwijderen
    6. Sikko van bruggen, dus voor de lieve vrede maar niet opkomen voor dat waar de vorige fractie ook hard geknokt heeft? Je ogen sluiten en maar gewoon verder gaan en doen alsof je neus bloedt? We hebben de afgelopen dagen lang overwogen. En hebben gesprekken gevoerd met leden, burgers en ambtenaren. D

      Verwijderen
    7. Anja,
      Ik zeg niet dat je je ogen ervoor moet sluiten.
      Ik stel alleen vast dat er straks nog weinigen zijn die deze raad en college nog serieus nemen of vertrouwen hebben in deze raad en college

      Sikko van Bruggen

      Verwijderen
    8. @Sikko, dat begrijp ik. Je moet weten dat we hier goed over gesproken hebben. Het is dramatisch wat er aan de hand is. Wij hebben echt zulke trieste verhalen gehoord, mensen die zelfs de toegang tot het Gemeentehuis is ontzegt...(het is een openbaar gebouw) Mensen die geen contact meer mochten hebben met colega's die weg zijn en ga zo maar door...dit is nog maar het tipje van de ijsberg. dan kun en mag je niet net doen alsof er niets aan de hand is. Ik snap dat men probeert om het op oud zeer te gooien. Daar gaat het absoluut niet om. Als een Staatssecretaris weg moet om een bonnetje die weg is, (waarheid) dan kan het niet zo zijn dat hier in ons mooie Menterwolde je de bevolking maar mag voorliegen. Als dat de trend is, dat men dat prima vind, dan ben ik blij dat ik Raadslid ben voor de PvdA! Wij hebben waarheid hoog in het vaandel.

      Verwijderen
  5. Wat moet er "opnieuw gekozen" worden?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wel een beetje een dooddoener van wethouder Velthuis: "als er een raadsmeerderheid is" vertrekt het college. Als hij zou zeggen dat het college blijft zitten wanneer er een raadsmeerderheid is zou het pas nieuws zijn. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We gaan de vergadering af wachten, en de verklaring van het college aan horen. Het öude"zeer bij de PvdA voert weer de boventoon.

      Verwijderen
  7. sorry Vincent dit heeft totaal niks te maken met oud zeer maar met geloofwaardigheid em. waarheid....dat weet jezelf, lekker makkelijk om alles wat er gezegd wordt wat niet in jullie straatje komt af te doen met oud zeer....dat vind ik echt een dooddoener! Zeker als je weet dat dit vaak in de fractie en onder de kleden besproken is waar ook Jan Velthuis, Hendrik Loots enz bij aanwezig waren...het gaat hier niet om oud zeer maar welzijn en vertrouwen,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Groot gelijk Anja.

      Verwijderen
    2. Precies in de fractie van ? jawel de PvdA. Ben je gekozen om de belangen van de ambtenaren te vertegenwoordigen in de raad of de inwoners van Menterwolde?

      Verwijderen
    3. Overigens waren er twee vragen te beantwoorden, namelijk: Is er sprake van een angstcultuur? en zo ja wat is de oorzaak? Beide vragen zijn met het onderzoek beantwoord. Het college heeft zich niet schuldig gemaakt aan angstcultuur mensen die dat wel waren zijn inmiddels vertrokken. Feit dat het college onderzoek heeft laten doen naar een angstcultuur is voor mij duiding dat ze wel degelijk de zaak serieus nemen. Zullen we nu datgene gaan doen waarvoor we in de raad zitten???

      Verwijderen
  8. Dat zie je mij nergens zeggen! Ik zeg dat de wetenschap er zeker was! En daar gaat het om! En of je nu SP aanhanger bent PvdA of menterwolde gewoon, we hebben op te komen voor de burgers, inclusief de ambtenaren! Die zijn al te lang de dupe geweest....kregen geen gehoor, en werden niet serieus genomen...dat wij dit in de raad willen bespreken lijkt me duidelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bespreken gaan we het zeker, maar op voorhand je intenties ervan zou duidelijk neerzetten is in niemand zijn belang.

      Verwijderen
  9. Zeker niet in het belang van MG, VVD,en SP.....

    BeantwoordenVerwijderen