Teller

dinsdag 9 juni 2015

09062015

In de krant vanmorgen het bericht dat de info-avond in Meeden geen doorgang kon vinden omdat het dorpshuis bezet was. Er komt ook geen nieuwe kans, maar in het bericht staat dat alle informatie op het internet is te vinden.
Johan Mulder won de Aaier Legger Award. Hij is de stille en zeer waardevolle kracht op de achtergrond in het verenigingsleven van Meeden. Hij maakt onder andere deel uit van de Dorpscoöperatie en ook betrokken bij het zwembad. Ook is hij een van de mensen die er voor zorgden dat het paasvuur weer terug is in Meeden.

19 opmerkingen:

  1. Goedemorgen, het valt me op dat juist deze stille krachten de onmisbare schakels zijn in onze samenleving . Hulde!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Vorig jaar heeft de PvdA een bijeenkomt gehouden. Wat hoorden we daar? Men had geen inspraak gehad. Daarover hebben we veel gelobbyd richting de Tweede Kamerleden.Men was het eens dat men hieraan voorbij gegaan was. Dan komt er een inspraak avond, en dan gaat men dit boycotten, word een BM in de pers compleet verkeerd neergezet, (deze man is er voor de orde en veiligheid en heeft geen uitspraken gedaan over voor of tegen windmolens) Hij kent het standpunt van de Raad. Men heeft zelf al een verhaaltje in elkaar geflanst over hoe hij denkt, waarom hij dit doet, en word aan de schandpaal genageld. Ik persoonlijk vind dit absurd! De algehele lokale politiek is tegen de windmolens binnen een afstand van 2 km! Om nu zo tekeer te gaan tegen een nieuw Burgemeester, sorry daar verdien je mijn sympathie absoluut niet mee...acties prima, ludieke acties prima, maar dit? Nee, gaat voor mij de fatsoensnormen te buiten!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De fatsoensnormen zijn al overschreden toen de windmolens door Moorlag en consorten door de strot van de Meedenaren geduwd werden.

    Wat is nu het punt ? Dat een PvdA-burgemeester aangevallen wordt ? Is dat erger dan een compleet dorp dat in de kou blijft staan ? Lijkt mij niet.

    Een ingepakt dorpshuis, hoe ludiek wil je het hebben ? Is er iemand door beschadigd ? Nee, want de informatie schijnt beschikbaar te zijn, en van "inspraak" is al jaren geen sprake meer. Dat de lokale politiek tegen de windmolens op 2 kilometer is, is leuk, maar ze staan net zo machteloos als de gewone burger. Dat werd op de PvdA-bijeenkomst ook gezegd: alles is beslist, en we kunnen er niets meer aan doen. Sorry. (en een week later stond Jan Vos weer te drammen dat het niet snel genoeg ging). Zijn er signalen geweest vanuit de beslissers dat er iets veranderd is ? Nee. "Inspraak" blijft dus een farce, en een leuk verhaal voor de buhne.

    Wat de actievoerders in elk geval bereikt hebben, is dat Meeden met het verzet zo langzamerhand op de kaart komt, en niet meer genegeerd kan worden. Zie ook de uitzending van Brandpunt op NPO2 volgende week dinsdag.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter, Meeden op de kaart gezet? Wel op een kaart waar je liever niet op wilt staan. Zeker niet als je een huis moet verkopen om welke reden ook. De laatste week is er op een verkeerde wijze actie gevoerd en dat doet Meeden helaas geen goed, maar ook het beoogde doel van de actievoerders niet. Ben het wel met je eens dat de veranderde plannen, op aangeven van Moorlag, niet netjes was. Een lijnopstelling langs de N33 was minder schadelijk voor Meeden, maar ook voor het aangezicht van het gebied.

      Verwijderen
    2. De reden dat huizen in Meeden niet meer verkocht worden, is niet de ophef en de acties tegen de windmolens. De reden is het geplande windmolenpark. Zou jij een huis willen verkopen in Meeden aan nietsvermoedende mensen, die dan later met de molens geconfronteerd worden ? Ik denk het niet. Het is maar beter dat er openheid gegeven wordt over het windmolenpark, zodat een potentiële koper weet waar hij aan toe is. Niet zoals ik, en met mij waarschijnlijk vele inwoners van Meeden, die een huis kochten zonder te weten dat achter de schermen gepland werd zonder te informeren.

      In dialoog blijven werkt alleen als er een dialoog is, en tot op heden is er steeds boven onze hoofden beslist en is Meeden verkwanseld.

      Verwijderen
    3. De reden dat huizen in Meeden niet meer verkocht worden, is niet de ophef en de acties tegen de windmolens. De reden is het geplande windmolenpark. Zou jij een huis willen verkopen in Meeden aan nietsvermoedende mensen, die dan later met de molens geconfronteerd worden ? Ik denk het niet. Het is maar beter dat er openheid gegeven wordt over het windmolenpark, zodat een potentiële koper weet waar hij aan toe is. Niet zoals ik, en met mij waarschijnlijk vele inwoners van Meeden, die een huis kochten zonder te weten dat achter de schermen gepland werd zonder te informeren.

      In dialoog blijven werkt alleen als er een dialoog is, en tot op heden is er steeds boven onze hoofden beslist en is Meeden verkwanseld.

