Teller

maandag 1 juni 2015

01062015

In het DvhN weer nieuws over de actiegroepen in Meeden. Actiegroep Storm Meeden en Tegenwind N33 houden rekening met ernstige incidenten tijdens informatieavonden in Veendam en Scheemda over de komst van windmolens. In een brief aan horecabedrijven waar deze maand bijeenkomsten worden gehouden, stellen ze ‘dat wij onze achterban niet meer in de hand kunnen houden’. De actiegroepen benadrukken dat ze voor die incidenten ‘geen verantwoordelijkheid kunnen nemen, indien er schade of hinder wordt veroorzaakt’. Wethouder Velthuis kwam zaterdag een kijkje nemen in Meeden, en vond dat de teksten op de borden te ver gingen. Daarop werden wat borden van de openbare weg gehaald en in tuinen gezet. Volgens actievoerder Hendriks mocht dat wel.

28 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, ook dit kwam ik in het DvhN tegen: De vereniging waarvan landbouwers lid zijn, heeft plannen voor grootschalige windmolenparken in de Oldambtster polders. Kortom het probleem is opgelost, Meeden kan opgelucht adem halen, en spijt betuigen van de lelijke woorden die er gesproken en geschreven zijn. Want ik schrik ervan dat eens zo'n christelijke dorp zulke aanstoot gevende woorden en teksten gebruikt.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat zorgt nu voor tweedeling?? De windmolens of deze teksten?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De teksten Anja, die zorgen voor de muziek rondom dit conflict. Als de inwoners van Meeden op diplomatieke wijze kunnen aantonen om aan de wensen van vereniging van de Oldamsterlandbouwers te voldoen, krijgen we een win win situaties.Op deze agressieve manier jaag je de onderhandelingen alleen maar uit elkaar.Iedereen zet zijn hakken in het zand, en je lost niets op. (dat is mijn mening, iedereen mag er anders overdenken.)

      Verwijderen
    2. ben ik helemaal met je eens , dit kan echt niet

      Verwijderen
  3. Goedemorgen.

    Protesteren is ieders recht, maar richt je dan wel op de beleidmakers. Het bedreigen van horecaondernemers en -personeel, maar ook van (familieleden van) je zogenaamde opponenten zou je niet moeten willen.
    Maar het draagvlak onder de bevolking is schijnbaar zo groot dat er nog onvoldoende zelfcorrigerend vermogen is. Hierdoor wordt de sfeer grimmiger met het risico op erger. Ik schrik daar van.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit is de tweede keer dat kinderen bij de discussie worden betrokken. Kinderen horen in politieke discussies niet thuis. Nooit! Punt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk Chris dat het niet is wat jij denkt (schrijft).

      Verwijderen
  5. Precies Chris! Ik vind de verwijzingen naar de bezetters ook absurd...erg pijnlijk voor mensen die de oorlog hebben meegemaakt....

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Chris Ubels. Ik mag hopen dat je op het linker bord ook wel iets hebt aan te merken. Trouwens die boeren in Meeden tekenden lang geleden al contracten -vele jaren eerder dan de actiegroepen ontstonden- omdat de overheden hun percelen hadden aangewezen in meerdere POP's. Denk dat de actievoerders aan het verkeerde adres zijn met protest maar tegen wie ook gericht vind ik dat dit soort teksten niet kunnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Jazeker Willem, heb ik! Daar wordt op RTV Noord en hierboven ook al over gesproken. Ik vond het van belang apart te reageren op het rechter bord. Boerenkinderen, maar ook linkse kinderen, rechtse kinderen, enz. bestaan niet. Er bestaan alleen kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Meneer Hendriks moet niet roepen dat hij de achterban niet meer in de hand heeft. Men wordt door hem aangespoord om geweld te gebruiken. Alleen al door het uit te spreken en de horecabedrijven daarvan op de hoogte te stellen dat ze dat niet uitsluiten, maakt hen al mede schuldig aan opruiing en stemmingmakerij. Daarnaast zijn de teksten op de borden schandalig. Hoe je er ook tegenaan kijkt, dit gaat alle fatsoen ver te boven. Geef dan eerlijk toe als actiegroep dat je geweld niet schuwt om je zin te krijgen.

    Sikko van Bruggen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wie worden hier medeschuldig Sikko?

      Verwijderen
    2. degene die steeds roepen ze niet in de hand te hebben Nanno. Daarmee kun je sommige mensen op ideeen brengen geweld te gebruiken.

      Sikko

      Verwijderen
  9. Ik geloof er trouwens niets van dat er sprake is van een tweedeling in het dorp, bewoners aan de ene en boeren aan de andere kant. Storm Meeden is een groep van enige tientallen activisten en een honderd meelopers. De rest van hun vermeende achterban wil gewoon geen ruzie. Ze strijden ook niet tegen windmolens bij Meeden, maar tegen windmolens in het algemeen. Ook variant 7 (tussen Uiterburen en Scheemda) is voor hen ook onaanvaardbaar tenzij er aan nog een aantal onhaalbare voorwaarden voldaan wordt. Zij zijn evenals Pé Langen voorstander van thoriumcentrales, waarvan ze waarschijnlijk ook niet weten wat het zijn. Hun optreden en ophitsen van elkaar en hun achterban en vervolgens roepen dat ze die niet in de hand hebben, doet me sterk denken aan actiegroepen in Duitsland in de dertiger jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De boeren waren al met die bewuste jaren Duitsland vergeleken. Nu dus ook de actievoerders nog.
      Dit schiet niet op.

      Verwijderen
    2. @Nanno. Het doet Frans sterk denken aan. Dat is iets anders als er mee vergelijken en ik denk dat je het moet zien als een spiegel voorhouden. Ik vind het mooi te horen dat er volgens Frans -inwoner van Meeden- geen tweedeling in het dorp is. Ik kon mij het ook haast niet voorstellen want dan is er veel veranderd sinds ik er veel kwam in mijn jeugdjaren.

      Verwijderen
  10. Als inwoner van Meeden kan ik mij niet storen aan de borden, je kunt wel roepen dat de actievoerders tegen de verkeerde mensen protesteren, maar de politici luisteren nu eenmaal niet, of schuiven de schuld af en spelen mooi weer. De Pvda geeft de schuld aan Henk Kamp, die vervolgens weer door Jan Vos wordt aangesproken op het feit dat zijn doelstellingen niet gehaald worden.

    De boeren, die voor veel geld hun grond leveren, hebben de keuze of zij windmolens plaatsen of niet, en zijn dus directe belanghebbenden. Het is niet meer dan logisch als zij op de op hun grond geplaatste turbines worden aangekeken.

    Grappig trouwens als ik lees dat kinderen niet in een politieke discussie thuishoren. Kan me nog een spotje van Diederik herinneren, waarin hij zijn dochtertje toch aardig betrok. En worden kinderen er niet in elke politieke discussie over asielzoekers/vluchtelingen bijgesleept ?

    Verder vraag ik me af welke actiegroepen Frans bedoelt. Is het de Hitlerjugend, de SS, de SA ? Zeg het maar.

    Turbines op 2000 meter afstand, dan klaagt Meeden niet meer. Overigens, erg ver van het noorden van Zuidbroek staan ze ook niet gepland, maar daar vinden ze het geloof ik een ver-van-mijn-bed-show.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat ik vreemd vind is het volgende. In de afgelopen bijeenkomsten werd er steeds hard geroepen dat men geen inspraakmgejad had...dit is erkend. Nu komen er inspraak avonden, en dan roept men op om te boycotten. Dit is volgens mij juist de plaats om in protest aan te tekenen . Ipv die absurde teksten op borden. Als je niet gaat heb je namelijk niets te zeuren naderhand. Ik ben nog steeds voor de afstand van minimaal twee km afstand, zoals wij altijd geweest zijn. Maar ga wel naar die bijeenkomst, waar men zo om geroepen heeft! Niet van te voren roepen dat het voor de bühne is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op alle bijeenkomsten die er tot nu toe geweest zijn is gezegd dat er niets meer aan te doen was, en dat alle plannen vast lagen. Hoezo is er dan nog inspraak ????

      Dat is pas absurd.

      Ik ga trouwens zeker naar die bijeenkomst, indien mogelijk, maar ik durf er een taart om te verwedden dat van inspraak weinig sprake zal zijn.

      Verwijderen
  12. Reacties
    1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    2. Anja,
      ongeacht of je nu voor of tegen plannen bent...;
      Inspraak (rondes/avonden/bijeenkomsten) zijn vrijwel altijd een bestuurlijke wassen en tegelijkertijd een een soortement democratische schaamlap.

      Niet omdat inspraak niet wenselijk is...;
      Maar omdat het eigenlijk altijd als mosterd na de maaltijd komt als de de feitelijke besluiten al zijn genomen.
      Op inspraak/medezeggenschap komt het dan niet meer aan...,
      wel kun je op (puur) juridische gronden bezwaar aantekenen (als je belanghebbende bent bijvoorbeeld).