      Verwijderen
    4. Sorry Peter, ik wil een ding zeggen, er is ook een groep mensen die zich schaamt voor de gang van zaken. Die zich niet kan vinden in de borden, enz. De woning prijzen worden er zo ook niet beter op lijkt me!mals je maar vaak genoeg roept dat de prijzen dalen, dan gebeurt dat ook...

      Verwijderen
  4. Het gaat mij om de manier waarop dingen uit hun verband gerukt worden. Of de burgemeester nu PvdA. VVD of PVV is boeit me niks! Deze man heeft gedaan wat hij moet doen! Veiligheid garanderen! Daarvoor is hij verantwoordelijk! De aannames die in het artikel staan, waar men er flink op los fantaseert en men weer een eigen verhaal maakt van hoe het dan wel niet zou zitten, is beneden elk peil en verdient mijn respect dus absoluut niet! Ik vind het laag bij de grond! Er moet gewoon een zondebok zijn en men kijkt niet in de spiegel.. het gaat ook om een stukje respect! En dat mis ik volledig!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik mis het respect voor de burgers. Er wordt in dit hele verhaal respectloos met Meeden omgegaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou, sorry Peter, die mening deel ik niet! Er is vanuit onze gemeente steeds keurig gecommuniceerd, onze standpunten duidelijk gemaakt en dat is Raadsbreed. Het lijkt wel zo langzamerhand een grammofoonplaat die blijft steken. Iedereen die iets zegt wat niet in het straatje van sommige mensen past, zijn opeens voorstanders en nog veel meer verwijten...waarop is dat gebasseerd? Omdat er iets gezegd wordt wat je niet wilt horen? Omdat we wel dezelfde visie hebben maar de manier waarop het nu gespeeld wordt ( op de man) niet kunnen waarderen?

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Peter, als je met een vergrélde kop de strijd aan gaat, dan heb je het al verloren. En dit is helaas gebeurd! Door deze acties heb je het vertrouwen en je geloofswaardigheid verloren. Iedere oorlog wordt niet op het slagveld gewonnen, maar aan de onderhandeltafel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vraag me ook af, war de mensen van Provinciale Staten blijven die het allemaal wel zouden oplossen! Het is erg stil over dit onderwerp!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Anja, het is / was een voorlichtingsavond. Men krijgt alleen te horen wat de definitieve planne zijn. Van inspraak in welke vorm is geen sprake. Dit is voorzover je kan spreken van inspraak wel in een eerder stadium geweest. Wat ik er van denk? Een ieder heeft het recht te demonstreren. Er moet wat mij betreft aan 3 voorwaarden worden voldaan. 1 geen vernielingen 2 geen openlijke geweldpleging. 3 geen verbale geweldpleging. Geen van deze punten was aan de orde in Meeden, dus ik denk dat de BM veel te voorbarig heeft gehandeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @VB. Ik ben in Scheemda geweest en er is nog geen definitief plan. Er waren zes suggesties en je had de mogelijkheid om daar zienswijzen in te dienen. In Meeden zou het ook zo gegaan zijn.

      Verwijderen
    2. Vincent, uit de berichten begrijp ik dat EZ in samenspraak met het bestuur van het dorpshuis de bijeenkomst heeft afgelast. Dus ik begrijp niet waar en hoe de burgemeester voorbarig heeft gehandeld. Best mogelijk dat het alleen een voorlichtingsavond was en dat de plannen al vaststaan. Maar dan nog zou ik graag horen voor welke variant is gekozen: Variant 1, 2, 3, 4 of 5 (die bij Veendam/Menterwolde) of variant 6A, 6B, 6C of 6D ( ten noorden van Meeden/Duurkenakker). Als jij dat allemaal zo goed weet, bijvoorbeeld van je gedeputeerde, vertel het dan hier. Het laatste verhaal online is dat rapport van Tauw/Ecofys van augustus vorig jaar:

      Verdiepend onderzoek variant 6

      Overigens ben ik van mening dat termen als "Verrader", "Corrupt", "Rot op" in de categorie verbale geweldpleging passen. Maar ik zal wel ouderwets zijn.

      Verwijderen
    3. Zoals 'wij' oprotten of 'rot op' gebruiken is eigenlijk heel vreemd...,
      we verwachten van degene die moet oprotten dat hij verdwijnt...,
      maar eigenlijk vragen we of hij/zij netjes in het gelid (rotte) wil gaan staan.

      Oprotten im z'n oorspronkelijke betekenis is voornamelijk nog een militaire term.

      oprotten (in rotten van 2) => in rotten (van 2) gaan staan

      bevelsvolgorde:
      oprotten -> ingerukt -> mars

      Verwijderen
  10. geDAGte

    Al is er nog geen molen gebouwd,
    de klappen ervan heeft men al opgelopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Er is hard geroepen om inspraak, zoals ik begrepen heb, was deze mogelijkheid er wel! En dan gaat men boycotten....tja, je mag van zienswijze verschillen @VB dan nog, de BM heeft niet afgelast, dat heeft het bestuur van het dorpshuis gedaan in overleg met EZ...de uitspraken vind ik buiten proporties, aangaande onze burgemeester. Er worden conclusies getrokken die helemaal miet aan de orde zijn!
    Actie prima, maar er zijn wel grenzen.

    BeantwoordenVerwijderen