      Geen wonder dus dat wie op andere dan puur juridische gronden bezwaar kan/wil maken, zich al gauw bedrogen zal voelen...
      en dus geneigd is dit soort inspraak te (gaan) boycotten.

      Verwijderen
    3. Dit gezegd denk ik nog steeds dat al die tegenstanders van windenergie op grote afstand van de eigen achtertuin te hoop lopen tegen waanbeelden.
      Nu weer laagfrequentgeluid...;
      Niet dat LFG geen probleem is...,
      maar waarom loopt men dan niet te hoop tegen verdubbeling van de N33, ontbreken van geluidswallen en wat die meer zij m.b.t. tot (snel)wegen.
      Deze wegen produceren zeer veel meer LFG dan goede nieuwe windturbines.
      En wat te denken van al die LFG-bronnen zoals transformatortjes in huis voor het opladen van mobieltjes, tablets, snoerloze apparaten en andere elektrische apparatuur zoals TV, computers...
      en zaken als de waterleiding.


      Er bromt en zoemt van alles en nog wat met zeer lage frequenties in en om huis, op ons werk, overal om ons heen...:
      Vaak horen we die brom niet bewust ( kenmerk van LFG) maar we kunnen er wel degelijk last van hebben...,
      veel meer last dan die 'paar' windturbines ons ooit kunnen bezorgen...;
      Je kunt beter protesteren voor goede, efficiënte(re), windturbines...
      en ook zorgen dat oude lawaaierige molens in hoog tempo te vervanging door grotere, efficiëntere, stillere exemplaren.

      Verwijderen
  13. SiKo, je zou best gelijk kunnen hebben wat betreft de inspraak, feit is ook dat als je niet gaat de kans voorbij gaat! Ik zou juist oproepen om wel te gaan. Ongenoegen te tonen op en respectvolle manier, aangezien je mijns inziens meer bereikt met fatsoen. Die borden zijn een doorn in het oog, ik hoop van harte dat dhr Velthuis zijn afspraak houdt, door de raad is ook een motie ingediend en aangenomen over borden twee raadsvergaderingen terug. Kwetsende borden zijn nooit positief.las dat er vanavond alweer nieuwe borden geplaatst zijn. Hopen dat die teksten netter zijn als de vorige borden die ronduit beschamend zijn ondanks dat ik de onvrede begrijp.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Anja, denk dat je hoop ijdel is gebleken. Het schijnt dat er een hetze wordt gevoerd tegen één beroepsgroep op de protestborden. Nu maar hopen dat de boeren verstandiger zijn in Meeden, dan de Hendriks en volgelingen.

      Verwijderen
    2. @Anja
      als jij denkt dat ik mogelijk gelijk heb wat betreft (de werking van) inspraak...,
      hoe kan het dan een 'feit' zijn dat je een 'kans' laat lopen 'door niet te gaan'?

      Dan is het of niet mogelijk dat ik gelijk zou hebben...
      of het 'feit' is slechts 'misschien een feit'.

      Als inspraak werkelijk nut zou hebben dan zou het betekenen dat plannen kunnen worden bediscussieerd en bijgesteld als gevolg van de bij inspraak verkregen inspraak...;
      Maar dat beoogt de wettelijke inspraak helemaal niet.
      Wat bestuurlijk met een mooi woord inspraak wordt genoemd is weinig meer dan een (wettelijk verplichte vorm van) laatste voorlichting over een reeds genomen besluit...;
      Na deze voorlichting heb je als burger nog beperkt de mogelijkheid om juridisch bezwaar aan te tekenen tegen een reeds genomen besluit...;
      Dus bezwaar dat enkel kan worden gehonoreerd als er wetten en/of juridische rechten van belanghebbenden worden geschonden ingeval een besluit wordt uitgevoerd zoals besloten.

      Het bijwonen van inspraakbijeenkomsten biedt geen kansen...;
      Die kansen zijn dan al voorbij...,
      die lagen in het traject voorafgaand aan de besluitvorming.

      Verwijderen
  14. Ik ga er van uit..dat men toch serieus gaat luisteren naar de bezwaren. Daarvoor zijn deze bijeenkomsten natuurlijk...men heeft toegegeven dat er in de procedure fouten gemaakt zijn. Kortom, ik wil niet alles negatief uitleggen, en ga uit van de eerlijkheid van de mens. Ik hoop van harte, dat iedereen naar deze bijeenkomsten gaat. Zodat er wel een signaal wordt afgegeven. Dat is wat ik bedoel.

    BeantwoordenVerwijderen